top-header
خانه بروجردی ها، نماد عشق قاجاری

خانه بروجردی ها، نماد عشق قاجاری

خانه بروجردی ها در سال 1292 در دوره قاجار ساخته شد. این خانه با بادگیرهای قرینه هلالی شکل خود و کلاه فرنگی روی آن جزء یکی از زیباترین معماری های ایرانی محسوب می شود.

خانه بروجردی ها، نماد عشق قاجاری

عمارت بروجردی ها 1700 متر مربع و زیربنای آن 1000 مترمربع است و شامل 2 قسمت بیرونی و اندرونی، 2 ورودی اصلی و فرعی، هشتی، راهرو، حیاط، تابستان نشین، زمستان نشین، آشپزخانه، حیاط‌ های سرپوشیده و زیرزمینی بزرگ می باشد.

نقاشی ها و گچ بری های این خانه توسط صنیع الملک (نقاش بزرگ ایران و عموی کمال الملک) و معماری آن توسط علی مریم کاشانی انجام شده است. او معروفترین معمار هنرمند آن دوران بوده است که هنر وی در سراسر تزئینات داخلی این خانه به چشم میخورد.

نقاشی های

صنیع الملک و کمال الملک

در این عمارت از نظر اصول زیبایی‌شناسی به عنوان شاهکار هنر ایران شناخته می‌شود. تکنیک نقاشی های کشیده شده در این عمارت آبرنگ و رنگ روغن است. تزئینات و نقاشی های هر بخش یک داستان تاریخی را روایت می‌کند. در یک سالن داستان لیلی و مجنون و در یک سالن داستان یوسف و زلیخا و... را می توانید مشاهده کنید.

زمانی که وارد این عمارت می شوید چشم های شما خیره ی تمامی ظرافت ها ی این خانه می شود و از هنر و ذوق هنرمندان ایرانی متحیر خواهید شد.

در حیاط اصلی این خانه یک حوض بزرگ به چشم می خورد و تمام اطراف این حیاط گچ بری و نقاشی هایی با طرح میوه و انواع خوراکی ها دیده می شود.

با اینکه کاشان شهری در دل کویر است اما معماری ساخت خانه های این شهر به صورتی می باشد که تابستان های خنکی را در خانه و عمارت های خود داشته اند.

برای ساخت بنای بروجردی ها از خشت‌خام استفاده شده است. آجرهایی به اشکال و طرح‌های گوناگون درقسمت پایینی دیواره‌ها و کف فرش‌ها به کار رفته و نمای بیرونی آن نیز از آستر کاه‌ گل همراه با گچ ‌بری‌های متنوع می باشد. در ساخت چنین عمارتی بیش از ۱۵۰ بنا و هنرمند گچ ‌کار و آینه‌کار مشغول بوده اند.

عمارت بروجردی ها

یک عمارت 2 طبقه محسوب می شود اما در قسمت جنوبی این بنا به دلیل وجود سرداب 3 طبقه به حساب می آید.

خانه بروجردی ها دارای 3 در ورودی است که یک در به عنوان در اصلی، یک در برای مراسم های مذهبی و یک در برای ورود و خروج مهمانان ها استفاده می شده است. این خانه 2 قسمت تابستان نشین و زمستان نشین داشته است و اعضای خانواده در فصل های تغییر آب و هوا در آنها سکونت داشتند.

در بخش بیرونی یک حیاط بزرگ و اتاق‌های زمستانی و تابستانی، راهروی ورودی، بادگیرها، تالار سرپوشیده‌ای که دارای نورگیر است، همه در بخش بیرونی قرار گرفته‌ دارند و همچنین در بخش اندرونی دو بخش شمالی و جنوبی وجود دارد. قسمت شمالی عمارت شامل اتاق نشیمن، حیاط خلوت، اتاق پنج دری ساده، صندوقخانه و یک زیرزمین است. قسمت جنوبی هم از یک حیاط بزرگ، تالار پذیرایی و دو اتاق در دو سمت تالار تشکیل شده است.

داستان عاشقانه این عمارت:

داستان این عاشقانه با دلباختگی سید مهدی بروجردی شروع می شود. سید مهدی عاشق دختر یکی از بزرگترین تاجرهای کاشان و صاحب عمارت معروف خانه طباطبایی ها شد اما شرط ازدواج ساختن عمارتی در قد و اندازه عمارت پدری دختر (عمارت طباطبایی ها) بوده است.

این شرط توسط مهدی بروجردی پذیرفته میشود و برای ساخت این عمارت مطرح ترین معمارها و هنرمندانی مثل کمال الملک، علی مریمی کاشانی و صنیع الملک را دعوت می کند اما از آنجا که این عمارت باشکوهترین عمارت قاجاری بوده است ساخت آن 18 سال طول میکشد.

زمانی که پدر دختر متوجه می شود که ساخت این عمارت به زودی تمام نمی شود و قابل سکونت نیست به این ازدواج رضایت میدهد و تا چند سال سید مهدی و همسرش در خانه طباطبایی ها سکونت میکنند. بعد از گذشت 7 سال از زندگی آنها سید مهدی تصمیم می گیرد که به همراه خانواده در بخشی از عمارت خود نقل مکان کند.

عمارت بروجردی ها بعد از گذشت 100 سال شاهکار معماری ایرانی و اسلامی به حساب می آید.

این عمارت با شکوه و زیبا در کاشان، محله سلطان میر احمد، خیابان علوی واقع شده است.

کاشان به خاطر گلاب درجه یک و این عمارت های خاص و بی نظیر شهرتی جهانی دارد.

عمارت بروجردی ها در سال 2015 به عنوان انتخاب برتر یونسکو اعلام شد.

منبع: آژانس هواپیمایی مارال