top-header
قلعه رودخان، مستحکم ترین دژ گیلان

قلعه رودخان، مستحکم ترین دژ گیلان

از تجربه سفر به قلعه رودخان برامون بگید.

قلعه به دژها ترسناک و اسرارآمیزی گفته می شود که درباره ی آنها داستان های عجیب بسیاری گفته می شود. این قلعه های مستحکم و استوار در زمان های گذشته برای دفاع در برابر حمله دشمنان ساخته می شد.

قلعه رودخان، مستحکم ترین دژ گیلان

قلعه ای بسیار زیبا در دل جنگلی انبوه که همچنان با شکوه و عظمت پابرجا ایستاده که حالا به یکی از نقاط توریستی شهر و استان تبدیل شده است. برای رسیدن به این دژ اسرارآمیز باید از جنوب غربی 20کیلومتری از فومن دور شوید.

قلعه رودخان

یا حسامی یا سگسال در زمان ساسانیان یا اوایل دوره اسلامی ساخته و در دوره سلجوقیان تجدید بنا شده و یکی از پایگاه های اسماعیلیان به شمار می آمده و این دژ سحرآمیز 6/2 هکتار مساحت دارد.

نام دیگر قلعه رودخان "قلعه هزارپله" نیز می باشد. دلیل این نامگذاری وجود پله های فراوان برای دسترسی به آن بوده است. در گذشته این قلعه حدود 930 پله داشته است. طول این قلعه 1500متر می باشد و رودخانه ای با همین نام در کنار قلعه جاری است.

قلعه روی دو قله بنا شده و به سه بخش شرقی، میانی و غربی تقسیم شده است:

  • بخش شرقی: روی یک تپه‌ ۶۷۰ متری قرارگرفته و جنبه‌ نظامی دارد این قسمت شامل دروازه‌‌ ورودی، زندان، در اضطراری و تعدادی واحد مسکونی و دو برج بزرگ است.
  • بخش میانی: قسمت میانی شامل دروازه‌ی اصلی می باشد و در پایین ترین سطح قلعه قرار گرفته است.
  • بخش غربی: روی شیب تند کوه بنا شده و شامل دروازه‌‌ی ورودی، آب‌انبار، آبریزگاه، سردخانه، شاه‌نشین و تعدادی واحد مسکونی است.

آبشاری که در نزدیکی این قلعه قرار دارد از جاذبه های طبیعت استان گیلان در 14 کیلومتری شهر فومن و در روستای گشت رودخان واقع شده است.

برای سفر به گشت رودخان ابتدا باید از شهر فومن به سمت جاده قلعه رودخان حرکتتون را آغاز کنید پس از طی مسافت 7 کیلومتر و گذر از دهستان گشت و روستای کردمحله به پل روی رودخانه و سپس سه راهی می رسید که بلافاصله بعد از پل می بایست گردش به راست کنید.

در این مسیر 8 کیلومتری، همچنان که تابلوهای راهداری راهنمای خوبی برای ادامه هستند از روستاهای کیش رودبار، سیدسرا، تله کنگاه، تنگ دره (کمال محله) عبور می کنید تا به میدان اصلی گشت رودخان (پیرسرا) برسید. اگر محله پیرسرا حدود 2 ساعت به پیاده روی در جنگل بپردازید به این آبشار زیبا می رسید.

پیاده روی در دل جنگل های گیلان، در حالی که درختان فندق، ازگیل، گردو و گلابی دور تا دورتان را گرفته اند، خستگی تان را کمتر می کند.

البته اکنون برای رسیدن به این قلعه پله های جدیدی ساخته شده است که در حدود 1620 پله می باشد. ساخت این پله ها از سال 1378 آغاز شد و در سال 1388 به بهره برداری رسید. این قلعه زیبا در 30 مرداد 1354 خورشیدی به

فهرست آثار تاریخی و ملی

راه پیدا کرد.

در ساخت این قلعه از میلیون ها قطعه آجر استفاده شده است. این آجرها در روستاهای حاشیه ی جنگل پخته شده و به قلعه آورده شده است. جنس مصالح به کار رفته در ساختمان قلعه از آجر، سنگ لاشه، ساروج و گچ می باشد.

بهترین زمان سفر به این قلعه فصل بهار و اوایل تابستان می باشد. زیرا زمستان های پر بارش و تقریبا سردی را دارد.

بنابراین اگر عزم خود را جزم کرده اید که این قلعه را فتح کنید بهتر است همراهانی را انتخاب کنید که بتوانند پا به پای شما در مسیر قدم بگذارند.

در طول مسیر و پیش از رسیدن به پله ها می توانید از بازار قلعه رودخان دیدن کید. در این بازار غرفه های مختلفی وجود دارد که صنایع دستی، سوغاتی، غذاهای محلی، لواشک و آلوچه و چوب دستی های از جنس بامبو می فروشند.

بعد از رسیدن به پله ها باید یک مسیر 2 کیلومتری را پیاده روی کنید تا به بالای قلعه برسید.

مسیر دسترسی: گیلان، فومن، قلعه رودخان

برای سفر به قلعه رودخان از مسیر آسفالت، باید از رشت به فومن بروید و از آنجا وارد جاده فومن به قلعه رودخان شوید. از روستاهای گشت، کردمحله، گشت رودخان، سیاه کش، گوراب پس، ملسکام و سعیدآباد عبور کرده و به روستای قلعه رودخان برسید.

منبع: آژانس هواپیمایی مارال