top-header
کریسمس، روز تقدیس شده

کریسمس، روز تقدیس شده

کریسمس از کریست مس آمده که کرایست همان حضرت عیسی و مس هم منظور مراسم عشای ربانی است. کریسمس جشنی در دین مسیحیت است و زادروز عیسی مسیح می باشد که بزرگترین جشن و مراسم مسیحیت است.

کریسمس، روز تقدیس شده

از آنجایی که مسیحیان عقیده دارند مسیح پسر خداوند است به همین دلیل این جشن خیلی مهم و با ارزش است. البته 25دسامبر تاریخ دقیق تولد حضرت مسیح نیست و تاریخ تقریبی است و چه بسا خیلی از فرقه ها عقیده دارند مسیح در کوتاهترین روز سال به دنیا آمده که بعد از تولدش دنیا به سمت روشنایی میرود و به همین خاطر یکی از القاب مسیح نور جهان است.

در روز کریسمس بیشتر کلیساها مراسم خاص و جشن دارند و کسانی که مذهبی هستند به کلیسا میروند و دعا می کنند و بعد هم خانواده ها در کنار هم جمع می شوند و جشن می گیرند. شام کریسمس هم که بوقلمون به همراه سیب زمینی و سبزیجات است و دسر هم معمولا پودینگ به همراه چای می باشد.

ایام کریسمس از ۲۵ دسامبر آغاز و تا جشن خاج ‌شویان در روز ۶ ژانویه ادامه دارد. کشورهایی مانند ایالات متحده و کانادا، کریسمس را از مهمترین تاریخ ها در تقویم سالانه خود و مهمترین عید خود می دانند.

بیشتر مردم در این ایام دور هم جمع می شوند و به اقوام و دوستان خود هدیه می دهند. کریسمس همراه کاج تزئین شده و بابانوئل می آید.

کریسمس

به معنی "جشن مسیح" می باشد. نَویداد در اسپانیایی و ناتاله در ایتالیایی و نوئل در فرانسوی همگی به معنای "میلاد" هستند و وایناختِن در آلمانی به معنای "روز تقدیس شده" است. تمامی این واژه ها اشاره به همان جشن مذهبی مسیحیت دارند.

بابانوئل

به شکل پیرمردی مهربان و چاق و با لباس سرخ رنگ و ریشی سفید و بلند به عنوان نمادی در کریسمس می باشد و با چندین اسم بابانوئل، سانتا کلوز و سنت نیکولا شناخته می ‌شود.

در قرن چهارم میلاد یکی از اسقف‌های آسیای صغیر به دلیل رفتار مهربانانه ایی که با کودکان داشت معروف شد این شخص به سنت نیکولاس یا نیکولاس قدیس شهرت پیدا کرد. در نقاشی‌های قرون وسطی و عصر رنسانس به شکل مردی با قد بلند و چهره ای جدی و نجیب ترسیم شده است. جشن بابانوئل در قرن شانزدهم در روز ششم دسامبر در سراسر اروپا برگزار می شد اما بعدها فقط پروتستان‌های هلند این جشن را برگزار کردند.

مهاجران هلندی که به آمریکای شمالی کوچ کرده بودند این رسم را به آمریکای شمالی بردند و در آنجا به سانتا کلوز تغییر کرد. درخت کاج نماد مهم کریسمس محسوب می شوند. درخت کاج نه تنها برای مسیحیان حتی برای آئین پاکان که در ایران رواج داشت نیز نماد جاودانگی بود. هنوز در بسیاری از مناطق ایران و تفکرا ایرانیان درخت کاج یک درخت تقدیس شده به شمار می آید.

داستان آدم و حوا در مسیحیت یکی از داستانهای مهم می باشد، درختی که سیب از آن آویزان بوده به نماد کریسمس تبدیل شده است.

خیلی قبل تر از ظهور مسیحیت، گیاهان و درختانی که در طول سال سبز بودند، در زمستان معنای خاصی برای مردم داشتند. مردم باستان شاخه های همیشه سبز گیاهان را از در و پنجره های خانه های خود آویزان می کردند. در بسیاری از کشورها نیز اعتقاد بر این بود که درختان همیشه سبز جادوگران، ارواح شیطانی و بیماری ها را دور نگه میدارند.

براساس داستان های تاریخی آلمان، شروع کننده سنت درخت کریسمس است. داستان ها حاکی از آن است که مارتین لوتر، اصلاح طلب پروتستان در قرن شانزدهم، شمع های روشن را در بین شاخه های یک درخت قرار داد و از درخشش نوری همچون ستاره در بین شاخه های همیشه سبز درخت حیرت زده شد. او برای نشان دادن این صحنه به خانواده اش درختی را در اتاق اصلی برپا کرد و شاخه های آن را با شمع های روشن سیم کشی کرد.

بیشتر آمریکایی ها درخت کریسمس را عجیب و نماد بت پرستی می دانستند و آمریکایی ها خیلی دیر آداب و رسوم جشن کریسمس را پذیرا شدند. در دوران سلطنت ملکه ویکتوریا، تصویری از او و فرزندانش زمانی که در کنار درخت کریسمس ایستاده بودند، طراحی شد. بلافاصله این عمل مد شد و نه تنها در انگلیس بلکه محبوبیت درخت کریسمس، در ایالات متحده روز به روز بیشتر شد.

در اوایل قرن 20 آمریکایی ها درخت های کریسمس را با وسایل خانگی مثل آجیل، سیب، کلوچه تزئین می کردند. بعد ار مدتی پاپ کورن های رنگی و انواع توت ها به این تزئینات اضافه شدند. همچنین ایده آویزان کردن چراغ های کوچک رنگی از درخت کریسمس در سراسر دنیا ظاهر شد و داشتن درخت کریسمس در خانه به یک سنت آمریکایی تبدیل شد.

فرشته ها یکی دیگر از نمادهای کریسمس به حساب می آیند. مسیحیان عقیده دارند فرشته ها و پیامبران نوید تولد حضرت مسیح را از قبل داده بودند. برای همین روی درخت نماد فرشته هم استفاده می شود.

زنگوله بر روی درخت کاج نماد ناقوس کلیسا است. کبوتر نماد صلح و اشاره به اینکه مسیح آمد تا صلح را برقرار کند. حلقه ی گل بر سر در ورودی خانه ها در ایام کریسمس نماد چرخش زمین به دور خورشید است.

فلسفه ی جوراب های کریسمس این است که مرد فقیری سه دختر داشت و از پس مخارج آنها بر نمیامد، بابنوئل سکه های طلا را به جای کیسه در جورابهای ی که پشت در خانه آنها آویزان بود گذاشت. به همین دلیل امروزه هنوز کیسه های تزئینی به شکل جوراب در ایام کریسمس دیده می شوند و کودکان کیسه های جورابی خود را پشت در خانه می گذارند تا بابانوئل برای آنها هدیه هایی در کیسه های تزئین شده بگذارد.

جشن کریسمس نوعی قدردانی از خورشید است.

منبع: آژانس هواپیمایی مارال