top-header
روستای هرسین کرمانشاه، بهشت غرب ایران

روستای هرسین کرمانشاه، بهشت غرب ایران

هرسین بیش از هر شهر دیگری در استان کرمانشاه بخاطر آثار تاریخی و خاص خود شهرت دارد. گوردخمه های اسحاق وند یکی از آثار تاریخی است که در 25 کیلومتری شهر هرسین واقع شده است و شامل 3 گوردخمه مربوط به دوره مادها می باشد.

روستای هرسین کرمانشاه، بهشت غرب ایران

از دیگر آثار تاریخی این منطقه پل چهر می باشد. این پل در دوره پهلوی (رضا شاه) و در شمال غربی روستای "چهر بنا شده است. پل چهر دارای 5 دهنه به عرض تقریبی 5 متر است که بر روی رودخانه گاماسیاب ساخته شده است.

حوض سنگی یا ساعت سنگی یکی دیگر از آثار تاریخی و دیدنی هرسین است که در دوره ساسانیان ساخته شده. در وسط این حوض صفحه ای وجود دارد که شبیه به ساعت به 12 قسمت تقسیم شده و به همین دلیل گمان می رود که کاربرد آن در گذشته، ساعت بود است.

تپه گنج در نزدیکی روستای قیسوند واقع شده است. این تپه که قدمتی حدود 9000 ق.م دارد در اواسط قرن بیستم مورد کاوش قرار گرفت و اشیای ارزشمندی از آن به دست آمد. نکته جالب اینجاست که انسان برای اولین بار در طول تاریخ در این منطقه به اهلی کردن احشام پرداخته است.

با اینکه هرسین آثار تاریخی جذابی دارد اما مثل هر شهر دیگی در استان کرمانشاه، از طبیعت زیبایی هم برخوردار است. بخصوص در فصل بهار که مزارع کلزا، نمای زیبایی را برای هر بیننده ای پدید می آورد.

سراب هرسین یکی دیگر از مکان های جذاب گردشگری به حساب می آید که جزو 50 منطقه نمونه گردشگری استان کرمانشاه معرفی شده است. این سراب که در مرکز شهر هرسین قرار گرفته با درختان قدیمی در کنار جوی آب و محصور شده ر دل صخره ها مناسبی برای گذران اوقات فراغت مردم وهمچنین سوژه عکاسی می باشد.

معروف ترین جاذبه گردشگری شهرستان هرسین، مجموعه جهانی بیستون می باشد که در بخش بیستون قرار گرفته و کتیبه داریوش آن تنها اثر تاریخی استان کرمانشاه است که ثبت جهانی شده است. این مجموعه شامل چندین اثر تاریخی از دوره های پیش از تاریخ تا دوره پس از اسلام است.

معروف ترین صنایع دستی هرسین، گلیم می باشد که شهرتی جهانی دارد بطوری که هرسین به عنوان پایتخت گلیم ایران شناخته می شود و گلیم هرسین در سازمان جهانی مالکیت فکری به ثبت جهانی رسیده است.

از بین روستاهای هرسین، روستای گره بان جذابیت خاصی دارد.

گره بان

نام روستایی است که بخاطر معماری منحصر به فردی که دارد بیشتر شبیه به یکی از شهرهای روسیه می باشد.

روستای گره بان در حاشیه رودخانه سیمره واقع شده و با نظمی چشمگیر زمین های کشاورزی پر محصول را به نمایش گذاشته است. اندکی که به مرکز روستای گره بان نزدیک می شوید، ساختمان های بلند با سبک معماری که بیشتر در کشورهای بلوک شرق مانند روسیه و اکراین قابل مشاهده است، رخ نماید. پاکیزگی این روستا شما را حیرت زده می کند و نمای ایرانی – فرنگی آن از زیبایی خاصی برخوردار است.

روستای گره بان که برای

اهل حقی ها

( فرقه ای از عرفان و تصوف) مکان مقدسی محسوب می شود، در شهرستان هرسین استان کرمانشاه واقع شده است. روستایی مذهبی که مدفن بزرگان دین است، امروزه گلاب و عرقیجات گیاهی آن با نام گره بان در سراسر کشور و حتی خارج از کشور از جمله فرانسه جهت استفاده در تولیدات عطر با کیفیتی بالا و در سطح گسترده توزیع می شود.

مهمان نوازی در بین مردم همانند همه ی مردم کرمانشاه بسیار رواج دارد.

هر ساله در فصل زمستان، فرقه آتش بیگی به مدت 5 شب متوالی جشن گرفته و تشکیل جم می دهند. بنا به گفتار یکی از بزرگان اهل حق، به نام قوشچی اوغلی، این کردار و جشن به عشق پنج تن آل عبا می باشد. شب اول متعلق به داوود و شب دوم متعلق به پیر بنیامین و شب سوم متعلق به حضرت مولی و شب چهارم متعلق به پیر موسی و شب پنجم متعلق به خاتون رزبار می باشد.

در روستای گره بان مکان مقدسی به نام "اجاق حضرت آقا بخش" وجود دارد و به همین خاطر هر روز سال به غیر از روزهای جمعه در این روستا که اهالی اش "اهل حق" هستند، نذری پخش می شود.

در ماه های اردیبهشت، مرداد، آبان و اسفند زمان انجام کارهای تکمیلی و تعمیر ساختمان ها رسیدگی به امور داخلی، کاشت و بردشت مزارع و باغ ها و استراحت کارکنان و غیره می باشد.

این روستا توسط جد آقا نظام الدین مشعشعی ساخته شده است و روستایی زیبا و معماری کاملا اروپایی می باشد.

مسیر دسترسی به این روستا جاده خاکی به طول 5/8 کیاومتر بسیار ناهموار است. بازدید از روستا در ماه هایی از سال امکان پذیر است قبل از برنامه ریزی برای سفر از طریق اداره میراث فرهنگی و گردشگری کرمانشاه از باز بودن روستا برای بازدید اطمینان حاصل کنید.

برای رفتن به روستا، بعد از ورو به کرمانشاه و رد کردن اولین پلیس راه، تابلوی هرسین را خواهید دید. این راه به گره بان می رسد که مسیری خاکی است. از هرسین تا گره بان هم راه زیادی نیست. اگر به سمت جنوب برانید، بعد از روستاهای میدان و باباعلی و پس از طی 20 کیلومتر، به منطقه ای سرسبز، با معماری روسی و مردمانی خونگرم خواهید رسید.

منبع: آژانس هولپیمایی مارال