top-header
اسنبدی کاشان

اسنبدی کاشان

کاشان یکی از شهرهای تاریخی و مرکز شهرستان و یکی از پر جمعیت ترین شهرستان ها بعد از اصفهان است. قدمت شهرنشینی این شهرستان بیش از 7000سال و دارای روستاهای تاریخی و زیبایی است.

اسنبدی کاشان

مردم کاشان به زبان فارسی و لهجه کاشانی صحبت می کنند و اکثریت مردم پیرو دین اسلام و مذهب شیعه هستند و بسیار به آداب و رسوم مذهبی و تاریخی خود اهمیت می دهند. کاشان شهری با اصالت است که سالانه بخاطر انواع جشن ها و سنت هایی که برگزار می کند مورد توجه گردشگران بسیاری قرار می گیرد. یکی از این مراسمات زیبا اسنبدی کاشان است.

مردم کاشان و اطراف آن ماه های سال را سی روز حساب می کنند و یک سال را سیصد و شصت روز و حساب پنج روز باقی مانده را جدا نگه می دارند و آن را پنجه می نامند. به این ترتیب، بیست و پنجمین روز بهمن ماه تقویم رسمی شب اول اسفند است که آن را شب

اسبند رعینی یا زراعتی

می نامند.

و عقیده دارند هر سال ده پانزده روز قبل از رسیدن اسفند باد معتدل می وزد که به آن "باد اسبند" می گویند و آن را پیک بهار می دانند. در این شب دکان دار ها دکان ها را چراغانی می کنند. آرایش دکان های سبزی فروشی بسیار زیبا صورت می گیرد.

آجیل فروشان برای اسبندی آجیل آچار درست می کنند. و خوردن این آجیل در این شب رسم است. تخمه هندوانه از آجیل های دلخواه مردم کاشان در جشن اسبندی است. کدبانوهای خانه این تخمه ها را نمک و آبلیمو و زردچوبه بو می دهند. این تخمه های بو داده یکی از تنقلات پذیرایی است.

اهالی کاشان در این شب برای شام پلو می پزند و پلو ماهی دودی یا چلو با کوکو می پزند یا کشمش پلو می خورند. پنیر و ماست نیز بر سر سفره برای شگون می گذارند و معتقدند در این شب نباید تخم مرغ خورد، بلکه باید آن را در خانه نگاه داشت.

منبع: مجله ایرانا