top-header
قشم، دیرینه ی جاودان

قشم، دیرینه ی جاودان

استان شگفت انگیز هرمزگان با جزایر زیبا و پر جاذبه و طبیعت منحصر به فرد خود در جنوب کشور ایران قرار دارد. این استان از جهت شمال و شمال شرقی با استان کرمان، غرب و شمال غربی با استان های فارس و بوشهر، از شرق با سیستان و بلوچستان، از جنوب به آب های گرم خلیج فارس و دریای عمان در نواری به طول تقریبی 900 کیلومتر محدود می شود. مرکز این استان شهر زیبای بندر عباس می باشد.

قشم، دیرینه ی جاودان

قرار گیری استان در ناحیه گرم و خشک کشور، باعث ایجاد دو نوع آب و هوای کناره ای و داخلی شده است. در آب هوای کناره ای رطوبت نسبی بسیار زیاد و اختلاف دما بین شب و روز وجود ندارد؛ اما در آب و هوای داخلی رطوبت هوا کم و اختلاف دما بین شب و روز بیشتر است. در این استان اقوام گوناگونی از جمله قوم لر، لاری، بلوچ و مکرانی زندگی می کنند که هرکدام از این اقوام در مناطق مختلف استان ساکنند.

اقوام لر بیشتر در هرمزگان و سواحل شمالی دریای خلیج فارس زندگی می کنند. مردمان آن لهجه لری که گونه ای زبان پهلوی به شمار می آید سخن می گویند. اقوام لاری بیشتر در هرمزگان، در استان فارس و سواحل جنوبی خلیج فارس زندگی می کنند و به زبان فارسی دری سخن می گویند. اقوام بلوچ، در سواحل دریای عمان، خلیج فارس، جزیره ها و بندرهای خلیج فارس زندگی می کنند.

زبان مردم بندرعباس و برخی نواحی استان هرمزگان، آمیخته از فارس، بلوچ و عرب است که به آنها بندری یا عباسی نیز می گویند.

جزیره قشم جاذبه ی گردشگری هرمزگان:

منطقه آزاد قشم

در مدخل خلیج فارس و دریای عمان قرار دارد. مساحت این جزیره، 1430 کیلومتر مربع در فاصله 37 کیلومتری جنوب بندر عباس و در دهانه تنگه هرمز قرار گرفته است. جزیره قشم بزرگترین جزیره خلیج فارس می باشد.

این جزیره تقریبا موازی ساحل ایران قرار گرفته و به وسیله تنگه کلارنس از خاک اصلی ایران جدا شده است.

بندر قشم در منتهی الیه شرق جزیره قرار دارد و بیشترین ارتباط دریایی جزیره را با خارج فراهم کرده و بیشترین شمار بازدیدکنندگان را در خود جای می دهد. این جزیره به دلیل قرار گرفتن در میان خلیج فارس و اقیانوس هند همواره از موقعیتی استثنایی برخوردار است. قشم از دیرباز به عنوان یک مرکز تجاری بین آسیای غربی، شبه جزیره عربستان و سواحل شرقی آفریقا مورد توجه بوده است.

تاریخ قشم به 500 سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد. همراه با کشف قاره آمریکا و توسعه راه های ارتباطی با آسیا از طریق دماغه امیدنیک، اهمیت استراتژیک خلیج فارس، تنگه هرمز و جزیره قشم بیش از پیش آشکار شد.

ماموریت های خاص این منطقه عبارتند از: تمرکز سوخت رسانی به شناورها و کشتی های در حال عبور از خلیج فارس، ایجاد صنایع تولیدی صادراتی، ارائه خدمات فنی - مهندسی، انتقال دانش فنی به منطقه و کشور، ایجاد پارک ملی

مناطق دیدنی این جزیره شامل جنگل‌های حرا، غارهای خربس، تنگه چاهکوه، دلفین‌های آبی خلیج فارس، درهٔ ستاره‌ها، جزایر ناز و سیمین و غار نمکدان می باشد.

نام دیگر این جزیره در زمان ساسانیان

ابرکاوان

بود. کاوان در زبان پارسی به معنی از تبار کوه می باشد.

جزیره قشم و یا ابرکاوان در دوران عصر اسلامی شهر آبادی بود که تمام کشتزارهای آن، درختان خرما و درختان میوه آن بسیار پربار بوده است.

وجود بنادر مهم در این منطقه باعث ورود کالاهای بسیار و رونق بازارهای آن شده است. در زمان های گذشته و قبل از رونق این منطقه، بنادر صیادی و بنادر تجاری در کنار یکدیگر قرار داشتند اما امروزه به دلیل رونق اقتصادی بنادر به صورت اختصاصی خدمات خود را انجام می دهند.

بنادر مهم و صیادی جزیره قشم عبارتند از: بهمن، شهید ذاکری، بندر سوزا، باسعیدو، سلخ، کاوه، مسن، درگهان، لافت

در کنار جزیره قشم، جزیره هنگام، هرمز و لارک نیز قرار دارد. همچنین در کنار این جزایر، جزیره های کوچک دیگری نیز قرار دارند که در هنگام جزر و مد به ساحل جزیره پیوند می خورند و جدا می شوند به همین دلیل به این جزایر، جزایر ناز می گویند. زیرا برای پیوستن به ساحل جزیره ناز می کنند.

در جزیره قشم افراد غیربومی و مهاجری زندگی می کنند که بیشتر به تجارت، بازرگانی، صنایع و معادن، ادارات و دوایر دولتی و ارگان‌ها، بانک‌ها، تشکیلات سازمان منطقه آزاد قشم می پردازند. گردشگران نیز در فصل‌های پاییز و زمستان و تعطیلات نوروز به این جزیره سفر می کنند.

اولین و مهم‌ ترین پوشش گیاهی این منطقه جنگل های حرا است که نوعی از از مانگروها در این منطقه رشدکرده اند. گیاهان این منطقه خشکی پسند هستند و به رطوبت زیاد در تابستان نیاز دارند. درختچه های این منطقه اکثرا نیم‌بیابانی کوتاه قد می باشند.

در قشم سه سیستم جانوری و گیاهی قرار دارد. این سه اکوسیستم عبارت‌اند از: جزایر مرجانی، جنگل‌های حرا و جنگل‌های بارانی.

جاذبه‌های گردشگری قشم گنبد نمکی نمکدان، دره چاه کوه، دره ستارگان، غار خربس، دژ پرتغالی‌ها، ژئوپارک قشم، چشمه‌ها، پارک کروکودیل قشم، چاه‌های تلا می باشند.

منبع: مجله ایرانا