top-header
روستای سراخیه، ونیز ایران

روستای سراخیه، ونیز ایران

روستای سراخیه یا صراخیه در تالاب شادان استان خوزستان به ونیز ایران معروفه!

سراخیه قطب گردشگری خوزستان محسوب می شود.

روستای سراخیه، ونیز ایران

این روستا که در دل تالاب شادگان قرار گرفته و بافت سنتی خودش را هم حفظ کرده است چند سالی هست که مورد توجه گردشگران قرار گرفته اما جزو مناطق محروم ایران می باشد که میتواند با توسعه گردشگری وضعیت بهتری پیدا کند.

اهالی روستای صراخیه از قایق یا کلک برای رفت و آمد استفاده می کنند و درآمد مردم این روستا از نی تالاب، ماهی و آبزیان تالاب شادگان است. میگویند در گذشته که سطح آب کارون و دو رودخانه معروف کارون یعنی جراحی و نهر بحره بیشتر بود، زمین ها پوشیده از آب بود و تردد خیلی کمتر بود.

تالاب شادگان

در زمان‌های قدیم تا مرز عراق ادامه داشته و زمین‌شناسان احتمال می‌دهند بخش دور افتاده ایی از تالا‌ب‌های گسترده و به هم پیوسته بین‌النهرین در باستان می باشد.

عبابافی و جاجیم‌ بافی و بافت حصیر، سبد و امثال آن صنایع دستی این روستا هستند و از برگ درخت خرما یا نی‌ های تالا‌ب شادگان در ساخت آن‌ها استفاده می‌ کنند.

بسیاری از جوانان روستا با ماندن و ازدواج کردن در روستای خود باعث افزایش جمعیت روستا شده اند. سراخیه حدود ٩٠ خانوار دارد که در هر خانه‌ بالای ۶ نفر زندگی می‌کنند و همچنین توسعه گردشگری نیز باعث پیشرفت روستا شده است.

در این روستا از مصالحی مثل خشت، گِل و نی که در تالاب شادگان وجود دارند خانه های خود را می سازند و سبک معماری آن ها خیلی خاص و دیدنی است.

  1. مردم سراخیه از ارائه سرویس‌های گردشگری ‌به گردشگران امرار معاش می کنند.

تالاب بین‌المللی شادگان، یک تالاب مهم بین‌المللی شناخته می شود که تنوع زیستی غنی و جاذبه‌های گردشگری فراوانی را در خود جای داده است.

شادگان، آبادان و ماهشهر در حاشیه تالاب قرار دارند اما دو روستای سراخیه و رگبه در وسط این تالاب قرار دارند.

مساحت تالاب ۴۰۰ هزار هکتار است اما در سال 1383 مساحت تالاب حدود ۵۴ هزار هکتار به ثبت رسید که خطر خشک شدن بخش زیادی از این تالاب را نشان می دهد.

تالاب شادگان ۱۷۴ گونه پرنده از جمله پرندگان کم ‌نظیر بومی و مهاجر و اردک مرمری، پلیکان پا خاکستری، عروس غاز، اردک سرسفید، گیلانشاه خالدار، عقاب شاهی، عقاب تالابی خالدار و عقاب دریایی دم سفید که در معرض خطر انقراض جهانی است را در خود جای داده است.

گيلانشاه خالدار و اكراس آفریقایی

از نمونه‌ پرنده های بسيار كمياب این تالاب هستند که در خطر انقراض قرار دارند.

آبزیان این تالاب نیز ماهی‌های آب شيرين و شور مثل بنی، ‌شيريد، حمری، شانک و ماهی‌های پرورشی هستند.

بخشی از این تالاب دارای آب شور و بخشی از آن دارای آب شیرین هستند که باعث تنوع باورنکردی زیستی شده است. تالاب تنها زیستگاه زاد و ولد اردك كركری در جهان می باشد.

قدمت روستا به چه زمانی برمیگردد؟!

قدمت روستای سراخیه به تمدن عیلام و اقوام خوز برمی گرده اما هنوز کاوش باستان شناسی در این محل انجام نشده. اگه قصد بازدید از روستا رو دارید بهتره کمی به زبان عربی مسلط باشید و یا با یکی از افراد محلی خوزستان یا لیدر محلی به این روستا سفر کنید زیرا اهالی روستا به زبان عربی صحبت می‌کنند. در نزدیکی روستای سراخیه روستای دیگری به نام رگبه قرار دارد.

بیشتر تعاملات دو روستا با یکدیگر و به وسیله قایقها صورت می گیرد اما متاسفانه این دو روستا از مناطق محروم ایران به حساب می آیند.

چه زمانی بریم بهتر است؟

با توجه به آب و هوای جنوب ایران از اواخر پاییز تا اسفند بهترین زمان بازدید از روستای سراخیه است.

مردم روستا مشغول کشت محصولات گرمسیری مثل گندم، خرما و برنج هستند. آنها تولیدات دامی مانند لبنیات، پشم و پوست از محصولات دامی را نیز دارند.

چطور به روستای سراخیه برویم؟

ابتدا وارد شهر اهواز شوید، سپس از طرسق جاده اهواز به آبادان به منطقه دارخوین برسید. از دارخوین به سمت شهر شادگان حرکت کنید. سپس از طریق قایق های تعبیه شده در محل به روستای سراخیه بروید

.

کجا بمانیم؟

در وسط تالاب در نزدیکی خشکی یک محوطه ی بزرگ با دیوار گلی قرار دارد و تعدادی کپر به همراه سرویس های بهداشتی برای استراحت گردشگران ساخته شده است.

ماهی و نان تازه محلی و محصولات لبنی مثل شیر،‌ پنیر و کره‌ی محلی می توانند خاطره و لذتی شیرین را برای شما ثبت کنند.

یکی از تفریحات این منطقه شنا و ماهی‌گیری و خوردن ماهی‌کبابی می باشد. یکی از جاذبه های گردشگری این منطقه بازدید از گله ای گاومیش می باشد. دیدن این حیوانات غول‌پیکر در وسط تالاب برای گردشگران بسیار جذاب و تعجب‌آور است.

منبع: آژانس هواپیمایی مارال