top-header
میدان نقش جهان اصفهان

میدان نقش جهان اصفهان

میدان نقش جهان یکی از مفاخر فرهنگی و معماری ایران و مجموعه بزرگی از ساختمان های دوران صفوی است. میدان نقش جهان نه فقط به خاطر باغ زیبای آن، بلکه به جهت استقرار مجموعه ای از زیباترین بناهای تاریخی ایران زبانزد خاص و عام است.

میدان نقش جهان اصفهان

در اصفهان و جوار این باغ با شکوه ترین بناهای تاریخی این شهر از جمله مسجد شیخ لطف الله، کاخ عالی قاپو، مشجد جامع عباسی(مسجد امام) و سر در قیصریه سر بر آسمان می سایند. ایران از دوران پیش مهد بازی چوگان بود. به رغم فراموشی این ورزش در ایران هنوز می توان دو دروازه سنگی چوگان آن عصر را در شمال و جنوب میدان نظاره کرد.

این میدان در سده یازدهم هجری قمری(سده هفدهم میلادی) یکی از بزرگترین میدان های جهان بوده است. و در دوره شاه عباس و جانشینان او محل بازی چوگان، رژه ارتش، چراغانی، و محل نمایش های گوناگون بوده است. تعداد زیادی از ایرانگردان و مستشرقان درباره شکوه این میدان قلم فرسایی کرده اند که از جمله آنها می توان به شوالیه شاردن فرانسوی، تاورنیه، پی یترو دولاواله، سانسون، انگلرت کمپفر اشاره کرد.

مسجد امام: مسجد امام اصفهان یا مسجد شاه که به مسجد جامع عباسی نیز شهرت دارد یکی از مساجد دیدنی و تاریخی میدان نقش جهان اصفهان است که در دوران صفوی ساخته شد و از بناهای مهم معماری اسلامی ایران به شمار می رود.

این بنا شاهکاری جاویدان از معماری، کاشی کاری و نجاری در قرن یازدهم هجری است. مسجد امام مریوط به

دوره صفوی

است و در اصفهان، جنوب میدان نقش جهان واقع شده است.

کاخ عالی قاپو: نام اصلی آن "آلا قاپو" در واقع در ورودی صفوی بوده است و در دوران شاه عباس دوم ایوان ستونداری به این عمارت اضافه شد.این عمارت در ضلع غربی میدان و روبروی مسجد شیخ لطف الله واقع شده است. این ساختمان دارای 6 طبقه و 48متر ارتفاع می باشد.

مینیاتورکاری های رضا عباسی هنرمند معروف عصر صفوی و گچبری های اتاق صوت یا اتاق موسیقی در آخرین طبقه عمارت عالی قاپو در زمره آثار بسیار نفیس در دوره صفوی قرار دارد.

عالی قاپو در زمان حکومت ترک زبان ها ساخته شد زیرا موسس حکومت صفویه اردبیلی بوده است.قاپو در زبان ترکی به معنی در و آلا به معنی قهوه ایی روشن می باشد.

در زمان شاه عباس اول پس از انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان به عنوان مقر حکومت صفوی در اصفهان این بنا ساخته شد.این بنا طی 5 مرحله ساخته شده است.در مرحله اول ساخت، به عنوان ورودی بناها و مجموعه کاخهای سلطنتی است. در مرحله دوم به دلیل گسترش پایتخت و افزایش جمعیت شهری و با اهمیت جلوه دادن مقر حکومت عمارت را گسترش دادند وبه اضافه نمودن طبقات فوقانی پرداختند.

طبقات بعدی نیز به همین دلایل شکل گرفتند. در مرحله سوم سالن معروف به سالن موسیقی تکمیل شد. درمرحله چهارم یک ایوان به سمت میدان نقش جهان جهت افزایش طول عمارت شکل گرفت. در مرحله پنجم به ایوان مرحله قبل ۱۸ ستون و همچنین پله‌های شاهی اضافه شدند و سیستم آبرسانی بنا جهت انتقال آب به طبقات به خصوص حوض مسی ایران تکمیل شد.

مسجد شیخ لطف الله:این مسجد که یکی از آثار تاریخی و قدیمی اصفهان بشمار میاد در ضلع شرقی میدان نقش جهان قرار گرفته است. مسجد شیخ لطف الله در دوران صفوی ساخته شد و یکی از شاهکارهای هنر و معماری ایرانی ست که توسط استاد محمدرضا اصفهانی ساخته شده است.

این مسجد به دستور شاه عباس اول و در طی 18 سال ساخته و به اسم یکی از علمای به نام آن دوران یعنی "شیخ لطف الله جبل عاملی" ساخته شد

وی از اهالی جبل عامل لبنان بوده که از لبنان به ایران مهاجرت نموده و در ابتدا در شهر مشهد و قزوین و سپس در اصفهان ساکن شد.حکومت صفوی حکومتی به مذهب به خصوص تشیع بسیار اهمیت میداد و علما مورد احترام بودند.

شیخ لطف الله پدر زن شاه عباس بود و به همین دلیل در محل زندگی او مدرسه و مسجدی بنا شد که به تدریس دروس فقهی و دینی بپردازد.کاشی کاری های معرق و استفاده از نور طبیعی و رنگهای زیبا همه از ویژگی های خیره کننده این بناست. وجه تمایز این بنا نسبت به مساجد دیگر در نداشتن مناره و حیاط است.

منبع: مجله ایرانا