top-header
نحوه دریافت پلاک ترانزیت (کاپوتاژ کردن خودرو)

نحوه دریافت پلاک ترانزیت (کاپوتاژ کردن خودرو)

مسافرت به گونه های مختلفی انجام میشود ولی سفرهای خارج از مرز عمدتاً به صورت هوایی و یا گاهی نیز سفرهای زمینی است که با تهیه بلیط برای وسیله نقلیه مورد نظر انجام میشود. اما گاهی اتفاق میفتد که قصد دارید با ماشین و یا خودروی خود به سفر خارجی بروید، برای این منظور اقداماتی قبل از سفر خود باید انجام دهید که یکی از آنها دریافت پلاک بین المللی (کاپوتاژ کردن خودرو) می باشد.

نحوه دریافت پلاک ترانزیت (کاپوتاژ کردن خودرو)

پلاک ترانزیت بین المللی ( کاپوتاژ ) چیست؟

پلاک ترانزیت بین المللی همان طور که از اسمش پیداست پلاکی است که به صورت بین المللی صادر و تحویل میشود. این پلاک برای سفرهای زمینی خارج از مرز کشور استفاده میشود و چون پلاک بین المللی می باشد در سایر کشورها معتبر است و اجازه تردد به آن خودرو داده میشود.

درنظر داشته باشید این پلاک برای خودرو صادر میشود و در صورتی که خودروی خود را بفروشید باید این پلاک را نیز پس از انتقال قطعی خودرو (طی تفاهم طرفین) به مالک جدید بدهید.

عمدتاً سفرهای زمینی که مقاصد ایرانیان که در آن از خودرو شخصی استفاده می کنند کشورهای ارمنستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، کردستان عراق و گرجستان می باشد.

کجا ماشین خود را کاپوتاژ کنیم؟

برای کاپوتاژ کردن خودرو شخصی خود و دریافت پلاک ترانزیت، شما می توانید با مراجعه به نمایندگی های منتخب کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنید و با در دست داشتن مدارک زیر، خودروی شخصی خود را کاپوتاژ کنید

مدارک لازم جهت صدور پلاک ترانزیت بین المللی

  1. اصل پروانه خروج موقت معتبر (برگه کابوتاژ) صادر شده توسط يكي از گمركات كشور (شما باید اظهار نامه خود را که جزو اسناد موقت است، کپی کرده زیر آن متنی که در کانون می خواهند بنویسید و امضاء کنید و تحویل بدهید، از این اظهار نامه حتما کپی دیگری داشته باشید تا در مرز به مشکلی نخورید).
  2. اصل یا کپی گذرنامه معتبر
  3. اصل یا کپی سند مالکیت خودرو
  4. تكميل فرم هاي درخواست
  5. دارا بودن گواهینامه رانندگی بین المللی معتبر صادرشده توسط کانون جهانگردی و اتومبیلرانی (راننده باید مالک خودرو باشد یا از مالک خودرو وکالت داشته باشد)
نکته به درد بخور:

چون پلاک به شما تحویل داده می شود، باید خودتان آن را روی خودروی شخصی خود نصب کنید، راحت ترین روش نصب استفاده از سه یا چهار بست کمربندی می باشد. بهتر است بست های کمربندی به تعداد نیاز هم برای پلاک جلو و هم پلاک عقب، داشته باشید.

کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی