top-header
پیتزا، غذای جذاب صادره از ایتالیا

پیتزا، غذای جذاب صادره از ایتالیا

آیا میدانید که پیتزا اولین بار کجا و چطوری درست شد؟

از تاریخچه ی این غذای محبوب در تمام دنیا اطلاعی دارید؟

نام پیتزا با کشور ایتالیا گره خورده است.

همه ی ما میدانیم که پیتزا یک غذای اصیل ایتالیایی محسوب می شود و این ایتالیایی ها بودند که پیتزا و پاستا را به دنیا معرفی کردند.

پیتزا، غذای جذاب صادره از ایتالیا

اولین روایت درباره تاریخچه ی این غذا بر این اساس است که برخی باستان شناسان و تاریخ نگارانی همچون "هرودوت" بر این روایت اشاره داشته اند که اولین پیتزاها در سده ی 6 پیش از زایش مسیح زمانی پخته شد که سربازان پارسی دوره ی داریوش بزرگ هخامنشی، در زمان جنگ بر روی سپرهای فلزی خود خمیری پهن کرده و به همراه مقداری پنیر و خرما روی آتش میگذاشتند، پخته و میخوردند.

سپس یونانیان پختن این نان را از ایرانیان آموختند که غذای تهیدستان به شمار می آمد و این نان به روم و بعد به ایتالیا و شهر ناپل که نخستین پیتزاهای نوین همراه با گوجه فرنگی و دیگر پیتزاها پخته شد و اینگون در آنجا به ناموری رسید.

دومین روایت به نوشته های تاریخ نگار رومی به نام "مارکوس پورسیوس کاتو" اشاره دارد که 30 سال پیش از میلاد حضرت مسیح، رومی ها نان های گرد و پهنی را با ترکیب آرد و آب بر روی سنگ داغ درست می کردند و روی آن روغن زیتون و سبزیجات مختلف می ریختند. این نوشته ها نشان می دهد که رومی ها به پیتزا علاقه داشتند و آن را با فرهنگ غذایی خود سازگار کرده بودند، چرا که روغن زیتون در روم بسیار معمول بوده است.

برخی ها بعد از شنیدن نوشته های این تاریخدان اعتقاد دارند که پیتزا از روم به جنوب ایتالیا راه یافته و تا مدت ها آن را غذای فقیران می نامیدند.

روایت های مختلفی درباره ی تاریخچه ی این غذا مطرح است و متداول ترین آن این است که پیتزا برای اولین بار در ناپلز ایتالیا در قرن هفدهم درست شد. در اون زمان پیتزا غذای مرم فقیر ترکیبی از خمیرنان، گوجه، پونه کوهی و پیاز و ریحان بود. این پیتزاها توسط گاری های دستی به ماهیگیرانی که خسته و گرسنه از ماهیگیری بر می گشتند، فروخته می شد.

بعد از آن کم کم آوازه این غذای ساده به بیرون از ناپلز رسید و مردم برای چشیدن این غذا به آنجا سفر کردند و بسیاری از مردم اطراف ناپلز یاد گرفتند پیتزا را در خیابان های شهرشان بفروشند و بعد اولین رستوران پیتزا فروشی در ناپلز افتتاح شد. برای همین است که پیتزا فروشی های این شهر هنوز هم معروف هستند.

در اواخر قرن هجدهم کارگری به نام "رافائل اسپوزیتو" در یک نانوایی در شهر ناپل تصمیم گرفت

پیتزا

را پخته و برای ملکه و پادشاه آن دوره ببرد ملکه از طعم جدیدی که چشیده بود لذت برده و نام آن را به پیتزا مارگاریتا گذاشتند.

این پیتزای ساده شامل گوجه فرنگی، پنیر موتزارلا و ریحان سبز بود که به دلیل شباهت به پرچم ایتالیا مورد توجه و علاقه ملکه و تمام مردم ایتالیا قرار گرفت.

جالب است بدانید گوجه فرنگی برای اولین بار در قرن شانزدهم وارد اروپا شد اما در ابتدا آن را میوه ای سمی می دانستند! تا اینکه در اواخر قرن هفدهم مردم فقیرنشین ناپل از آن به عنوان ماده ی اصلی در نان های پیتزای خود استفاده کردند.

این نان های پیتزایی به زودی توجه جهانگردان را به خود جلب کرد و آن ها را به مناطق فقیرنشین ناپل کشاند.

باستان شناسان در حین حفاری های خود در شهر پومپی در ایتالیا به بقایای مغازه هایی برخوردند که نشان دهنده شباهت این مغازه ها با پیتزافروشی های امروزی هستند. البته پیتزا در آن زمان به شکل امروزی وجود نداشت و فقط شامل نان مسطح گردی بود که با آرد به عمل می آمد و همراه ادویه و روغن پخته می شد.

در آن زمان گوجه فرنگی در اروپا نا شناخته بود و شیر گاومیش هندی که از آن برای تهیه پنیز مازلا (پنیر پیتزا) استفاده می شود، برای اهالی کامپانیا در ناپل هنوز مفهومی نداشت.

بعد از جنگ جهانی دوم مصرف پیتزا در بین سربازان آمریکایی که در ایتالیا بودند پر طرفدار شد، به طوری که پیتزا فروشی ها دیگر نمیتوانستند جوابگوی تقاضای مشتری های خود باشند.

سربازان آمریکایی که خیلی از این غذا خوششان آمده بود آن را به خانه بردند. در این بین در سال های جنگ خیلی به اقتصاد ایتالیا صدمه وارد شد و مردم این کشور شروع به مهاجرت به کشورهای مختلف کردند و پیتزا را به تمام اروپا و کشورهای مختلف رواج دادند.

با رشد جمعیت در دهه 1950 بخصوص در آمریکا کم کم رستوران های زنجیره ای به وجود آمدند. چون پیتزا نسبتا سریع و آسان تهیه می شد و حملش آسان بود.

پیتزاها به شکل مدرن امروزی ایتدا در ظرف هایی در شهر ناپولی در قرن 18 و اوایل قرن 19 میلادی طبخ می شد. در آن مقطع زمان اغلب، نان با مواد تشکیل دهنده مانند سیر، نمک، گوشت، پنیر و ریحان و گوجه فرنگی پوشانده می شدند.

خمیر تافتون ویژگی و مزه ی همان خمیر نان پیتزا در ایتالیا را داراست و مردم این کشور پیتزا را لوله کرده و میخورند چون نان بسیار نرم و نازکی دارد. گفته می ود که واژه پیتزا از لغت پزا (پختنی) در پارسی گرفته شده است.

اما در واقع پیتزا یک واژه ی ایتالیایی به معنای "خوراک همه چیز درهم" است.

در ایران هم در سال 1347 رضا رئیسی، فارق التحصیل کشاورزی از دانشگاه پلی تکنیک کالیفرنیا در سنت لوئیس ابیسپو، اولین پیتزا فروشی را به نام "پیتزا پنتری" افتتاح کرد. البته برخی اعتقاد دارند اولین یتزا فروشی تهران، پیتزا داوود است که در خیابان نوفل لوشاتو قرار دارد.

این غذای پرطرفدار راه درازی را پیمود تا به یک غذای جهانی تبدیل شود. تخمین زده شده است که در سراسر جهان، 5 میلیارد پیتزا در هر سال به فروش می رسد و شنبه شب محبوبترین شب برای خوردن پیتزا محسوب می شود.

منبع: آژانس هواپیمایی مارال