top-header
قلات، روستای بهشتی شیراز

قلات، روستای بهشتی شیراز

شیراز دارای جاذبه های متعدد و معروفی مانند شاهچراغ، حافظیه، باغ ارم، ارگ کریمخانی، مسجد نصیر الملک، بازار وکیل و مجموعه تخت جمشید است اما شاید کمتر کسی از حضور روستایی با قدمتی هزارساله در اطراف شیراز خبر داشته باشد.

قلات، روستای بهشتی شیراز

روستای قلات شیراز

روستایی با تاریخ چند هزار ساله از زمان هخامنشیان است که به دلیل آب و هوای خوبش به بهشت شیراز معروف شده است.

علت شهرت این روستا هم از لحاظ تاریخی و هم بخاطر طبیعت زیبا و خوش آب و هوایی که دارد می باشد. قلات در گرم ترین روزهای سال نیز دارای آب و هوایی خنک می باشد.

این روستا در 36 کیلومتری شمال غربی شیراز در منطقه ای کوهپایه ‌ای و در نزدیکی چشمه ای زیبا و درختان سرسبزی واقع شده است.

مردم قلات به کشاورزی، دامداری و باغداری و گیوه بافی مشغول هستند. اقلامی مانند گردو، بادام، انگور، انجیر، انار، زردآلو، آلو و گوجه سبز و شیر، پنیر، کره و کشک و گیوه، سبد دستباف، گره، دولک، مشک (که برای خنک نگه داشتن آب به کار می‌رود) و وسایل چوبی را به فروش می رسانند.

در فصل بهار باغ های سرسبز و میوه ی این روستا پر از شکوفه های گیلاس است و منظره ای بی نظیر را برای بینندگان خلق می کنند. جویباری در وسط کوچه های پر پیچ و خم آن در حال حرکت است که زیبایی و آرامش این روستا را دو چندان کرده است. این روستای قدیمی بیش از 7000 نفر جمعیت دارد و بهترین گزینه برای دور شدن از استرس شهری و گذراندن اوقات فراغت می باشد.

با دیدن درختانی با قدمت چند هزار ساله می توانید نهایت لذت را ببرید.

سبک معماری خانه های این روستا به شکل پلکانی است و اغلب خانه‌های این روستا از سنگ، خشت، گل، گچ و چوب ساخته شده اند.

قلات به معنی آبادی می باشد با وجود باغ های سرسبز، طبیعت بی نظیر، چشمه های آب سرازیر از دل کوه ها، دره عمیق، درختان چندین هزار ساله برای هر گردشگری جالب و دیدنی است. در زمان های گذشته زمانی سعدی در این روستا رفت و آمد داشته و در حمام روستا استحمام می کرده.

البته قلات ثبت ملی شده است در این روزها قلات بازسازی و سنگفرش شده و خانه های بومگردی و مغازه های صنایع دستی دارد که تبدیل به قطب گردشگری و یکی از جاذبه های دیدنی اطراف شیراز شده است و میتواند به معیشت و اقتصاد مردم روستا هم کمک کند.

قلعه قزل ارسلان که به جا مونده از دوران

هخامنشیان

و اشکانیان است. حمام تاریخی و کلیسای قدیمی روستا که در زمان پهلوی اول ساخته شده است جزو دیدنی های روستا است.

قلعه قزل ارسلان متعلق به اتابکان فارس بوده سعدی در باره ی آن می گوید: "قزل ارسلان قلعه ای سخت داشت که گردن به الوند برمیداشت"

کلیسای میسیونرها که بین جنگ جهانی اول و دوم ساخته شده است یکی از آثار به جا مانده از گذشتگان در این روستا می باشد. جالب است بدانید داخل این روستا یک درخت آدامسی معروف نیز وجود دارد.

اهالی روستا هم آداب و رسوم جالبی دارند، مثلا در جشن های خود لباس محلی می پوشند و زن ها سازی به نام واشنگ مینوازند. در مراسم عروسی و جشن ها ضرب، ویلون، دهل و سرنا از جمله سازهای رایج این روستا هستند.

یکی ازتفریحات و بازی های رایج در روستای قلات که هر گردشگری می تواند با کودکان این روستا همراه شود بازی شش خانه و سنگ بازی است. غذاهای سنتی این روستا کشک پیاز، کشک گردو، عدسی، کله پاچه و آش رشته می باشد.

امید این را داریم که این روستا با پتانسیل های مختلفی نظیر آثار تاریخی و طبیعت بی نظیرش مورد توجه گردشگری قرار بگیرد.

منبع: آژانس هواپیمایی مارال