top-header
هلند، قلب اروپا

هلند، قلب اروپا

شما در قلب اروپا قرار دارید، می خواهید به کجا سفر کنید؟

هلند، قلب اروپا

یکی از مشخصات عالی و لوکس

هلند

این است که شما در قلب اروپا قرار دارید.

از هلند تا پاریس تنها در فاصله سه ساعت و 20 دقیقه ای در پایین جاده تالیس قرار دارد.

تا لندن با هواپیما فقط 45 دقیقه راه است و تا کلن با قطار ICE کمتر از3 ساعت زمان می برد.

می توانید با بررسی بلیط های قطار بر روی اینترنت، برای آخر هفته خودتان یک سفر خوب را برنامه ریزی کنید. اگر دو ماه قبل از تاریخ موعد بلیط را خریداری کنید آن را با ارزانترین قیمت ممکن خریده اید.

یکی از ماجراهای پیچیده و سردرگم کننده در هلند استفاده از وسایل نقلیه عمومی می باشد که البته بعد از یه مدت قلق آن دست مهاجران و گردشگران می آید و بهتر می شود مثل بقیه پروسه های مهاجرت.

در ابتدا برای هر

مهاجر

و یا گردشگری رفت آمد با وسائل نقلیه عمومی مثل یه غول بزرگ است و از روز اولی که وارد کشور هلند می شوید لازمه بدانید که چطور می شود با وسائل حمل و نقل عمومی سفر کرد.

به صورت کلی وسایل نقلیه عمومی در هلند به گروه های زیر تقسیم می شوند:

Tram: به اتوبوس برقی هایی می گویند که روی ریل و بر روی زمین حرکت می کند و داخل شهری هستند. نمونه ی این اتوبوس های برقی را در تران یا بقیه ی شهرهای ایران نداریم.

Metro: یکی دیگر از وسایل حمل و نقل عمومی که در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار گرفته است مترو می باشد. 150 سال از اولین ساخت مترو در جهان می گذرد و هر روز بر شمار استفاده کنندگان آن افزوده می شود.

مترو ها اصولا درون شهری و به صورت زیر زمینی و برقی هستند. مترویی که در کشور هلند مورد استفاده قرار می گیرد تقریبا مثل متروهای ایران در شهر تهران است.

Train: قطار های بین شهری و برای استفاده از حومه ی شهرها را Train می نامند. مانند قطار تهران - مشهد و یا حتی قارهای خط 5 مروی تهران که برای تهران - کرج استفاده می شود.

اتوبوس: اتوبوس ها در کشور هلند مانند اتوبوس های عادی خود ما می باشد. اتوبوس های داخل شهری خیلی کم هستند و به ندرت و بیشتر بین شهری استفاده می شوند.

تاکسی: مثل تاکسی های ایران است اما با سیستمی کاملا متفاوت! تاکسی ها در کشور هلند به علت خیلی گران بودن معمولا افراد عادی استفاده نمی کنند و یک حمل و نقل لاکچری محسوب می شود.

تاکسی ها فقط شامل تاکسی در جاده نیست و تاکسی در رودخانه و قایق های تاکسی ها نیز در این دسته بندی جای می گیرند.

تاکسی های اینترنتی: معروف ترین تاکسی اینترنتی اوبر ها هستند و قیمت آن شاید کمی گران باشد اما قیمت گذاری در این تاکسی ها به مسیر نیز بستگی دارند. ساعات شبانه روز نیز در احتساب هزینه ها نقش به سزایی دارند ولی معمولا نصف هزینه تاکسی ها هستند.

دوچرخه: در هلند تقریبا در تمامی جاده ها و مسیرهای ویژه دوچرخه وجود دارد و حتی قوانین و چراغ راهنمایی خودشون را دارند.

بلیط های Tram، Metro، Train:

مثل هرجای دیگری که برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی باید بلیط بخریم در کشور هلند نیز بلیط تک سفره، روزانه و یا ساعتی وجود دارد که بنا بر نیاز می توانیم بخریم و استفاده کنیم.

یک نوع بلیط های کارتی وجود دارد که بر حسب نیاز استفاده کنندگان به همان مقدار شارژ می شوند و در تمامی سیستم های حمل و نقل عمومی چه خط دریایی و یا مترو و یا Tram و .. مورد استفاده قرار می گیرد.

بلیط های تک سفره و کاغذی از طریق QR کد و یا NFC کارت ها خوانده می شوند و در باز می شوند. مانند بلیط های کاغذی مترو تهران

اگر ساکن هلند هستید می توانید از کارت های بلند مدت استفاده کنید که معمولا هزینه جا بجایی با آن کمتر می باشد و حدود 40 در صد تخفیف در ساعات غیر ترافیک دارد.

ساعات ترافیک هم 6:30 تا 9 صبح و 4 تا 6:30 بعد از ظهر می باشد. اگر در این ساعات سفر کنید هیچ تخفیفی دریافت نمی کنید.

کارت آبی رنگ که به آن کارت بی نام یا Anonymous Card می گویند و کارت زرد رنگ که عکس، تاریخ تولد و نام صاحب کارت روی آن نوشته شده است را مارت شخصی یا Personal Card گفته می شود، عمولا هزینه ها با کارت شخصی کمی ارزانتر حساب می شود به نسبت کارت های بی نام.

کارت بی نام کاغذی را می توانیم از ماشین های بلیط فروشی و یا Information های ایستگاه ها خریداری کنید اما کارت شخصی را باید سفارش دهید. سفارش کارت های شخصی اینترنی انجام می شود و شما تمای اطلاعات و مشخصات و آدرس خود را ثبت می کنید و بعد از 1 هفته معمولا به آدرسی که ثبت کرده اید ارسال می شود و پس از آن با توجه به نیاز خود می توانید آن را شارژ کنید.

کارت های شخصی را می توانید به کارت بانکی خود وصل کنید تا هر موقع که موجودی آن کم شد به صورت خودکار به موجودی آن اضافه شود به اندازه مبلغی که شما تعیین کردید موقع وصل کردن کارت به حساب بانکی خود خیال شما راحت تر می شود که همیشه اعتبار دارید!

نوع دیگری از بلیط و این نوع کارت ها وجود دارد مانند کارت بیزینس که معمولا شرکت ها برای کارمندان خود به صورت شخصی سفارش می دهند. در این کارت های بیزینسی کارمندان نیازی نیست کارت را شارژ کنند و فقط در مسیرهای مشخصی که کارمند اعلام می کند می تواند از این کارت استفاده کند.

پس از 1 ماه شرکت مسیرهایی که با این کارت طی شده است را بررسی و در صورت درست بودن هزینه ای که در کارت ثبت شده را پرداخت می کند و اگر مغایرتی در مسیر تعیین شده بود و یا شما عمدا یا سهوا برای مسیرهای شخصی استفاده کرده باشید هزینه ی آن را خود کارمند باید متقبل بشود.

همچنین کارت های شخصی که معمولا 1 ساله هستند حدود 60 یورو می باشند و بر روی کارت های یکساله 40 درصد تخفیف شامل مسافران می شود.

منبع: هواپیمایی مارال