top-header
مطنجن، غذای محبوب شاه عباس

مطنجن، غذای محبوب شاه عباس

میدونین آشپزی ایرانی از کی شروع شد؟

بخشی از جذابیت تاریخ برای خیلی از ما اینجوریه که سبک زندگی قدیم رو با سبک زندگی امروزی مقایسه کنیم. مثلا مردم چطوری لباس می پوشیدن یا چطوری حرف می زدن. یکی از همین "چطور"های جالب اینه که بدونیم، ایرانی ها قدیم چطور آشپزی میکردن و چه غذاهایی می خوردن. قدمت قدیمی ترین دستور پخت مکتوب آشپزی ایرانی به دوره صفوی برمیگرده.

مطنجن، غذای محبوب شاه عباس

قدیما چند وعده غذا میخوردن؟

سفرنامه "تاورنیه" جهانگرد فرانسوی، کلی اطلاعات در مورد غذا و آداب غذا خوردن ایرانی ها از زمان صفویه داره. طبق این اطلاعات مردم هر روز فقط 2 وعده غذا می خوردن. یه بار ساعت ده تا یازده صبح که میوه، لبنیات و مربا بوده و بهش حاضری میگفتن. وعده بعدی رو هغت بعداز ظهر می خوردن که غذای اصلی محسوب میشده و معمولا گوشت داشته!

صبحانه یا چاشت

خوبه بدونین صبحانه یا چاشت در دوره صفوی شامل چای: چایی، نون، پنیر، یه کاسه ماست یا دوغ به همراه 2 نوع میوه که یکیش معمولا خربزه بوده. به "مرباهای مختلف" هم اشاره شده و به نظر می رسه توی دوره صفویه مربا هم سر سفره صبحانه حاضر بوده! در عوض وعده شام ، مفصل تهیه می شده. ترکیبی از مواد غذایی پر حجم، مثل گوشت، برنج، گندم، حبوبات و ...

آداب غذا خوردن سر سفره

صفویان

همیشه کنارهم و بیشتر با دست غذا می خوردن و استفاده از قاشق و چنگال بینشون مرسوم نبوده. انواع شربت های خنک سر سفره با پارچ های بزرگ سرو می شده که بوسیله قاشق های چوبی بزرگ هم زده می شدن.

سر سفره ها دستمال وجود نداشته و قبل از غذا دست هاشون رو توی لگن های مسی و یا نقره ای می شستن.

زمان

شاه عباس

گوشت قرمز بیشترین مصرف رو بین مواد غذایی داشته و بعد از اون سبزیجات و غلات، یعنی تخم مرغ و لبنیات رو خیلی کم مصرف میکردن.

پلو جایگاه ویژه ای در وعده شام داشته، پلو غوره، ملمع پلو، جمالی پلو، دولمه پلو، ترکمان پلو، لقمه پلو، لیمو پلو، قبولی مرصع از انواع غذاهایی بوده که برنج در اونا نقش اصلی داشته و مورد علاقه مردم ایران بودن.

مطنجن، غذای محبوب شاه عباس

"مطنجن" یکی از غذاهاییه که توی کتاب های آشپزی دوره صفویه خیلی تکرار شده و غذای محبوب شاه عباس بوده که زمان های شادی، مجلس های رسمی و مهمونی ها، سرو می شده!

خیلی لذیذ، خوش عطر و مقویه

در این دوره برای طبخ خورشت مطنجن از پیاز، روغن، گوشت قرمز، سیر، کره، ماست چکیده، زعفران حل کرده، خلال بادام، نمک و فلفل استفاده می شده که در نهایت آن رو با نون یا برنج میخوردن...

مواد لازم جهت تهیه مطنجن:

  • 500 گرم گوشت بره
  • 3 عدد پیاز
  • 2 لیوان ماست چکیده
  • 20 تا 30 گرم کره
  • 2 قاشق سوپخوری خلال بادام و پسته
  • زعفران آب شده
  • نصف پیمانه زرشک
  • نمک و فلفل به مقدار دلخواه
  • 2 حبه سیر

گوشت رو خرد کنید. پیاز و خلالی کنید و تفت بدهید و زردچوبه و گوشت را به پیازها اضافه کنید و باهم تفت دهید.

بعد از این اجازه دهید گوشت و پیاز کمی با آب پخته و نرم شود و پس از آن نمک و فلفل را به مواد اضافه کنید. در این زمان یک عدد پیاز را خلالی خرد کرده و با سیر خلال بادام و کره تفت دهید تا کاملا سرخ شود سپس پس از آن ماست و زعفران را با هم مخلوط کرده و این مواد اضافه کنید.

در این زمان یک عدد پیاز را خلالی خرد کرده و با سیر خلال بادام و کره تفت دهید تا کاملا سرخ شود سپس پس از آن ماست و زعفران را با هم مخلوط کرده و این مواد اضافه کنید. آب گوشت را با این مواد مخلوط کنید تا کاملا یک دست شود.

در این مرحله مواد را به گوشت اضافه کرده و اجازه دهید کاملا باهم پخته و گوشت نرم تر و لذیذ تر شود.

در آخر و زمان سرو با خلال بادام و پسته و زرشک سرخ شده تزئین کنید.

نوش جان

منبع: آژانس هواپیمایی مارال