top-header
شیدور، جزیره بکر خالی از سکنه

شیدور، جزیره بکر خالی از سکنه

توی فیلمها و داستان های قدیمی از جزیره های ناشناخته و خالی از سکنه زیاد شنیدیم، خیلی وقتها هم دلمون خواسته جایی بریم که اثری از آدمها و زندگی شهری نباشد. در این مکان هر صدایی که بشنوید، موسیقی ایی از طبیعت صدای امواج دریا، باد، آواز پرندگان، هر چیزی هم که ببینید، رنگ طبیعت است.

شیدور، جزیره بکر خالی از سکنه

جزیره شیدور،

جزیره ای خالی از سکنه واقع در استان هرمزگان، 1 کیلومتری جزیره لاوان قرار دارد.

شیدور جزیره ای مرجانی است که به دلیل وجود مارهایی که در زیر ماسه های این جزیره پنهان میشوند، به این جزیره ی زیبا

مارو

هم می گویند.

این جزیره جزو مناطق حفاظت‌شده محیط زیست ایران و مهم‌ترین پناهگاه‌های پرندگان و آبزیان میباشد. از جمله این پرندگان کمیاب و با ارزش عقاب دریایی دم سفید است و لاک‌پشت‌های دریایی، ماهیها و دلفینها از مهم ترین آبزیان این منطقه هستند.

خلیج فارس

زیباترین و بکر ترین مناطق ایران را در دل خود جای داده است.

در فصل‌های بهار و تابستان شیدور زیستگاه امنی برای انواع پرندگان مهاجر است

پرستوهای دریایی

از مهمترین پرندگان این جزیره می باشد.

شیدور به عنوان بهشت پرندگان نیز معروف است.

شیدور، جزیره‌ای مسطح و توده‌ای مرجانی با خاک شنی و رسی پوشیده شده‌ است. در این جزیره چشمه و آب سطحی وجود ندارد و میزان بارندگی آن بسیار کم و دمای هوا در این منطقه بالاست.

پوشش گیاهی این جزیره از چندگونه پایای درختچه‌ای و بوته‌ای و گونه‌های غالب شامل لیسیوم، سودا، آتریپلکس تشکیل شده و گونه‌های سیپروس، ارودیوم و نستورا و گونه‌های علفی از دیگر پوشش گیاهی این منطقه ی بکر هستند. چمن شور پاگربه‌ای، گل جالیزی، نوعی ارمک، آفتاب‌ پرست ساحلی، زدوک، بارهنگ، چوچ، درخت مسواک، پیر گیاه و گل ماهور شرقی از دیگر گونه‌های گیاهی این جزیره کوچک است.

چه زمانی بریم؟

اواخر فصل پاییز و فصل زمستان بهترین زمان برای دیدن این جزیره است، یادتون باشه که بهار اینجا نرید چون ورود به این جزیره به علت تخم گذاری لاک پشت ها ممنوع است و تابستان هم دمای هوا بسیار بالاست که اصلا زمان خوبی نیست

.

البته این رو هم بگیم که اجازه کمپ زدن نیست و شب هم نمیشه اینجا موند. این جزیره ی کوچک با مساحتی حدودا یک کیلومتر مربع هیچگونه امکانات تفریحی و رفاهی ندارد چرا که در اصل زیستگاهی برای جانوران است، پس حتما هنگام بازدید از اینجا به این زیستگاه آسیب نرسونید.

شیدور قبل از آن که جزیره‌ای شناخته شده باشد و پای ما به آن باز شود، پناهگاه و زیستگاه جانوران و گیاهان کمیابی بوده است. حریم زندگی آن‌ها را به‌خاطر منافع مادی از بین ببریم. نابودی طبیعت برابر است با نابودی بشریت! لطفا، اثر و ردپایی از خود در طبیعت باقی نگذارید.

  • زمان تفریحتون در این مکان را به حداقل برسونید.
  • از بردن وسایل پلاستیکی و یه بار مصرف جلوگیری کنید.
  • هیچ زباله ای رو در این مکان رها نکنید.
  • شکار و صید نیز ممنوع است.

چطور بریم؟

برای رفتن به شیدور، به بندر مقام بروید و از آنجا با قایق موتوری راهی این جزیره ی زیبا شوید.

منبع: مجله ایرانگردی