top-header
مرداب سراوان، گوشه و کنار روستاهای شمال ایران

مرداب سراوان، گوشه و کنار روستاهای شمال ایران

یکی از زیبا ترین چشم اندازهای شمال کشور، نرسده به اتوبان تهران رشت، پارک جنگلی سراوان است. مرداب یا دریاچه ی سراوان، یکی از جاذبه های این پارک جنگلی محسوب می شود که به علت گیاهان سبزی که روی مرداب قرار گرفته، زیبایی این جنگل با قدمت را چند برابر کرده است. هنگام ورود به پارک جنگلی سراوان، در سمت چپ به دریاچه ای خیره کننده می رسید که در نگاه اول مانند چمن به نظر می آید.

مرداب سراوان، گوشه و کنار روستاهای شمال ایران

اما با دقت بیشتر و دیدن قایق ها، توجه خواهید شد که در آن جا یک دریاچه قرار دارد. قایق سواری بر روی مرداب سراوان، بخشی از لذت های سفر به این جنگل است. برای ورود به این منطقه باید ورودی پرداخت شود که خوشبختانه این حفاظت باعث شده در این منطقه زباله ها جمع آوری شوند.

مرداب چگونه جایی است؟

مرداب‌ها

مناطقی هستند مملو از آبهای ساکن یا نیمه ساکن که عمق کمی نیز دارند. مرداب‌ها به دلیل وجود موانع طبیعی که مقابل آب‌ها وجود دارد راه آب را کند می‌کنند و یا آن را در یک جا ساکن می‌کند، به وجود می آیند.

همه مرداب‌ها به علت وجود شرایط خاص طبیعی، از پوشش‌های جانوری و گیاهی خاصی برخوردار هستند و آب در این مناطق اکسیژن پایینی دارد. با توجه به این موضوع جانورانی وجود دارند که با این مقدار اکسیژن سازگاری دارند و در داخل مرداب دوام می آورند. برخی از جانوران نیز در سطح و برخی بالاتر از سطح آب، مشغول زندگی می باشند.

اگر به این مرداب سبز رنگ زیبا رفته باشید حتما دیده اید که درون آن پر از قورباغه و بچه قورباغه است که اغلب آن‌ها در حال پریدن هستند. لاک پشت ها نیز از دیگر جانوران این منطقه محسوب می شوند.

چه زمانی به مرداب سراوان سفر کنیم؟

روستای سراون آب و هوای معتدل و مرطوبی دارد و یکی از روستاهای تاریخی و کهن استان گیلان به شمار می آید. بهترین فصل برای دیدن زیبایی های این منطقه فصل بهار، تابستان و پاییز است. در این فصل ها می‌توانید تمامی زیبایی‌های این طبیعت بکر را تماشا کنید. در اوایل فصل پاییز قسمت‌هایی از این مرداب به رنگ سبز و برخی دیگر به رنگ زرد می‌باشند.

در فصل بهار و تابستان تمامی سطح مرداب سبز دیده می شود مانند چمن زار به چشم می آید. در فصل زمستان مرداب سراوان نیز حال و هوای عجیب خود را دارد به این علت که اکثر قسمت‌های این مرداب با برف پوشیده می شد و دمای هوا سراوان در فصل زمستان بسیار پایین است. اگر به فصل زمستان و بارش برف علاقه دارید، حتما سری به این مرداب و این منطقه از طبیعت متفاوت فصل سرد آن نیز لذت ببرید.

سکوت و آرامش جنگل و کشف و زیبایی های آن می تواند برای طرفداران طبیعت گردی بسیار لذت بخش باشد.

مرداب سراوان گیلان

مانند مرواریدی پنهان در دل جنگل پنهان شده است و چشم هر بیننده ایی را خیره می کند.

اگراز هیاهوی شهری خسته شده اید و دوست دارید یک شب را در جنگل را بگذرانید و از سکوت آن لذت ببرید، می‌توانید در این منطقه کمپ بزنید و خاطره‌ای لذت بخش برای خود رقم بزنید. در نزدیکی مرداب اقامتگاه‌های بومگردی و روستایی نیز وجود دارد که هم می توانید شب را در این منطقه سپری کنید و هم با فرهنگ بومی مردمان این منطقه نیز آشنا ‌شوید.

از جمله دیدنی های این منطقه:

  • مرداب سراوان و قایق سواری
  • رودخانه زیبا
  • جاده ای تماشایی
  • پینت بال و موتور چهار چرخ پارک سراوان
  • پیک نیک و عکاسی در طبیعت شگفت انگیز
  • موزه میراث روستایی ایران

حرف آخر:

"احترام به طبیعت"

طبیعت هدیه‌ای ارزشمند از پروردگار است، محبتی بیکران که طراوت، شادابی و سرسبزی را به ما انسان ها هدیه می‌کند. در برابر این مهربانی و محبت، به طبیعت احترام بگذاریم و در حفظ و نگهداری آن برای آیندگان سهیم باشیم.

جنگل همیشه جنگل خواهد ماند!

منبع: آژانس هواپیمایی مارال