top-header
آژانس های مسافرتی و دنیای کسب و کارهای الکترونیک 1

آژانس های مسافرتی و دنیای کسب و کارهای الکترونیک 1

1. مقدمه:

قسمت اول:

در اواخر قرن 19 یک کارآفرین بریتانیایی به نام توماس کوک شروع به ارائه تورهای پکیج به مقصد ریزورت های ساحلی برای طبقه متوسط کرد. ارتقای آسایش و کاهش قیمت سفرهای ریلی و توسعه تفریحات و هتل های متنوع تقاضای سفرهای تفریحی را افزایش داد.

آژانس های مسافرتی و دنیای کسب و کارهای الکترونیک 1

اختراع اتومبیل و هواپیما در اوایل قرن 20 فرصت هایی را برای سفرهای انفرادی فراهم کرد.امروزه سفر به یک بخش ضروری از زندگی مردم دنیا تبدیل شده است.

صنعت سفر

در حال حاضر یک از قوی ترین بازارهای تجارت الکترونیک را دارد و از امکانات کم هزینه برقراری ارتباط توسط اینترنت به خوبی بهره برداری می کند

.

طراحی وبسایتی که منعکس کننده نیاز های مشتری باشد، عامل مهمی در تسریع

فروش آنلاین

است.

2. آژانس مسافرتی:

2- 1- نقش آژانس مسافرتی:

آژانس مسافرتی در واقع واسطه بین مشتریان و عرضه کنندگان خدمات سفر نظیر خطوط هوایی و هتل ها می باشند. نقش اساسی یک آژانس مسافرتی شامل اطلاعات، توزیع، رزواسیون و خدمات می شود. وظایف یک آژانس مسافرتی، موارد زیر را در بر می گیرد:

حمل و نقل - هوایی، کشتی های تفریحی، اتوبوس، ریلی، اتومبیل کرایه ای هم به صورت داخلی و هم خارجی

تهیه برنامه های سفر انفرادی، تورهای گروهی، و آماده سازی و فروش پکیج های سفر

انتخاب و رزرو هتل، اقامتگاه های تفریحی، متل، پذیرایی، بازدید از جاذبه های دیدنی، حمل و نقل مسافران و بار بین ترمینال و هتل و همچنین سازماندهی رویداد هایی نظیر فستیوال های موسیقی و بلیط تئاتر

مشاوره در زمینه برنامه های حمل و نقل هوایی و بین المللی، نرخ ها، استانداردها و کیفیت هتل ها

رزرو فعالیت های گردشگری با علایق خاص نظیر زیارت اماکن مقدس و مذهبی، سفرهای تجاری و نمایشگاهی، تورهای تشویقی و آموزشی، تورهای اکوتوریستی و فرهنگی و سفرهای ورزشی و ماجراجویی

2 - 2 تغییرنقش آژانس های مسافرتی

تغییرات در

صنعت گردشگری

در طول دهه اخیر ماهیت و ارزش اطلاعات در صنعت گردشگری و در نتیجه نقش آژآنس های مسافرتی را با تحولات شدید مواجه کرده است.

2 - 2 - 1 محدود کردن و حذف کمیسیون

کسب و کار آژانس های مسافرتی در سال های اخیر به لیل کاهش درآمدها شاهد تغییری اساسی بوده است. اخیرا کمیسیون نرخ خطوط هوایی کاهش یافته است و از همه بدتر اینکه ایرلاین های بزرگ، شروع به تشویق مسافران برای دور زدن آژانس های مسافرتی و خرید بلیط به صورت مستقیم از ایرلاین کرده اند.

مسافران با خرید مستقیم می توانند با قیمت پایین تری نسبت به قیمتی که آژانس ها می فروشند، بلیط بخرند. سود اصلی اغلب آژانس هاس مسافرتی از فروش بلیط تامین میشود، اگرچه به دلیل کمیسیون های ایرلاین ها، آژانس ها به دنبال تنوع خدمات هستند. بهترین راه ایجاد یک وبسایت است که مشتریان بلطیط های خود را از آنجا بخرند و در کنار آن، دیگر خدمات آژانس را مشاهده کنند.

2 - 2 -2 اینترنت و گردشگری

صنعت سفر وابستگی زیادی به کانال های فروش آژانس های مسافرتی دارد. مشتریان به آژانس هاس مسافرتی محل خود مراجعه می کنند و بلیط های مسافرتی را از آنها می خرند و اطلاعات سفر را جمع آوری می کنند. ظهور اینترنت و تجارت الکترونیک تغییراتی در این روند ایجاد کرده است.

حتی بلیط های هواپیما، قطار و کشتی های تفریحی را به صورت آنلاین می خرند. وقتی مسافری متوجه می شود که چقدر آسان می توان از طریق اینترنت تمامی نیازهای سفر خود را سازماندهی کند، دیگر سراغ آژانس های سنتی نخواهد رفت. امروزه آژانس ها، بیشتر به دنبال مشتریان شرکتی، همچنین تخصص در یک نوع خاص سفرنظیر خدمات کهنسالان و معلولان، پکیج های خانوادگی و برنامه های ماجراجویی می باشند.

آژانس هایی که از فناوری اطلاعات بهره می برند خدماتی نظیر مدیریت هزینه سفر برای سفرهای کارکنان شرکت ها ارائه می دهند.

3 - عصر قانون زدایی و خودکار سازی

با نگاه به پیشینه کسب و کار آژانس های مسافرتی، در می یابید که قانون زدایی در ایرلاین ها تغییرات شگرفی در صنعت سفر ایجاد کرده است. پیش از این ایرلاین ها قوانین سفت و سختی داشتند.

سفرهای شرکتی و تجاری فقط توسط ایرلاین ها فروخته می شد. همچنین جهانی شدن باعث شد که آژانس هاس مسافرتی نسبت به رقبای محلی، میزیت رقابتی کسب کنند. با اهمیت یافتن دسترسی به اطلاعات سفر نظیر جزئیات رزرو پروازها، ساختار قیمت، پروفایل های کشتریان و اطلاعات مقاصد گردشگری نقش سیستم های اطلاعاتی بسیار پر رنگ شده است.

بیشتر وبسایت های سفر، رزرواسیون آنلاین انجام می دهند. بسیاری از آنها توسط شرکت های مسافرتی و تعدادی نیز توسط ایرلاین ها، سیستم رزرواسیون مرکزی و حتی شرکت های فن آوری اینترنتی مدیریت می شوند.

منبع: مجله پیام آسمان ایرانیان