top-header
هویج پلو مجلسی تبریزی

هویج پلو مجلسی تبریزی

هویج پلو مثل آلبالو پلو و شیرین پلو یک غذای لذیذ و اصیل ایرانی است.

این غذا اصالتا یک غذای شیرازی محسوب می شود اما تبریزی های عزیز نیز با دستور پخت بسیار خوشمزه ایی این غذا را می پزند و یک غذای مجلسی در شهر تبریز به شمار می آید.

هویج پلو مجلسی تبریزی

برخی به دلیل طعم کمی از شیرینی که به دلیل استفاده شکر در این غذا است آن را نمی پسندند اما می توان با حذف شکر طعم شیرین این پلوی لذیذ را کم کنید . هویج پلو را با مرغ تیکه ایی، مرغ های ریش ریش شده، گوشت قلقلی و گوشت چرخ کرده می توان درست کرد. هویج پلو یکی از آن دسته از غذاهایی است که همه باید حداقل یکبار امتحانش کنند.

شیرینی دوس داشتنی

هویج پلو

، چیزی است که در تمام غذاهای دیگر پیدا نمی شود و دقیقا شاید به همین دلیل است ک خیلی ها طرفدار این غذا هستند ون یک طعم جدید و نو دارد.

این غذای سنتی ایرانی خیلی پر طرفدار است و در هر شهری به یک شکل خاص درست میشود.

طرز تهیه هویج پلو مجلسی زعفرانی:

  • برنج ایرانی: 5 پیمانه
  • پیاز بزرگ: 1 عدد
  • مرغ: یک عدد سینه مرغ متوسط کامل
  • هویج متوسط: 5 عدد
  • کره: 50 گرم یا بیشتر
  • خلال پسته و بادام: 3/2 پیمانه
  • خلال نارنج: 2 قاشق غذاخوری
  • شکر: 5 قاشق غذاخوری
  • زرشک یا کشمش: 2/1 پیمانه
  • نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین: به مقدار دلخواه
  • زعفران دم کرده: 3 قاشق غذاخوری

در دستور هویج پلو زعفرانی مجلسی از مرغ ریش ریش شده استفاده می شود. ابتدا سینه مرغ را بپزید و بعد ریش ریش کنید. در مرحله بعد پیاز را خلالی خورد کرده و با کره و روغن تفت دهید تا سبک و کاراملی شوند. سپس 3 قاشق غذاخوری از پیاز داغ را بردارید و کنار بگذارید و بعد از آن مرغ های ریش ریش شده را به پیاز داغ اضافه کرده و کمی تفت دهید تا مرغ تغیرر رنگ بدهد و کمی طلایی شود.

در این مرحله مرغ ها را کنار گذاشته و هویج ها را شسته و نازک پوست بکنید و با رنده درشت، رنده کنید. در یک ماهیتابه مقداری کره و روغن ریخته و اجازه دهید کره آب شود و روغن نیز داغ شود سپس هویج های رنده شده را به در کره تفت دهید تا هویج ها کمی سبک شوند.

اگر طعم شیرین هویج پلو را می پسندید می توانید در این مرحله 5 قاشق غذاخوری شکر را اضافه کنید و اگر این طعم شیرین را دوست ندارید می توانید حذف کنید.

هویج های سبک شده و مرغ های زعفرانی را به هم مخلوط کنید و خلال نارنج یا پرتقال را نیز اضافه کرده و اجازه دهید 1 دقیقه با بقیه ی مواد تفت بخورد.

برنج ها را طبق روال معمولی آبکش کنید و بهتر است برنج را کمی دان تر بردارید زیرا برنج اگر نرم باشد شفته می شود. کف قابلمه را کمی کره بریزید و بعد از اینکه کره داغ شد نان یا سیب زمینی ورقه ایی شده را کف قابلمه بچنید و ته دیگ بگذارید سپس به صورت لایه لایه برنج و مخلوط پیازداغ و مرغ و هویج، خلال نارنج را اضافه کنید.

در آخر روی برنج های لایه لایه شده کمی کره بریزید و بگذارید برنج به مدت 45 دقیقه روی شعله ملایم گاز دم بکشد.

زرشک ها را پاک کرده و بشورید و بعد از آن به مت 15 دقیقه در آب بخیسانید و همچنین خلال بادام و پسته را نیز در مقداری گلاب خیس کنید.

بعد از 15 دقیقه خیس کردن زرشک، زرشک ها را در مقداری کره تفت دهید و بعد از تفت دادن زرشک خلال پسته و بادام را نیز تفت دهید. این مرحله کمی سلیقه ایی است می توانید زرشک و خلال بادام و پسته را با هم تفت دهید و یا می توانید به صورت جدا هر کدام را تفت دهید برای تزئین استفاده کنید.

زمانی که برنج دم کشید مقداری از برنج سفید لایه آخر را نیز با زعفران مخلوط کرده و برای تزئین کنار بگذرید.

حالا هویچ پلو دم کشیده را در یک دیس بکشید و روی آن را با برنج زعفرانی و خلال بادام و پسته و زرشک به صورت دلخواه تزئین کنید.

این غذا با انواع ترشی و ماست یا سالاد شیرازی بسیار لذیذ و خوشمزه است.

نوش جان
منبع: آژانس هواپیمایی مارال