top-header
آژانس های مسافرتی و دنیای کسب و کارهای الکترونیک 2

آژانس های مسافرتی و دنیای کسب و کارهای الکترونیک 2

قسمت دوم:

3 - 1 - عوامل متغییر

عواملی که آژانس های مسافرتی را به تغییر و تحول سوق می دهند:

آژانس های مسافرتی و دنیای کسب و کارهای الکترونیک 2
  • افزایش رقابت از طریق جهانی شدن و قانون زدایی
  • افزایش تقاضاها و انتظارات مشتریان
  • افزایش آگاهی و شناخت مشتریان نسبت به فرآیندهای خودکار و آنلاین

در سال های اخیر، آژانس های مسافرتی از

فناوری اطلاعات

برای اندازه گیری، کنترل و کاهش این هزینه های عملیاتی استفاده کرده اند.

فناوری های جدید همچنین به عنوان محصولات جدید، فرآیند جدید و راهبردهای جدید، ارزش افزوده برای مشتریان ایجاد می کند. بعضی از این موارد را می توان در حوزه بازاریابی، مثلا بازاریابی یک به یک و سفارشی سازی انبوه مشاهده نمود.

این نوع از تغییر، چشم انداز صنعت را به شدت تغییر می دهد و در نتیجه، بعضی بازیگران حذف می شوند و بازیگران جدیدی پدیدار می شوند و همه بازیگران کنونی برای ادامه حیات ملزم به تغییر می شوند.

3 – 2 – اثرات بر راهبردها

راهبرد مزیت در هزینه: فناوری می تواند به منظور ترفیع محصولات بع شکل ارزان تر و تعاملی تر مورد استفاده قرار گیرد. با استفاده از رسانه های مختلف، مشتریان قادر خواهند بود تا بدون نیاز به کارکنان متخصص، به شکل بهتری محصولات و خدمات را رائه دهند.

راهبرد رهبری محصول: فن آوری می تواند بعضی از ویژگی های محصول را ارتقا دهد. مثلا تجارت الکترونیک می تواند موجب سهولت دستیابی به اطلاعات سفر و خرید شود.

راهبرد تمرکز بر مشتری: فناوری می تواند موجب حفظ و بهبود روابط با مشتریان، هدف قرار دادن آنهابا پیشنهادات خاص و سفارشی سازی انبوه شود. فناوری های جدید باعث گسترش اطلاعات در میان عموم می شود، و این اهمیت واسطه ها را کمرنگ تر می کند.

3 – 3 تاثیر بر آژانس های مسافرتی

امروزه آژانس های مسافرتی به تدریج، جای خود را به کسب و کارهای آنلاین می دهند. آژانس های مسافرتی برای ایجاد ارزش افزوده نقش های متنوعی ایفا می کنند.

  • واسطه اطلاعات بین عرضه کنندگان و مشتریان
  • انجام فرآیند های معاملات از طریق صدور بلیط و دریافت پول
  • مشاوره به مشتریان و کمک به آنها در انتخاب محصولات و مقاصد گردشگری بهتر

فناوری از طریق ارائه اطلاعات و انجام فرآیندهای معاملات مشتریان، در سال های اخیر به طور فزاینده ای جایگزین دو نقش اول شده است. در مورد نقش سوم، آژانس های مسافرتی نیاز دارند که با توجه به بازارهای هدفشان، آن را تعریف کنند.

3 – 3 – 1 – بخش بازار تفریحی

آژانس های مسافرتی می توانند پاسخگوی نیازهای مسافران تفریحی باشند، و فناوری می تواند به ارتقای تجربه خریدشان کمک کند. از طریق کیوسک ها، کلیپ های چند رسانه ای، پایگاه داده های مرتبط با سفر، اطلاعات ویزا و سفر می توان بسیاری از مشکلات نظیر ماندن در صف های انتظار، گیج شدن توسط کاتولوگ های کاغذی و در انتظار تلفن های غرضه کنندگان ماندن، حذف شود.

3 – 3 – 2 بخش بازار شرکتی

مخارج سفر های تجاری،

سومین هزینه مهم شرکت ها و سازمان ها می باشد. صنعت سفرهای شرکتی نیز در حال حاضر به دلیل فناوری های تجارت الکترونیک شروع به تغییر کرده است. شرکت ها بیش از پیش به دنبال بهره برداری از فن آوری های جدید تحارت الکترونیک به منظور کاهش هزینه های سفرشان می باشند

.

هدف اصلی آژانس های مسافرتی در زمینه سفرهای شرکتی، معرفی جایگاه خود به عنوان مشاوران مدیریت فرآیند سفر با استفاده از مهارت های حرفه ای شان در سازماندهی سفر می باشد. از زمانی که شرکت ها بیشتر به صورت مستقیم مورد هف عرضه کننگان محصولات قرار می گیرند، آژانس ها برای حفظ ارتباط با مشتریان شرکتی، باید اطلاعات حرفه ای بیشتری ارائه دهند.

4 – راهبردهای تجارت الکترونیک در آژانس ها

آژانس های مسافرتی سنتی برای دستیابی به راهبردهای بلند مدت خود، باید برای ایجاد فناوری های آنلاین سرمایه گذاری کنند. در اینجا به رویکردهایی که آژانس های مسافرتی سنتی نسبت به اینترنت می توانند داشته باشند اشاره می کنیم:

1 – بستن قرارداد با یک شرکت فناوری: آژانس های سنتی که تجربه در فناوری تجارت الکترونیک ندارند می توانند از این راه حل استفاده کنند. همه کارها و فرآیندهای تجارت الکترونیک توسط یک شرکت قناوری انجام می شود. با این کار آژانس های مسافرتی تخصص سفر را با فناوری اطلاعات ترکیب می کنند و در ارائه خدمات آنلاین به موفقیت دست می یابند.

2 – بستن قرارداد با چند شرکت فناوری: در بعضی موارد یک شرکت فناوری پاسخگوی تمامی نیازهای یک آژانس مسافرتی سنتس نمی باشد، به خصوص آنهایی که گستره متنوعی از محصولات را در بازار جهانی ارائه می دهند. در چنین موردی، بهتر است که با چند شرکت فناوری اطلاعات قرارداد بسته شود که از همه توانمندی های آنها استفاده شود.

البته یکپارچه کردن کارها وخدماتی که هر یک از این شرکت ها ارائه می دهند، کار سختی می باشد.

3 – آژانس تمامی فناوری های تجارت الکترونیک را خودش ایجاد کند: آژانس های مسافرتی سنتی ممکن است خودشان فناوری های تجارت الکترونیکی را انجام دهند. این گران ترین راه حل است اما مزیت های زیر را دارد:

  • راهبرد فناوری اطلاعات می توان با راهبرد آژانس هم سو شود
  • انعطاف پذیری بیشتر
  • عدم وابستگی به شرکت های دیگر

در نتیجه امروزه آژانس های مسافرتی برای رقابت در محیط در حال تغییر صنعت گردشگری، باید از فرصت تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات استفاده کرده، مشتریان را جذب و کلیه فرآیندها و خدمات سفر را به صورت آنلاین به آنها ارائه دهند.

منبع: مجله پیام آسمان ایرانیان