top-header
کوه های مینیاتوری، مریخی چابهار

کوه های مینیاتوری، مریخی چابهار

چابهار (شهر همیشه سبز) مکانی دارد اعجاب انگیز بنام کوه های مریخی اینجا شما می توانید خیال کنید که به کوه های رنگین کمانی مریخ سفر کرده اید. آسمان شب این منطقه شگفت انگیز و بسیار دیدنی است و قابلیت درصد همزمان چهارده صور فلکی را دارد و یکی از جاذبه های طبیعی و تماشایی گردشگری ایران است.

کوه های مینیاتوری، مریخی چابهار

اگر علاقه مند به سفر در این منطقه شده اید ما به شما توصیه می کنیم که شب را در این منطقه سپری کنید و بدون داشتن تلسکوپ از دیدن آسمان پر ستاره و خاص آن لذت ببرید. کوه های مریخی جلوه ایی فرا زمینی دارند و این کوه ها رنگی میان طوسی و سفید دارند که با تغییر نور روز رنگ های متفاوتی به خود می گیرند . از جمله تفریحات در این منطقه صخره نوردی، عکاسی و رصد ستارگان است.

. زمانی که با اتومبیل خود در این جاده در حال رانندگی هستید از یک طرف کوه های مریخی و از طرفی منظره ی زیبا و دیدنی ساحل و دریا با ماسه های سرخ و درخت های بیابانی اش توجه شما را جلب می کند.

حدود 40، 50کیلومتری پس از شهرستان چابهار به سمت بندر گواتر، کوه هایی در سمت چپ جاده نمایان می شود که به

"کوه های مریخی"

یا

"مینیاتوری"

معروف هستند

قدمت این منطقه به حدود 5 میلیون سال پیش بازمیگردد. کوه های مریخی چابهار در زمان های گذشته و سالیان درازی زیر آب های دریای عمان بوده اند به همین دلیل جنس رسوبی آن ها که از بقایای بدن جانداران دریایی مثل ماهی و سخت پوستان و ماسه و خاک رس و هم چنین فرسایش خاص کوه ها موجب ایجاد شیارها و تراش های زیبایی شده است که گویی نقاشی ماهر آنها را به تصویر کشیده است.

این کوه ها چاک چاک هستند اشکالی نامانوس و فاقد پوشش گیاهی دارند. به خاطر همین غیرعادی بودنشان، در سالهای اخیر و در میان گردشگران، به کوه های مریخی شهرت یافته اند و جزو نمونه های بدبوم (بدلند) می باشند.

بدبوم

در علم زمین شناسی به منطقه ایی گفته می شود خشک و بی آب و علف است

ارتفاع این کوه های ناهماهنگ و شیار شیار به حدود 5 تا 100 متر متغییر می باشد.

فرسایش و رسوبات آهکی شبیه ناهمواری هایی مثل سطح مریخ شده است. این کوه ها با توجه به منظره کاملا متفاوتی که در سمت راست جاده و رو به سوی دریا ایجاد کرده، یکی از زیباترین جاده ها و مناظر طبیعی استان سیستان و بلوچستان و بلکه ایران را خلق کرده است.

کوه های مریخی، مناظری از کوه های کره ماه را برای انسان تداعی می کند و به صورت رشته کوهی از خاور چابهار تا ده ها کیلومتر به سمت شرق ادامه دارد.

منبع: مجله ایرانا