top-header
تنگه رغز، عروس تنگه های ایران

تنگه رغز، عروس تنگه های ایران

در این سال های اخیر جوانان بسیار زیادی با علاقه زیاد به طبیعتگردی باعث شده اند تا مناطق ماجراجویی و پر هیجان زیادی در طبیعت بکر ایران شناخته شده باشند.

تنگه رغز، عروس تنگه های ایران

از شمال تا جنوب و شرق و غرب ایران پر از جاذبه های طبیعت گردی می باشد که علاقه مندان طبیعت گرد را به سوی خود می کشند.

یکی از این مناطق پر رمز و راز

تنگه رغز استان فارس

است. تنگه رغز جایی است که چشمه ای زلال با آبشارهای فراوان دارد.

ب

ا طی کردن مسیری به مرتع های سرسبز بین داراب و فسا در استان شیراز با ارتفاعاتی مواجه می شوید که درون خود حوضچه ایی با اب زلال و صدای خروش آبشارها را در خود پنهان کرده است.

این تنگه تا 10 سال پیش هنوز شناخته نشده بود و تصویر چنین جایی را فقط در فیلم های طبیعت گردی دیده بودیم. درون حوضچه ی تنگه پر از ماهی هایی است که حتی با نزدیک شدن به آنها فرار نمی کنند و صحنه ایی رویایی و سرشار از آرامش را برای بینندگان فراهم می کنند.

منطقه رغز بین 3 شهر مثلثی داراب، فسا و استهبان قرار دارد و یکی از بکرترین و خوش آب و هوا ترین مناطق یران به شمار می آید.

تنگه زغز در 25 کیلومتری شمال غربی داراب قرار دارد. در تنگه رغز آب و سنگ در برخوردی هزاران ساله انواع جلوه های زیبای معماری طبیعت را ایجاد کرده اند. صدای دلنشین آبشار، فرود و صعودهای زیبا، شنا در میان حوضچه های زلال و دیدن ماهی های زیبای قزل آلا، همه و همه از جمله دقایق جذاب و بیاد ماندنی حضور در تنگه زیبای رغز است.

رغز

به معنی راه بکر و لغزنده است. دره رغز به طول تقریبی 4 کیلومتر در امتداد شمال به جنوب از سرچشمه رغز تا دره جنوب، 64 آبشار و 100 حوضچه طبیعی را در خود جای داده است که تنها 14 آبشار و آبگیر دره جنوبی مورد توجه عموم مردم و کوهنوردان بوده است.

آبشار نگین با ارتفاع ۱۶ متر، آبشار بوم رنگ به ارتفاع ۷ متر، آبشار مسعود به ارتفاع ۸ متر، آبشار گلاب حوضچه به ارتفاع ۱۱ متر، آبشار فتح به ارتفاع ۸ متر، آبشار حکمت به ارتفاع ۱۱ متر، آبشار کبوتر به ارتفاع ۲۵ متر، آبشار جام به ارتفاع ۹ متر، آبشار دماغه به ارتفاع ۱۲ متر، آبشار آذرخش به ارتفاع ۶۵ متر، آبشار یادگار به ارتفاع ۴ متر، آبشار وداع به ارتفاع ۴۶ متر از جمله آبشارهای شناخته شده این منطقه هستند.

منطقه سرچشمه رغز نیز که از مسیر دیگری پیمایش می شود، جنگلی زیباست که محل آغاز آب رغز است. پس از طی تقریبا 35 کیلومتر از جاده داراب – شیراز به گردنه دراکویه می رسید. جاده خاکی از آنجا شروع می شود و پس از گذشتن از کوه درختی در سمت چپ در نهایت پس از حدود 2 ساعت جاده به انتها می رسد

از ابتدای دره که محل مناسبی جهت پارک اتومبیل است تا آخرین آبشار این مسیر حدود سه کیلومتر مسیر راهپیمایی آن هم در میان آب های زلال این دره وجود دارد که در برخی موارد نیاز است که حتما از وسایل و ملزومات خاص صخره نوردی و ایجاد کارگاه استفاده شود.

برای سفر بهتر و امن تر در این تنگه زیبا بهتر است از راهنمایان مجرب محلی کمک بگیرید. بهترین زمان فرود از این دره آخر اردیبهشت ماه و اوایل مهر ماه می باشد زیرا در این ماه های سال می توانید از سرسبزی درختان و نسیم ملایم و خنک این منطقه لذت ببرید.

بلندترین آبشار این دره، آبشار آذرخش به ارتفاع 65 متر و آخرین آبشار، آبشار وداع با ارتفاع 46 متر است.

نکاتی که باید برای برای رفتن به تنگه رغز بدانید:

  • حتما همراه خود اسپری ضد حشره داشته باشید.
  • برای آشامیدن از آب های منطقه استفاده نکنید.
  • از کوله های ضدآب کوه نوردی استفاده کنید.
  • قبل از سفر حتما هواشناسی را چک کنید و در زمان بارنذگی و وقوع سیلاب به این منطقه سفر نکنید.
  • اگر از شنا کردن و ارتفاع می ترسید قید این سفر را بزنید.
  • از کفش های مخصوص کوهنوردی استفاده کنید.

همچنین حتما بعد از شنا کردن در آب سرد تنگ لباس های خود را سریعا عوض کنید یا از لباس هایی استفاده کنید که به سرعت خشک می شوند.

در میان راه با لانه ی پرندگان وحشی روبرو می شوید و راقب باشید لانه و طبیعت این منطقه را خراب نکنید.

برای رفتن به تنگه رغز از شهر شیراز در ابتدا وارد جاده فسا و در نهایت جاده داراب شوید و در مسیر فرعی حسن آباد حرکت کنید و از دیدن مراتع سرسبز آن لذت ببرید.

منبع: آژانس هواپیمایی مارال