top-header
غار کتله خور زنجان

غار کتله خور زنجان

غار کتله خور، غاری خشکی-آبی و یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی می باشد که در 165کیلومتری زنجان واقع شده است. در مناطق غربی به کوه های کم ارتفاع کتله می گویند و نام این غار برگرفته از یک واژه فارسی باستان و به معنای جایگاه خورشید است.

غار کتله خور زنجان

غار بر اساس نشست و فرسایش آهک و حرکات تکتونیکی به وجود آمده است. در داخل غار استالاگتیت ها و استالاگمیت ها با ارتفاع 3 الی 4 متر از کف و سقف غار مناظر منحصر به فردی را ایجاد کرده اند. این غار توسط گروهی که کوه نوردان مشهور و اعضای باشگاه "نیروراستی" در سال 1331 کشف و توسط سیداسدالله جمالی به ثبت رسمی رسید.

در حال حاضر این غار دارای 3 بخش است:
  • بخش ورزشی آن حدود 4 کیلومتر شناسایی شده که تنها مورد استفاده غارنوردان و صخره نوردان قرار می گیرد.
  • بخش تفریحی غار نیز که جهت بازدید عموم مورد استفاده قرار می گیرد، حدود 2 کیلومتر مسیر مستقیم است.
  • بخش فرهنگی نیز در قسمت جنوبی قرار دارد. قسمت اصلی آن دالانی است طبیعی که جهت برگزاری مراسم مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

غار کتله خور

از نظر زیبایی اولین غار آهکی جهان است که در بعضی جاهای این غار گل رس و خاک حاوی اکسید آهن دیده می شود.

غار کتله خور تقریبا غار خشکی است و به دلیل آهک های خاص باعث عبور نور از قندیل ها می شود. این غار در نهایت به غار علیصدر همدان متصل می شود و یکی از عجایب این غار تعدد طبقات است که گفته می شود این غار دارای 7 طبقه می باشد که تا کنون 3 طبقه آن کشف شده است. 100متر اولیه این غار محل زندگی انسان های اولیه بوده است و 80 اسکلت انسانی در این محل پیدا شده است که هنوز در همین محل نگهداری می شوند.

این غار دارای بخش هایی به نام های میدان شیر خوابیده، میدان بیستون، میدان چهل ستون، سه راهی کوهی، میدان پنج شیر، تالار عروس، تونل قندیلی، اتاق عقد، پای فیل، شتر با جهاز، عروس و داماد، میدان شمع، دو جادوگر، میدان مریم مقدس و... است. علت نام گذاری این بخش ها به علت آهک های موجود در این بخش هاست که هر کدام را شبیه اشیا اطراف ما کرده است.

این ستون های عظیم آهکی نقش ستون ها را بازی می کنند و باعث نگهداری غار شده اند. غار کتله خور در ابتدا یک غار آبی بوده است ولی در اثر انحلال آب، آب به طبقات زیرین نفوذ کرده است و غار را تبدیل به غار خشکی کرده است. عمر غار کتله خور 120میلیون سال است که دستخوش تغییر و تحولات فراوانی نظیر شکستگی های به وجود آمده از زمین لرزه ها، گسل خوردگی ها، لغزش ها، و ریزش هاست.

منبع: مجله ایرانا