top-header
چشمه مرتضی علی، چشمه ای شگفت انگیز در طبس

چشمه مرتضی علی، چشمه ای شگفت انگیز در طبس

چشمه ی مرتضی علی که آب نسبتا کمی دارد و دارای چشمه آب گرم و آب سرد می باشد که به موازات هم در یک دره در دل کویر قرار دارند و پدیده کم نظیری را به وجود آورده است.

چشمه مرتضی علی، چشمه ای شگفت انگیز در طبس

این چشمه مجموعه ایی از چند چشمه می باشد که از دامنه غربی کوه کش سیاه جریان دارد و به سمت غرب حرکت می کند.

در دیواره‌ های چشمه شاهد قبرهای بسیار قدیمی از زمان زرتشتی‌ ها خواهید بود.

چشمه ی مرتضی علی

از سه چشمه اصلی و تعدادی چشمه فرعی شکل گرفته است و به عنوان یکی از مناطق شگفت انگیز در دل کویر لوت به حساب می آید.

اولین چشمه این مجموعه قنبر نام دارد که آب آن سرد می باشد و با فاصله 6 کیلومتر دور‌تر از این چشمه، چشمه آب‌ گرم مرتضی علی قرار دارد که گرمای آن در نتیجه شکستگی و فشار گسلی می باشد.

آب دو چشمه قنبر و مرتضی علی به هم ملحق می‌ شوند و در چشمه جعفری به هم میرسند و آب این سه چشمه به سد خاکی نهرین می‌ رسد. آب این سد منبع آب اغلب مزارع و باغ‌ های شهر طبس است.

نام دیگر چشمه مرتضی علی،

کال سردر

است زیرا رودخانه سردر به دلیل وارد شدن در شکستگی تنگه مانندی که به آن کال میگویند در بین بعضی افراد به کال سردر نیز معوف است.

اگر برای دیدن این چشمه راهی طبس می شوید ابتدا باید وارد بلوار معلم شوید و پس از آن از جاده خرو به این چشمه می رسید. در انتهای روستای خرو و پس از 2 کیلومتر به یم پارکینگ می رسید که بعد از آن باید با پای پیاده بقیه ی مسیر را طی کنید.

چشمه مرتضی علی در 30 کیلومتری شهر طبس قرار دارد و چیزی که این چشمه را بسیار معروف کرده است ایناست که در بین کوه های خشن کویر رودی در جریان است که آب‌ گرم و آب ‌سرد را با هم دارد.

ک باور قدیمی در بین مردم وجود دارد که حضرت علی (ع) از این منطقه گذر می کرده است به اذن خدا کوه شکافته و چشمه‌ ای به وجود می آید که می توانستند در آن غسل بگیرند. این باور اساسا درست نیست و ساخته ی خرافات مردمان قدیمی بوده است ولی اسم چشمه از زمان های قدیم بر روی این منطقه مانده است.

در ابتدای ورود حوضچه ها در دید نیستند اما دیواره‌ های رسوبی را خواهید دید که به آن کنگلومرا یا ماسه سنگ می گویند اما هرچه جلوتر می روید، دیواره‌های دره سخت ‌تر می‌شود و در اواسط چشمه دره تنگ تر می شود و گذر از آن کار خیلی ساده ایی نیست. آب گرم چشمه از سمت راست به چشمه می ریزد و تفاوت دمای آن تا 10 درجه نیز می رسد و تا حدود 300 متر به همین شکل جریان دارد.

این چشمه دارای خواص درمانی نیز می باشد.

در انتهای این چشمه می توانید دره عباسی را نیز ببینید.

بهترین زمان سفر به این منطقه پاییز، زمستان، اوایل بهار است.

نزدیک ترین خطوط هوایی فرودگاه طبس و نزدیکترین خطوط ریلی راه آهن طبس می باشد.

یکی دیگر جاذبه های این منطقه روستای ازمیغان است.

در این سفر حتما یک صندل ضد آب همراه داشته باشید زیرا پاهای شما با آب درگیر می شود.

غذای بومی مردم طبس گندم پلو با بادمجون است و حتما امتحانش کنید.

صدای دل‌ انگیز آب و صخره‌ های خزه بسته چند ساعتی هر گردشگری را از استرس دور می کند.

جاهای دیدنی اطراف چشمه مرتضی علی کال جنی، روستای خرو و روستای اصفهک می باشد.

کال جنی در ۶۱ کیلومتری چشمه مرتضی علی و ۳۵ کیلومتری طبس قرار دارد. کال جنی شامل دو بخش "کال" و "جنی" است کال به معنی دره است و چون صداهای عجیبی در دره می پیچد آن را کال جنی به معنی دره جن ها می نامند.

روستای خرو روستایی بکر و کوهستانی در فاصله دو کیلومتری چشمه مرتضی علی می باشد. روستای خرو به دلیل داشتن درختان سرو کهن سال 1000 ساله بسیار معروف و دیدنی است و به ثبت ملی نیز رسیده است. قلعه خرو یا قلعه اسماعیلیه یادگاری از عهد صفوی در این روستا می باشد.

روستای اصفهک در فاصله ۷۱ کیلومتر چشمه مرتضی علی است. اصفهک به دلیل بافت‌ زیبای خشت و گلی ، آب‌ وهوای خنک و مطبوعش و داشتن یک رصد خانه کویری، پوشش گیاهی خاصی که دارد مقصدی برای گردشگری محسوب می شود.

منبع: آژانس هواپیمایی مارال