top-header
سوشی، یک غذای ژاپنی و بین المللی

سوشی، یک غذای ژاپنی و بین المللی

سوشی غذایی که روزگاری نماد سادگی بوده و حالا به سمبل پرستیژ دورهمی ها تبدیل شده است. خواندن داستان سوشی قطعا خالی از لطف نیست.

سوشی، یک غذای ژاپنی و بین المللی

در سال 1824 میلادی و در اواخر دوره ادو، در شهر ادو، یک آشپز به نام هانایا یوهی برای اولین بار برش نازک ماهی خام و تازه را بر روی قطعه ای از برنج با طعم سرکه قرار داد و بدین نحو نیگیری زوشی توسط او ابداع شد.

هانا یوهی پدر

سوشی

مدرن به شمار می آید. از آنجائیکه ماهی تازه برای این نوع سوشی از خلیج توکیو که در قدیم خلیج ادو نامیده می شد، تامین می شد، این نوع سوشی به نام ادومائه زوشی یا سوشی ادو نیز معروف است.

در سال 1962 میلادی اولین سوشی باز در آمریکا به نام کاوا فوکو در شهر لس آنجلس و در محله ژاپنی های لس آنجلس یا لیتل توکیو افتتاح شد. کالیفرنیارول را می توان اولین نوع سوشی به سبک غربی به شمار آورد. این نوع برای اولین بار در سال 1963 میلادی در لیتل توکیو و سوشی در روز افتتاح سالن اجتماعات توکیو به مهمانان عرضه شد.

این روزها "سوشی" غذای محبوب بسیاری از افراد در سراسر دنیا است. غذایی خاص که در جنوب چین، زودتر از ژاپن گسترش پیدا کرد. سوشی امروزی غذایی فوری است که توکیویی ها آن را ابداع کردند و با توجه به ذائقه ملل مختلف، دستخوش تغییرات بسیاری شده و حالا سوشی های متنوع بر سر میز قرار می گیرد.

ورود "سوشی" از ژاپن به فرهنگ غذایی دیگر کشورها باعث شده تا برخی آن را با "ساشیمی" یکسان بدانند این در حالی است که سوشی خوراکی کاملا متفاوتی است.

در ژاپن

ساشیمی

به برش های نازک گوشت گفته می شود که معمولا خام بر روی بستری از ترب ژاپنی "Daikon” قرار می گیرد و طعم رایحه ای منحصر به فرد پیدا می کند.

در این غذا ترب ژاپنی معمولا به صورت خلال های نازک خرد شده اند و بر روی برگ های شی سو "shiso” (نوعی گیاه بومی ژاپن از خانواده نعناع) و به همراه سویا سس، سس واسابی وسس لیمویی پونزو سرو می شود. از انواع گوشت های مورد مصرف در ساشیمی می توان به ماهی سالمون، اسکویید، وال، میگو، ماهی تن، اختاپوس، صدف و ... اشاره کرد.

سوشی از معروف ترین غذاهای ژاپنی محسوب می شود و از ترکیبات برنج مخصوص، سبزیجات، ماهی و مرغ تهیه می شود.

سوشی در لغت به معنای ماهی نمک سود شده است و اشاره به روش نگهداری ماهی در زمان قدیم دارد. سوشی انواع مختلف با نام های متفاوت دارد.

آداب خوردن سوشی در ژاپن:

در ابتدا باید انواع مختلف سوشی را بشناسید! چون انواع متنوعی از سوشی ها با توجه به سلیقه و ذائقه های متفاوت وجود دارد.

در اکثر جاهای دنیا، موجه است که سوشی با دست میل شود اما در برخی کشورها و بخصوص ژاپن باید به کمک

چاپستیک

"چوب ژاپنی" میل شود.

نکته جالب دیگر راجع به سوشی این است که بیشتر آشپزهای ژاپنی معتقدند که به میزان درستی سس به سوشی ها اضافه کرده اند و به همین دلیل در ژاپن، درخواست سس برای مصرف بیشتر، نوعی توهین تلقی میشود.

سوشی انواع مختلفی با نام های اوراماکی، چیراشی سوشی، ساشیمی، اوشی زوشی، فوتوماکی، گونکان سوشی، تماکی، نیگری، ایناری سوشی دارد.

سوشی اوراماکی

سوشی اوراماکی شامل برنج سوشی، نری یا علف دریایی، سرکه بی رنگ، شکر، نمک، کنسرو تن ماهی، سس مایونز، هویج، خیار، کنجد است.

سوشی چیراشی

چیراشی در اصل یک نوع ماهی است که در یک ظرف با برنج سرو می شود. در کاسه ی سرو چیراشی چندین نوع ماهی همراه با سبزیجات استفاده می شود.

ساشیمی

در ساشیمی از چندین قطعه نازک ماهی به صورت خام یا پخته و یا ترشی استفاده می شود و آن را همراه با برگ شیسو، ترب ژاپنی، واسابی و زنجبیل رول می کنند.

اوشی زوشی

در این نوع از سوشی بعد از تهیه و رول کردن سوشی، آن را در جعبه ی قالب پرس سوشی به مدت نصف روز تحت فشار قرار می دهند.

فوتوماکی

فوتوماکی بسیار نازک و پر ملات تر است و در سفارش این نوع از سوشی از 4 تا 10 برش استفاده می شود. جلبک نوری می تواند هم در داخل و در خارج سوشی قرار بگیرد.

گونکان سوشی

یک نوع از سوشی به حساب می آید که از برنج سرکه زده و جلبک دریایی استفاده می شود. ظار این سوشی بسیار شبیه یک کشتی جنگی است. به کشتی جنگی در زبان ژاپنی گونکان می گویند.

تماکی

این سوشی را با دست میخورند و شکل آن شبیه قیف بستنی است. در این نوع از سفارش فقط یک قیف پر شده از سوشی را تحویل می گیرید.

گوانگ نیگری

نام دیگر نیگری، نِجری است. موادی که بر روی برنج این نوع سوشی می گذارند شبیه قایق است. گوانگ نیز در زبان ژاپنی به معنی قایق می باشد. به مین دلیل به آن گوانگ نیگری می گویند.

ایناری سوشی

ایناری سوشی، نوعی از سوشی است که لایه ی بیرونی آن از یک نوع سویا پر شده است که طعمی ترش و شیرین دارد.

منبع: هواپیمایی مارال