top-header
خشیل اردبیل، غذای محلی ایرانی

خشیل اردبیل، غذای محلی ایرانی

مردم نجیب و مهربان آذربایجان مخصوصا شهر زیبای اردبیل در شب های سرد زمستانی این دسر خوشمزه را درست میکنند.

خشیل اردبیل، غذای محلی ایرانی

خشیل

یکی از غذاهایی است که کنار غذاهای دیگر در سفره پر برکت شب یلدا و یا شب های سرد و زمستانی این شهر چیده می شود.

این غذای سنتی و مقوی مدت هاست که به فراموشی سپرده شده است. به سبب وجود مقدار زیادی گندم و شکر و کره طبیعی در این نوع غذا برخی بر این باورند که خوردن خشیل باعث مقاومت بدن در برابر سرما می شود.

خشیل یک دسر یا به نظر مردم محلی یک وعده ی غذای کامل اردبیلی است. در شهر اردبیل این غذا را برای خانم هایی که تازه زایمان کردند درست می کنند.

خواص خشیل:

خشیل از غذاهای پر کالری است که برای تولید انرژی قابل توجه در بدن فرد می تواند استفاده شود. ارزش کلیدی این غذا در استفاده از مواد اولیه سالم است. به طوری که در تهیه غذا از آرد سبوس دار، کره محلی و حتی در برخی مواقع شیره انگور به جای شکر استفاده می شود.

این غذا یا دسر خوشمزه یک صبحانه ی بسیار مفید محسوب می شود.

بلغور گندم منبع سرشاری از مواد معدنی مورد نیاز بدن است و علاوه بر آهن و فسفر و روی در یک پیمانه بلغور مواد زیر موجود است:

یک میلی گرم منگنز که در حدود نصف نیاز روزانه از بدن را تامین می کند. منگنز برای حفظ سلامت استخوان ها و اعصاب مفید است.

15 میکروگرم سلنیوم که در حدود درصد نیاز روزانه بدن را تامین می کند و برای حفظ و حمایت قلب و تقویت سیستم دفاع طبیعی بدن کمک می کند. 58 میلی گرم منیزیوم که 15 درصد نیاز روزانه بدن را تامین می کند و به تنظیم ضربان قلب و فعالیت و اعصاب و انقباض عضلات و تشکیل استخوان ها کمک می کند.

مواد لازم:

  • کره: به مقدار لازم
  • شیر: به مقدار لازم
  • عسل: به مقدار لازم
  • آب سرد: 4 پیمانه
  • آرد: 6-4 قاشق سوپ خوری
  • بلغور گندم: 1 پیمانه

بلغور را خیس کرده و بعد از چند ساعت با آب بپزید تا زمانی که آب بلغور کشیده شود. سپس بگذارید تا سرد شود. حداقل 4 قاشق آرد را در 4 پیمانه آب سرد حل کرده، بلغور پخته شده را به آن اضافه و روی حرارت قرار دهید و هم بزنید تا غلیظ تر از حلیم شود و بوی خامی آرد از بین برود.

در صورت لزوم می توان یک الی دو قاشق سوپ خوری دیگر آرد اضافه کرد تا به غلظت آن افزوده شود. برای سرو کردن خشیل، آن را در ظرف گودی ریخته، وسط آن را گود کرده و شیر و عسل بریزید.

اطراف آن را نیز کره ی آب شده اضافه کنید که مقدار کره به میل و سلیقه شما بستگی دار

د.

خشیل را حتما باید با شیره مصرف کرد چون بدون شیره بدون مزه خواهد بود و برای صبحانه بخصوص در روزهای سرد زمستانی و همچنین برای تقویت بنیه و خون سازی بسیار مناسب است.

منبع: آژانس هواپیمایی مارال