top-header
کرمانشاه، دیار عاشقان

کرمانشاه، دیار عاشقان

کرمانشاه، سرزمین عشق و تاریخ کرمانشاه یکی از باستانی ترین نواحی ایران محسوب می شود که در بخش غربی کشور قرار دارد و از شمال به استان کردستان، از جنوب به استان لرستان و ایلام، از شرق به همدان، و از غرب به کشور عراق محدود شده است.

کرمانشاه، دیار عاشقان

این منطقه از شاهراه های ارتباطی شرق و غرب و به علت داشتن مرز زمینی با کشور عراق از قدیمی ترین راه عبور زائران عتبات عالی است. کرمانشاه از جمله منلطق کردنشین کشور است که برخی از بزرگترین ایل های کرد ایران نظیر ایل کلهر، ایل زنگنه و ایل سنجابی در آن زندگی می کنند.

آب و هوای این منطقه از کشور تحت تاثیر رژیم مرطوب مدیترانه ای قرار گرفته و براساس طبقه بندی اقلیمی کوپن، دارای 4 اقلیم متفاوت است. زمستان ملایم و تابستان گرم و خشک بیشتر شهرستان های قصر شیرین، سر پل ذهاب و دهستان؛ زمستان سرد و تابستان خنک در شهرستان های پاوه، جوانمرد و کرند غرب، نیمه خشک و استپی خنک در شهرستان های سنقرود، دهستان پشت دربند، نیمه خشک و استپی گرم شامل کنگاور، صحنه و هرسین است.

بیستون

یکی ازمعتبرترین آثار های باستانی و دیدنی کرمانشاه است که چشم هر بیننده ای را خیره می کند. در شرق استان کرمانشاه قرار گرفته است.

ایرانیان باستان، بیستون را به خاطر جایگاه ویژه اش

بغستان

"جایگاه خدایان"

می نامیدند.

«بغ»

به معنی خدا و

«ستان»

به معنی مکان وجایگاه و سرزمین است.

محوطه تاریخی بیستون محدوده ای به طول 5 کیلومتر و عرض 3 کیلومتر آثار پیش از تاریخ تا حکومت اسلامی را که شامل غار شکارچیان، سراب بیستون، نقش برجسته گودرز، نقش برجسته داریوش بزرگ، مجسمه هرکول و بناهای ایلخانی را در خود جای داده است. 28 اثر از این محوطه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

بیستون دارای دوره‌های گوناگون تاریخی قبل از اسلام، بعد از اسلام و همچنین دوره پیشاتاریخی می باشد. یکی از مهم ترین و معروف ترین آثار موجود در بیستون نقش برجسته داریوش است که به ۵۲۰ سال پیش از میلاد برمی گردد.

کوه بیستون در کنار یک راه قدیمی پر رفت‌ وآمد قرار داشت و این راه، مسیر محل عبور کاروان‌ها و نظامیان از شهرهای بابل و بغداد به سوی کوه‌های زاگرس و اکباتان بوده و یکی از عوامل قدرت پادشاهان در آن دوره بوده است.

سنگ‌ نبشته بیستون بردیواره بیستون که بر روی روی آن کنده‌کاری شده با بلندای ۱۲۰۰ متر و عرض‌ بیش از ۵۰۰۰ متر، از مهم‌ترین عامل جذابیت این منطقه و مرتفع‌ترین دیواره ایران و پنجمین دیواره مرتفع جهان است. غار شکارچیان (غار بیستون) یک غار متعلق به دوران پارینه سنگی و غار مرخول متعلق به دوران پارینه سنگی میانی به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سرآب بیستون شصت و ششمین اثر طبیعی ملی که توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

منبع: مجله ایرانا