top-header
سیستان و بلوچستان، سرزمین افسانه ها و اسطوره ها

سیستان و بلوچستان، سرزمین افسانه ها و اسطوره ها

شهر سوخته: این شهر بزرگ شناسنامه پر افتخار سیستان و بلوچستان است. اولین و بزرگترین محل استقرار و شهرنشینی در شرق فلات ایران، که با توجه به بررسی های به عمل آمده، کمتر ابزار جنگ در آن کشف شده و مردمان آن در صلح و آرامش و همبستگی و با دانش و هنری پیشرفته زندگی می کردند و این موضوع باعث توجه باستان شناسان شده است. شهر سوخته در ساحل رودخانه هیرمند و دریاچه هامون ساخته شده بود.

سیستان و بلوچستان، سرزمین افسانه ها و اسطوره ها

کلنل بیت یکی از ماموران نظامی بیریتانیا در دوره قاجار از این شهر بازدید کرد و در خاطراتش آن را شهر سوخته نامید زیرا تصور می کرد خاکسترهای بجا مانده نشان دهنده ی آتش سوزی بوده است ولی برخلاف تصور مردم هیچ آتش سوزی رخ نداده است.

2 دلیل برای نامگذاری این شهر وجود دارد:

  • این شهر تمدن صنعتی داشته و کوره های بزرگی در آن فعال بوده که خاکستر آنها در اطراف تپه تل انبار شده.
  • بعد از نزول تمدن این شهر کوچ نشینان در این منطقه زمین را می شکافتند و آتش روشن میکردند. زمانی که باستان شناسان به کاوش در این منطقه پرداختند با یک سطح وسیع خاکستر روبرو شدند و این لقب را به این شهر دادند. حمله قوم های همسایه و تغییر مسیر رود هیرمند دلایل افول و نزول این شهر بوده است.

سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری سیستان مسئولیت کاوش و بررسی این منطقه را به دست گرفته و براساس یافته های باستان شناسان این شهر دارای 5 بخش مسکونی، مرکزی، صنعتی، بناهای یاد ماندنی، گورستان بوده است.

برخلاف این زمان که این منطقه محیطی بیابانی با درختان گز دارد در حدود 5000 سال قبل از میلاد به دلیل جزر و مد دریاچه هامون زمین های حاصل خیزی وجود داشته و سرزمینی سرسبز با درختان بید مجنون و سپیدار بوده است که باعث گسترش شهرنشینی در این منطقه شده است.

براساس یافته ها شهر سوخته مهم ترین محل استقرار منطقه بودهخ بوده است. باستان شناسان از سال 1376 تا 1383، 2300متر مربع را مورد اکتشافات قرار دادند و 310گور را کشف کردند و دریافتند که مردم در آن زمان مرده های خود را با لباس و پارچه کفنی و اشیا سفالی و سنگی و چوب و پارچه دفن می کردند.

شهر سوخته مرکز فعالیت های هنری و صنعتی بوده است و باستان شناسان گردنبندهایی از جنس لاجورد و طلا و ظرف های سفالی و سنگی و معرق کاری و پارچه و حصیرهای بافته شده را در این شهر پیدا کرده اند که نشان دهنده این است مردمان این شهر با نیزارهای خشک اطراف دریاچه هامون برای ساخت خانه های خود حصیر می بافتند.

شهر سوخته

دارای تشکیلات منظم آبرسانی و فاضلاب بوده است و خانه ها بسیار منظم سیستم آبرسانی و لوله کشی داشته اند.

منبع: مجله ایرانا