top-header

اطلاعات توریستی و گردشگری استان خراسان رضوی

استان خراسان رضوی، شهر مشهد

:

خراسان، در طول تاریخ شاهد ظهور و سقوط سلسله ها و دولت های بسیاری در قلمرو خود بوده است. اقوام مختلف اعراب، ترک ها، کردها، مغول ها، ترکمن ها و افغان ها زمان به زمان به این منطقه تغییرات را به ارمغان آورده اند.<br />جغرافیدانان باستان ایران، ایران را به هشت بخش تقسیم کرده که خراسان بزرگ شکوفا ترین و بزرگترین قلمرو بوده است. اسفراین نیز، در میان دیگر شهرهای استان، یکی از نقاط کانونی برای اقامت اقوام آریایی پس از ورود به ایران محسوب می گردد.<br />امپراتوری اشکانیان برای چندین سال در نزدیکی مرو در خراسان مستقر بوده است. در دوران ساسانیان نیز استان توسط یک سپهبد که "پادگوسبان" نامیده می شده و چهار مرگراوس (margraves) که هر یک فرمانده یکی چهار بخش استان بوده اند حکومت می شده است.<br />در دوران فتوحات مسلمانان در ایران خراسان به چهار بخش تقسیم گردید و هر بخش به اسم شهر بزرگ خود یعنی نیشابور، مرو، هرات و بلخ نامیده شدند.<br />این استان در سال ۱۳۸۳ با تقسیم استان خراسان به سه استان ایجاد شد.واژهٔ رضوی در نام این استان، به مقبرهٔ علی بن موسی الرضا در مرکز این استان اشاره دارد.<br />مساحت این استان ۱۱۸٬۸۵۴ کیلومتر مربع بوده که از این نظر پنجمین استان بزرگ کشور است.خراسان رضوی از ۲۵ شهرستان و ۶۵ بخش تشکیل شده‌است.

  • خراسان رضوی

  • مشهد

  • -

  • سناباد

  • تا سال 90، 5994402

  • فارسی،ترکی خراسانی،ترکمنی،کردی کرمانجی،گویش بخارایی، گویش بیرجندی،گویش نیشابوری،لهجه نیشابوری،لهجه هراتی،عربی خراسانی،هزارگی،سبک خراسانی

  • 0511

  • 59.6057 درجه شرقی ، 36.298 درجه شمالی

  • زعفران ، نبات ، هل ، خشکبار ، زرشک ، قالی مشهد ، گلیم ، نمد ، نقل ، مهر ، تسبیح ، عطریات ، انگشتر فیروزه و عقیق ، زینت‌آلات فیروزه و عقیق ، پرچم‌های مذهبی ، جام چهل کلید ، ادویه هفت قلم ، عبای روحانی و نمازی ، خلعت آخرت ، سجاده ، جانماز ، سوهان ، نخودچی کشمش ، آلو ، قیسی ، آلوچه ، لواشک ، جواهرات طلا ، محصولات چرمی ، پوستین ، گلدوزی ، کفش ، مصنوعات سنگی ، کلوچه زنجبیلی ، خشکبار ، کتیرا ، زیره سبز ، گیاهان دارویی ، صنایع دستی ، زرشک دانه‌دار ، گیاه کما ، قرابیه ، آلو خشک ، انار ، نمد ، خربزه محبلاتی ، هندوانه جوین ، ریواس ، انگشتر و زیورآلات فیروزه ، صنایع دستی ، باقلا ، ابریشم ، پسته ، بادام، پوستین دوزی ، نمدمالی ، سفالگری ، گلیم بافی ، چارقدوزی ، ساغری ، گیوه ، قالی و قالیچه کردی (خرسک) ، انگور ، کشمش ، خربزه تربت ، قالی و قالیچه و ...

استان خراسان رضوی، شهر مشهد

جغرافیای استان خراسان رضوی

:

استان خراسان رضوی یکی از استان‌های خراسان در شمال شرقی ایران به مرکزیت سیاسی مشهد است که از شمال با ترکمنستان و استان خراسان شمالی، از غرب با استان سمنان، از جنوب غربی با استان یزد، از جنوب با استان خراسان جنوبی و از شرق با افغانستان همسایه است.

آب و هوای استان خراسان رضوی

:

استان خراسان به علت گستردگى، داراى آب و هواى متفاوت و گوناگون مناطق شمالى سرد و در تابستان داراى آب و هواى معتدل است و مناطق جنوبى در تابستان‏ها بسيار گرم و در زمستانها سرد است. <br /> روى هم رفته آب و هواى خراسان متغير، مخصوصاً در مشهد در يك روز ممكن است درجه تغيير آب و هوا به 10 تا 15 درجه سانتيگراد برسد. <br /> به طور كلى تقسيمات آب و هوايى خراسان به شرح زير است: <br /> 1ـ آب و هواى سرد كوهستانى <br /> عمدتاً در نواحى بلند استان، خاصه در ارتفاعات آلاداغ ـ بينالود مسلط است. <br /> 2ـ آب و هواى معتدل كوهستانى <br /> اين نوع آب و هوا را بيشتر در مناطق بجنورد، قوچان، شيروان، نواحى جنوب بينالود، ارتفاعات كپه داغ ـ هزار مسجد و قسمتى از مشهد مى‏توان ديد. <br /> 3ـ آب و هواى نيمه بيابانى ملايم (كوهپايه‏اى) <br /> عمدتاً در كوهپايه‏هاى استان ديده مى‏شود و مهمترين ويژگى آن تغييرات درجه حرارت است. <br /> در حقيقت، اين نوع آب و هوا، وجه تمايز آب و هواى شمالى و جنوبى استان است. به عنوان مثال، به قاينات مى‏توان اشاره كرد كه در قلمرو اين نوع آب و هواست. <br /> 4ـ آب و هواى گرم و خشك بيابانى <br /> قلمرو اين نوع آب و هوا، نواحى جنوبى استان است و حدود 50 درصد از مساحت استان را زير پوشش دارد. <br /> آب و هوايى است اساساً گرم و خشك با ويژگيهاى خاص اين استان، اين آب و هوا به دو نوع بيابانى داخلى، و شرقى ـ جنوبى تقسيم مى‏شود كه هر يك قلمرو خاصى دارند.