top-header

اطلاعات توریستی و گردشگری استان زنجان

استان زنجان، شهر زنجان

:

در شمال‌غرب ایران بوده و با 386٬851 نفر جمعیت در سال 1390 خورشیدی، بیستمین شهر کشور محسوب می‌شود. نام زنجان عربی‌شده واژه فارسی زنگان است. مردم منطقه هنوز هم تلفظ زنگان را بکار می‌برند. شهر زنجان در دره زنجان‌چای (از شاخه‌های قزل‌اوزن (سفیدرود) قرار گرفته و سر راه شوسه و راه‌آهن تهران به تبریز می‌باشد. صنایع دستی از قبیل ورشوسازی و نقره‌سازی وملیله کاری وچاروق دوزی و چاقوسازی وفرش بافی(فرش زنجان) آن مشهور است. زنجان از شمال به شهرستان طارم و خلخال و میانه و از مشرق به ابهر و طارم و از جنوب به خدابنده و ایجرود و از غرب به شهرستان‌ ماه‌نشان محدود است و از سطح دریا ۱۶۶۳ متر ارتفاع دارد. ارتفاع قله سپهسالار که در این استان قرار دارد به ۳۳۱۸ می‌رسد و بخش‌های آن عبارت‌اند از بخش مرکزی، بخش زنجانرود، بخش قره پشتلو که جمعاً ۳۲۸ پارچه آبادی دارد. از جمله شرایطی که فلسفه وجودی شهر زنجان را در منطقه تبیین و توجیه می‌نماید، وجود راه ارتباطی فلات مرکزی ایران به منطقه آذربایجان در منطقه، حاکم بودن شرایط مناسب اوضاع توپوگرافی، وجود اراضی مسطح با شیب ۲٪ در منطقه کوهستانی و بالاخره لزوم مرکز مبادلاتی تولیدات کشاورزی و ارائه خدمات متقابل به روستاهای حوزه نفوذ به ویژه ایالات پنجگانه مستقر در منطقه بوده‌است می‌رساند که این پدیده در شکل گیری شهر و محله بندی آن عامل تعیین کننده می‌باشد.

  • زنجان

  • زنجان

  • -

  • خمسه

  • تا سال 90، 1015734

  • ترکی آذربایجانی

  • 0241

  • 48.48759 درجه شرقی ، 36.67297 درجه شمالی

  • انگور، گردو، چاقو، شیرینی های محلی

استان زنجان، شهر زنجان

جغرافیای استان زنجان

:

استان زنجان که از آن به عنوان فلات زنجان نيز نام برده می شود ،در قسمت مرکزی و شمالغربی کشور ،وما بين35 درجه و 25 دقيقه تا 37 درجه و15 دقيقه عرض شمالی و 47درجه و 1 دقيقه تا 49 درجه و 52 دقيقه طول شرقی از نصف النهار گرينويچ واقع شده است. اين استان با هفت استان هم مرز ميباشدبه طوريکه از شمال به شهرستان خلخال از استان اردبيل ،و شهرستان رودبار از استان گيلان ، از شمال شرقی و شرق به شهرستان های تاکستان و بوئين زهرا و قزوين از استان قزوين ، از جنوب به شهرستان همدان از استان همدان ،از جنوب غربی به شهرستان بيجار از استان کردستان واز مغرب به شهرستان تکاب از استان آذربايجان غربی واز شمال غرب به شهرستانهای ميانه و هشترود از استان آذربايجان شرقی محدود است. مساحت شهری در مساحت شهرستانهای محاسبه نگرديده است

آب و هوای استان زنجان

:

استان زنجان با توجه به تأثير ناهموارى‏ها، و تماس غير مستقيم با توده هواى مرطوب غربى و شمالى، و صرف نظر از خصوصيات محلى و عرض جغرافيايى، دو نوع آب و هواى متفاوت دارد: 1ـ آب و هواى كوهستانى: نواحى قيدار زنجان و ابهر را در بر مى‏گيرد و زمستان‏هاى سرد و پر برف و تابستان‏هاى معتدل از ويژگى‏هاى آن است. 2ـ آب و هواى گرم و نيمه مرطوب: منطقه طارم عليا كه تابستان‏هاى گرم و زمستان‏هاى ملايم دارد و از درجه رطوبت و ميزان بارندگى قابل توجهى نيز برخوردار است.