top-header
طرز تهیه کلم پلو شیرازی

طرز تهیه کلم پلو شیرازی

شیراز را می توان عاشقانه دوست داشت و در کوچه و پس کوچه های قهر و آشتی زیبای آن قدم زد و از خانه های سنتی و قدیمی و بوی خوش شکوفه های بهار نارنج در فصل بهار لذت برد. شیرازی ها بسیار مهربان و مهمان نواز هستند و لهجه ی شیرینی دارند.

طرز تهیه کلم پلو شیرازی

غذاهای شیرازی نیز با طرز تهیه خاص و متفاوتی از سایر شهرها پخته می شوند و باعث تمایز آن با دیگر شهرها می شوند.

کلم پلو شیرازی از جمله غذاهایی است که در جشن نوروز بوی آن از خانه شیرازی ها بیرون می آید. کلم پلو شاید نامی آشنا باشد ولی طعم کلم پلو شیرازی را فقط می توان در این شهر چشید. ما در این مطلب به طرز تهیه یک کلم پلو اصیل شیرازی می پردازیم.


مواد لازم برای تهیه کلم پلو شیرازی:
  • کلم قمری: نیم کیلو
  • برنج: 3لیوان
  • تخم مرغ: 1عدد
  • گوشت چرخ کرده: 200گرم
  • سبزی شامل( شوید، تره، ترخان، ریحان): 100 گرم
  • پیاز: 3عدد
  • آرد نخودچی: 3قاشق غذا خوری

ابتدا برنج را شسته و در اب و نمک خیس می کنید. کلم قمری ها را به صورت خلالی خرد و با کمی نمک و فلفل و زردچوبه و زعفران دم کرده و 2 قاشق غذا خوری گلاب در روغن تفت دهید بعد از تفت کلم ها آن ها را با 2 لیوان آب بگذارید روی حرارت تا بپزد و نرم شود.

1 عدد از پیازها را به صورت خلالی و نازک خرد کرده و تفت دهید تا طلایی شوند سپس با سبزی های خرد شده خوب سرخ کنید. سپس کلم های پخته شده را به مواد اضافه کرده و دوباره کمی تفت دهید. مواد آماده شده را کنار بگذارید حالا نوبت تهیه گوشت قلقلی هاست. 1 عدد پیاز را رنده کرده و آب آن را بگیرید سپس با نمک و فلفل و آرد نخودچی و تخم مرغ و گوشت چرخ کرده مخلوط کرده تا حالت چسبندگی بگیرد.

از مواد به اندازه فندق برداشته و کف دست خود به صورت کوفته قلقلی های کوچک گرد کنید و داخل روغن سرخ کنید. آب برنج را خالی کنید و برنج را آبکش کنید برنج آب کش شده را با زعفران دم کرده مخلوط کنید. ته قابلمه مورد نظر خود را روغن بریزید و کمی کنجد بپاشید حالا ته دیگ دلخواه(سیب زمینی، نان) خود را بگذارید.

مقداری از برنج آبکش شده ی زعفرانی خود را روی ته دیگ بریزید. و کمی از مواد کلم و سبزی را روی برنج بریزید این کار را به صورت لایه ایی و تا تمام شدن مواد و برنج ادامه دهید و در قابلمه را گذاشته و حرارت را زیاد کرده تا برنج بخار کند. زمانی که برنج بخار کرد نصف لیوان آب و 2 قاشق غدا خوری روغن را خوب مخلوط کرده و روی برنج بریزید و دمی کنی را روی در قابلمه بکشید و بگذارید با حرارت ملایم برنج دم بکشد.

کلم پلو را با پیاز سرخ شده ی خلالی طلایی، خلال پسته، خلال بادام، گردو خرد شده و گوشت ها قلقلی از قبل سرخ شده

تزیین و نوش جان کنید. زمان آماده سازی مواد تقریبا 45 دقیقه و زمان پخت آن 1 ساعت و 30 دقیقه می باشد. مقدار مواد ذکر شده برای 6نفر مناسب می باشد. لذت خوردن این غذای خوش طعم را با سالاد شیرازی دو برابر کنید.

منبع: مجله ایرانا