top-header
قطار گردشگری تهران - شمال سواد کوه

قطار گردشگری تهران - شمال سواد کوه

قطار یکی از پرکاربردترین وسایل نقلیه عمومی در تمامی کشورها محسوب می شود و این صنعت برای عر کشوری بسیار مهم تلقی می شود و هر ساله بودجه ایی برای پیشرفت و گشترش این صنعت در نظر گرفته می شود.

قطار گردشگری تهران - شمال سواد کوه

سرعت قطارها نسبت به گذشته بیشتر شده است و هر روزه در صدد افزایش امکانات برای مسافرانی هستند که علاقه دارن با قطار سفر کنند.

مسیر قطار سوادکوه 2 نوع قطار دارد:

  • قطارهای ریلی باس ارم
  • قطار اتوبوسی ماهان

زمان رفت و برگشت به صورت 1 روزه از یک تا شب طول می کشد.

سرعت این قطار در این مسیر کوهستانی و جنگلی 90 کیلومتر بر ساعت می باشد.

زمانی که سوار بر این قطر می شوید و به اعماق جنگل سفر می کنید سفری متفاوت را تجربه خواهید کرد.

قطار و سفر با قطار آن هم در مسیرهای سرسبز و جنگلی و کوهستانی هر دو لذت بخش هستند.

قطار گردشگری سواد کوه

یا سه خط طلایی تجربه ای زیبا را در اختیار مسافران خود قرار می دهد. یکی از ویژگی های سفر با قطار داشتن فضایی اختصاصی و دربست برای مسافران است.

داشتن کوپه های اختصاصی، قیمت مناسب، امکان استفاده از رستوران و بوفه و همچنین استفاده ازسرویس بهداشتی در طول سفر از امکانات سفر با قطار است.

مسیر قطار تهران – شمال از گرمسار شروع می شود و تا گلوگاه ادامه دارد. این مسیر 370 کیلومتر است و یکی از قدیمی ترین خط های راه آهن تهران به شمار می آید که از سال 1316 فعالیت خود را آغاز کرده است.

شاهکار مهندسی در آن زمان و ساخت پل های ورسک، اوریم، کلانتری قسمتی از تاریخ شکوهمند ایران به حساب می آیند.

زمانی که قطار در این مسیر در حال حرکت است شما با خانه های کارگران و سازندگان این پل مواجه می شوید که در گذشته در این ساختمان ها اقامت داشتند و همه ی این مناظر شما را با تاریخ آن زمان و شیوه ی زندگی در گذشته آشنا می کند.

حرکت قطار تهران – شمال از بین جنگل های سرسبز و سر به فلک کشیده، کوه های زیبا این منطقه، تونل ها و پل های متصل شده و قدیمی لذت سفر را دو چندان می کند.

برای خرید بلیط قطار تهران – شمال (سوادکوه، شیرگاه) می توانید با آژانس هواپیمایی مارال به شماره ی 02155802402 تماس حاصل فرمایید.

در این قطار گاهی افراد برای دیدن از مناظر زیبای این مسیر سوار این قطار می شوند. در قطار معمولی این مسیر فقط در ایستگاه ها توقف خواهد داشت. زمانی که تصمیم برای گردش به این منطقه می گیرید باید 7 صبح در ایستگاه قطار راه آهن تهران حضور داشته باشد. صبحانه در قطار میل می شود و قطار به سمت ورامین، گرمسار، حبله رود حرکت می کند. مناطق زیبای جنگلی و دیدنی از کبوتر دره، سیمین دشت و زرین دشت شروع می شوند.

در ایستگاه و یا منطقه شوراب می توانید از قطار پیاده شوید و از دیدن ساخت این مسیر راه آهن و دشواری های ساخت آن در زمان های گذشته آشنا شوید و پس از کمی استراحت دوباره سوار بر قطار شده و سازه های شگفت انگیز پل ورسک، سه خط طلایی، و ... را مشاهده کنید.

قطار پس از رسیدن به پل ورسک توقفی خواهد داشت و شما اینبار می توانید دوباره از قطار پیاده شده و از مشاهده این پل لذت ببرید.

نهار نیز در قطار سرو می شود و در آخر به پل سفید و شیرگاه می رسید. شیرگاه منطقه ای جنگلی و خوش آب و هوا با طبیعتی بکر می باشد.

اگر تمایل داشته باشید که تور شما 1 روزه باشد در حوالی همین ساعت دوباره سوار قطار می شوید و عصرانه و شام را در قطار میل می کنید و در نهایت 11 شب به تهران می رسید.

قطار گردشگری تهران – شمال از مسیر های پر پیچ و خم کوهستانی گذر می کند.

پل ورسک:

یکی از زیباترین و بزرگترین پل های راه آهن کشوری ایران پل ورسک در ارتفاعات سوادکوه و در روستای ورسک قرار گرفته است.

پل ورسک

یکی از شگفتی های مهندسی زمان های گذشته است زیرا با آن امکانات محدود و ته دره با ارتفاع 110 متر پلی ساخته اند که امروزه یکی از مناطق گردشگری ایران به شمار می آید.

یک شرکت دانمارکی به نام کامپساکس زمانی که این پل ساخته شد اعلام کرد این پل تنها 70 سال عمر خواهد کرد و در زمان جنگ جهانی دوم چرچیل لقب پل پیروزی را به این پل اعتا کرد.

در مهرماه 1356 این سازه پر قدرت در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. اسم ورسک نیز همچنین جزو پل هایی به ارتفاع بیش از 61 متر در کتاب گینس به ثبت رسید.

تونل 55 کدوک:

این تونل 3 کیلومتر طول دارد. طولانی بودن و ظرافت در ساخت این تونل باعث شده است آن را با سایر تونل ها متمایز کند. یکی از شگفتی های این تونل در این است که مسیر آن به دلیل نداشتن پیچ و خم زمانی که قطار وارد آن می شود در انتهای تونل می توانید سوسوی نور را ببینید.

سه خط طلایی:

در این مسیر پر پیچ و خم قطار 3 دور مانند ماری بر دور کوه می پیچد. این مسیر در حد فاصل مسیر کدوک تا ورسک قرار گرفته است و محلی ها به آن سه خط طلایی می گویند. زمانی که از پایین جاده این کوه را تماشا می کنید شبیه 3 خط موازی می باشند. خطای دید، طراحی که باعث شده است شیب کمتر شود و افزایش قدرت لکوموتیو از دلایلی است که این نام را بر روی این مسیر گذاشته اند.

روستای شوراب:

روستای شوراب در شهرستان سوادکوه یکی از دیدنی های این منطقه به شمار می آید زیرا خانه های اهالی این منطقه در دل کوه ساخته شده است. کارگران و افرادی که در گذشته مشغول به ساخت این پل بودند در این منطقه و در این خانه ها سکونت داشتند.

این قطار گردشگری در مسیر شیرگاه در دشت کویر، معدن نمک و تپه های مریخی، حبله رود، دودکش های جنی، سیمین دشت، روستای شورا، جاده کدوک و پل ورسک و پل اوریم توقف دارد.

قطار تهران – شمال حدود 400 نفر ظرفیت دارد و هر هفته 5 شنبه و جمعه گردشگران و مسافران زیادی را برای بازدید از این منطقه جا به جا می کند.

حال که با قطار تهران – شمال آشنا شدید آیا علاقه مند به سفر با قطار به سمت طبیعت بکر مازندران هستید؟

آیا تا به حال در مسیرهای ریلی و با قطار سفری داشته اید؟

منبع: آژانس هواپیمایی مارال