top-header
روستای مصر

روستای مصر

مصر، روستایی از توابع شهرستان خور و بیابانک در استان اصفهان است. این روستا در دشت کویر ایران واقع شده است. کویر مصر درست در میانه راه دامغان به نائین و اصفهان قرار دارد. این روستا یکی از مناطق جذاب گردشگری ایران به حساب می آید.

روستای مصر

داستان نام گذاری این روستا جالب و شنیدنی است: چندین سال پیش بنیانگذار این روستا فرد سرمایه داری به نام یوسف بود که به شبانی و گوسفند داری می پرداخت. عمر این روستا شاید بیشتر از 100 سال نباشد، اما همه آن را به نام مزرعه یوسف می شناختند تا آنکه قنات های روستا خشک و کم آب شد و یوسف را مجبور به حفر چاه با موتورهای دیزلی انگلیسی کرد.

چندسال بعد از بهره برداری از این چاه، دوباره سفره های زیرزمینی آب پائین تر رفت تا اینکه یوسف چاه عمیق تری را حفر کرد به همین دلیل اهالی روستاهای همجوار، این روستا را "چاه دراز" نامیدند. اما از آنجایی که یوسف این نام را دوست نداشته از اهالی خواست چون نام وی یوسف و داستان یوسف پیامبر نیز در

سرزمین مصر

اتفاق افتاد بود، این روستا را مصر بنامد.

اهالی روستا نیز از آنجا که برای یوسف احترام زیادی قائل بودند، این روستا را "مصر" نامیدند. وجود چاه عمیق، سرسبزی منطقه بیابانی و کشت درخت گز جهت جلوگیری از جابجایی شن های روان، وجود خانه های قدیمی و بازسازی آنها جهت توریست، موتور سواری، شتر سواری در کویر، وجود نیزارهایی وسیع و سرسبز در فاصله 5 کیلومتری روستا و وجود تپه های شنی در اطراف آن از جمله عواملی هستند که باعث جذب توریست در دل کویر شده است.

در این روستا در حال حاضر 2 خانوار سکونت دارند که خانه های آبا و اجدادی خود را احیا کرده و با زراعت و دامداری پذیرای گردشگران هستند.

منبع: مجله هفتگی فدک