top-header
خانه ملا باشی، رنگی ترین خانه اصفهان

خانه ملا باشی، رنگی ترین خانه اصفهان

خانه ملا باشی در خیابان ملک در شهر اصفهان قرار دارد. این خانه زیبا و تاریخی به ثبت ملی رسیده است و یکی از دیدنی های شهر اصفهان به شمار می آید که شاید کمتر از بقیه جاهای دیدنی اصفهان شناخته شده باشد.

خانه ملا باشی، رنگی ترین خانه اصفهان

این عمارت شکوهمند تاریخی توسط دکتر معتمدی خریداری شد و اکنون برای بازدید عموم قرار گرفته است. این خانه ی هزار رنگ تزئینات و معماری بسیار زیبا ایرانی دارد. به همین دلیل نام دیگر خانه ملا باشی، خانه معتمدی است.

خانه معتمدی به دلیل معماری خاصی که دارد مورد توجه توریستان و گردشگران بسیاری قرار گرفته است اما داستان های تاریخی زیبایی نیز در پشت ظاهر دلفریب آن قرار دارد.

با کاوشگری باستان شناسان مشخص شده است که این عمارت زیبا مربوط به دوره های صفویه، زندیه و قاجاریه است. به همین دلیل آثار معماری بر جای مانده در این عمارت به دوران ها و حکومت های مختلف تاریخی بر می گردد.

داستان های زیادی از زمانی که ملا باشی وارد اصفهان شد و این خانه را برای سکونت انتخاب کرد وجود دارد.

ملا باشی چه کسی بود؟

ملا باشی

منجم ناصر الدین شاه بود و برای ماموریتی به اصفهان منتقل شد. داستان ملا باشی به دوران حکومت ظل السلطان پسر ارشد ناصرالدین شاه قاجار در اصفهان برمی گردد. ظل السلطان به دلیل اینکه ماری غیر ایرانی داشت برای حکومت انتخاب نشد و به همین دلیل باعث به وجودن آمدن کینه هایی در وی شده بود تا قدرت خود را نشان دهد.

او ارتشی با لباس‌های سربازان اتریشی ساخته بود و معلمان آلمانی به این سربازان فنون رزمی می آموختند.

ظل السطان

تمام آثار حکومتی دوران صفوی را از بین برد و طبیعت منطقه ی میانکاله مارال، ببر خزری و… را به کل از بین برد.

زمانی که ظل السطان در اصفهان حکومت می کرد ملا باشی در تفرش زندگی می کرد و این عمارت زیبا با آنکه ساخته شده بود اما هنوز در دست جکومت بود و ملا باشی آن را خریداری نکرده بود.

همسر مؤمن ظل السطان به دلیل کارهایی که وی برای نابودی انجام می داد اعتراض کرد و در خانه ی آقا نجفی آخوند مقیم شد.

خانه آقا نجفی آخوند امروزه به خانه ی مشروطه معروف است و تا خانه ی ملا باشی 15 دقیقه پیاده فاصله دارد.

ظل السطان بعد از اعتراض همسر خود برای مجازات او، تمام پسرانش را جمع کرد و به آن ها گفت که هر کس مادر خود را بکشد، نیمی از ثروت من به او می رسد!

به همین دلیل اصفهان کمی نا امن شد و باعث شد ملا باشی به اصفهان بیاید تا کمی محیط را آرام کند زیرا ملا باشی فردی معتدل با لباس روحانیت بود.

ملا باشی در نزدیکی خانه ی آقا نجفی آخوند این عمارت زیبا را خرید و ساکن شد.

زمانی که ملا باشی در این خانه سکونت می کرد این خانه عمارت رنگی آثار به جا مانده ای از حکومت زندیه بود و دو پنج دری و یک بخش زمستان نشین داشت.

ملا باشی اندکی بعد شاه نشین و اتاق ۹ دری به این خانه اضافه کرد و امروزه یکی از مهم‌ ترین و جذاب‌ ترین اتاق های این عمارت و خانه ملا باشی اصفهان همین بخش شاه شین و اتاق 9 دری است. خانه ملا باشی شامل چهار بخش حیاط، تابستان نشین، حیاط اندرونی، شاه نشین است.

خانه ی ملا باشی نمونه‌ ای جذاب از معاری خانه‌ های ایرانی می باشد. حیاط بیرونی این خانه دو بخش فضای زندگی و فضای خدماتی دارد. در فضای زندگی فضا گرم و صمیمی و در فضاهای خدماتی اتاق‌هایی بسته ‌تر، جدی تر و سرد وجود دارد. زمانی که دکتر معتمد این خانه را خریداری کرد حیاط این خانه کاملا ویران شده بود و او بیشترین هزینه را برای مرمت و بازسازی این خانه انجام داد.

اتاق زیبایی با پنجره‌هایی رو به خیابان رنگارنگ و زیبا اولین تصویری است که شما می بینید. تمام وسیله ها و مبلمان این اتاق عتیقه می باشد و در هنگام غروب نور خورشید با عبور از شیشه‌های رنگی تمام اتاق را پر می کند.

تابستان نشین یادگار دوران زندیه است این بخش نیز مورد مرمت قرار گرفته است ولی یکی از دیوارهای این خانه که حدود ۲۰ سانتی متر مربع است پر از نقاشی های قدیمی است که از آن دوران برجای مانده است. نقاش هایی از نام سیارات و ماه‌های باستانی ایرانی روی سقف و دیواره‌های این عمات کشیده شده است.

در حیاط اندرونی با یک ۹ دری و پنج دری‌ قدیمی مواجه می شوید. در حیاط این خانه شما کاملا می توانید تفاوت معماری صفوی و قاجاریه را ببینید. یکی از این تفاوت ها در سرداب این خانه است سرداب قاجاری بزرگ تر و سقفی چوبی دارد ولی سرداب صفوی سقفی چشمه‌ ای از جنس آجر دارد.

در دوره صفویه شومینه از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است. در کنگره‌های چوبی منقوشی معماری قاجاریه را می توانید ببینید.

شاه نشین خانه دارای دیوارهای آینه کاری، نقاشی روی کچ می باشد و چشم هر بیننده ای پس از دیدن نوری که از ارسی‌های ۹ دری به اتاق میتابد خیره می شود.

ارسی‌های خانه ملا باشی اصفهان یکی از زیباترین ارسی های قدیمی می باشد.

خانه ملا باشی 10 اتاق دیگر دارد که امروزه اقامتگاه گردشگری شده است و نام ماه های قدیمی ایرانی را بر روی این اتاق ها گذاشته اند.

منبع: آژانس هواپیمایی مارال