top-header
روستای هویه کردستان،روستایی به طعم توت فرنگی

روستای هویه کردستان،روستایی به طعم توت فرنگی

استان کردستان در غرب ایران با آب و هوایی کوهستانی یکی از استان های سرسبز و خوش آب و هوای ایران به شمار می آید.

طبیعت کردستان بسیار دیدنی و خواستنی ودلچسب است و چندین شهر برای و روستای دیدنی دارد که توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است.

در غرب این استان روستای پلکانی هویه قرار دارد. مردمان هویه بسیار بسیار خونگرم و مهمان نواز هستند.

روستای هویه کردستان،روستایی به طعم توت فرنگی

کوه های بلند قامت رشته کوه زاگرس و وجود کوه های شاه نشین، سه بید، شیانه، به نن، ره جال گا، پیچه ویچ، تونو ماران، چووان و ... نیز زیبایی های این استان را دوچندان کرده است. مهم ترین این کوه ها، کوه زرده خانی است که در مقابل و روبروی این روستا قرار دارد.

غار وله مچه

در دل کوه زردخانی در زمان های گذشته یک غار کوچک اما مهم و پرکاربرد بوده است. امروزه یکی از جاذبه های گردشگری این روستا به شمار می آید.

افراد مسن تر روستا بر این اعتقاد هستند که یک راه زیرزمینی غار را به روستا متصل می کند اما هنوز چنین چیزی به اثبات نرسیده است.

روستای هویه دارای چندین چشمه و آبشار است که آب این چشمه ها همیشه پر آب و گوار است و آن حس سرزندگی و آبادانی را به مردم روستا انتقال می دهند.

مهم ترین چشمه های این منطقه چشمه ی هانو شیخه و هانو هواسی است که برای مردمان روستا بسیار قابل اهمیت و توجه هستند.

آبشار سروزن باعث شده است در اطراف آن گردشگران زیادی ساعاتی را به دور از استرس شهری سپری کنند.

اوج زیبایی این روستا در فصل بهار است که مانند نگینی در این استان زیبایی های خود را به نمایش می گذارد. متاسفانه در این روستای زیبا اقامتگاه گردشگری وجود ندارد به همین دلیل برای دیدن هویه باید در پایتخت استان کردستان یعنی شهر سنندج اقامت کنید و یک روز خود را به گردش در هویه اختصاص دهید و بعد از آن مجدد برای استراحت به سنندج بازگردید.

هر یک از روستاهای ایران ویژگی و سبک زندگی خاص خود را دارد روستاها می توانند از نظر نوع معماری، آب و هوا، سبک زندگی مردمانش و ... مورد توجه قرار بگیرند.

روستای هویه

کردستان به دلیل سبک پلکانی که دارد مشهور و محبوب شده است. ماسوله نیز روستایی است که چنین سبکی دارد و حیاط هر خانه مشاع خانه ی بالایی است و در سند مالکیت به هر دو خانه اختصاص دارد و شاید به همین دلیل است که همبستگی میان مردمان این روستا بسیار است.

مردمان هویه بدون اینکه مشکلی با هم داشته باشند در کمال آرامش با هم زندگی می کنند.

هویه بین دو شهر مریوان و در 70 کیلومتری سنندج و در ارتفاع 1640 متری از سطح دریا واقع شده است. برای بازدید از این روستا در ابتدا باید در40 کیلومتری جاده ی سنندج - مریوان از مسیر اصلی جدا شده و وارد یک جاده ی فرعی شوید تا به هویه برسید.

قابل به ذکر است که جاده این روستا خاکی است و زمانی که می توانید به بازدید از آن اختصاص دهید یک صبح تا شب است زیرا همانطور که در ابتدا مطلب یاد شد در این روستا اقامتگاهی وجود ندارد. بازدید از این روستا رایگان می باشد و بهترین فصل برای بازدید از آن فصل بهار و تابستان است.

برای رسیدن به این روستا نیازی به راهنما ندارید اما توجه داشته باشید که پمپ بنزین نیز حدود 25 کیلومتر از هویه فاصله دارد.

وجود زمین های کشاورزی متروکه، آثار به جا مانده از جوی های آب رسانی کهنه، کشف سفال ها و استخوان های فرسوده و آثار قدیمی و همچنین و کاریز های سنتی زیر زمینی نشان از این می دهند که قدمت این روستا به دوران قبل از اسلام باز میگردد.

روستای هویه دارای دو بخش "ورده گا" به معنای جلو روستا و "مله گا" به معنای پشت روستا می باشد.

شغل اصلی مردمان هویه، کشاورزی و مزرعه داری است. کاشت میوه ی شیرین و خوشمزه و خوش رنگ توت فرنگی در بین مزرعه داران بسیار رایج می باشد.

یکی از زیبایی که باعث جلب گردشگران به روستا می شود وجود همین مزارع کشت توت فرنگی است. در فصل بهار تمام این مزارع سرسبز و سرخ میشوند و عطر توت فرنگی در هوای اطراف پخش می شود.

تصور چنین منطقه ایی مانند این است که در بهشتی زیبا قدم می زنید.

گردشگران می توانند از مزه ی خوب و شیرین توت فرنگی سرخ و تازه نیز بهره مند شوند و حتی برای مصارف خود نیز تهیه کنند.

هویه آب و هوایی کوهستانی زمستانی سرد و تابستانی تقریبا خنک و معتدل دارد. در هر چهار طرف این روستا کوه ها و دشت ها و دره هایی وجود دارند که علفزارهای بسیار سرسبز و گل های رنگارنگ و گیاهان دارویی و خوراکی فراوانی دارند. در مسیر رسیدن به این دره ها درختان گردو بسیاری را خواهید دید.

پیک نیک کردن در این روستا یکی از روزها و خاطره های فراموش نشدنی سفر هر بیننده ای می تواند باشد.

منبع: آژانس هواپیمایی مارال