top-header
صدور گواهینامه رانندگی بین المللی

صدور گواهینامه رانندگی بین المللی

در صورتی که قصد سفر به خارج از کشور را دارید گزینه هایی مختلفی برای جابجایی شما به آن کشور وجود دارد. شما میتوانید با خرید بلیط هواپیما به آن کشور پرواز کنید و یا در صورتی که مرز زمینی ریلی با آن کشور وجود داشته باشد میتوانید با خرید بلیط قطار، خود را به آن کشور برسانید . همچنین شما میتوانید با خودروی شخصی خود، در صورت وجود مرز مشترک به آن کشور عزیمت کنید، که برای ایم امر نیاز به چند مورد اساسی می باشد.

صدور گواهینامه رانندگی بین المللی

یکی از این موارد دریافت پلاک ترانزیت بین المللی برای خودرو خود می باشید که در مقاله نحوه دریافت پلاک ترانزیت (کاپوتاژ کردن خودرو) به آن اشاره شده است.

گواهینامه بین المللی رانندگی چیست؟

گواهینامه بین المللی رانندگی که به انگلیسی International Driving Permit گفته میشود در واقع سندی است به صورت کارت یا دفترچه و یا نیز ترکیب این دو که دارای اعتبار یک ساله و یا سه ساله میباشد که در ایران غالباً از طریق کانون جهانگردی و اتومبیلرانی صادر میشود. به موجب این گواهینامه که به اختصار IDP گفته میشود، شخص راننده میتواند در کشورهایی خارج از کشور خودش با وسیله ی نقلیه موتوری رانندگی کند.توجه داشته باشید که این سند یا دفترچه تنها با اصل گواهینامه صادره از کشور مبدا معتبر است و بدون آن هیچ گونه کارکردی ندارد.

این گواهینامه علاوه بر زبان فارسی به 7 زبان بین‌المللی از جمله انگلیسی، فرانسوی، روسی، عربی، آلمانی، اسپانیایی و چینی نیز ترجمه می‌شود و قابلیت استفاده در بسیاری از کشورهای جهان را دارد.

توجه: پیش نیاز گواهینامه رانندگی بین المللی، داشتن گواهینامه ملی کشور است و بعد از اتمام اعتبار، قابل تمدید نبوده و باید مجدداً درخواست صدور گواهینامه جدید داده شود.

چطور می توان گواهینامه بین المللی گرفت؟

روش های دریافت گواهینامه بین المللی

شما میتوانید به دو صورت گواهینامه رانندگی بین المللی دریافت کنید:

  • اولین راه این است که به صورت حضوری، به مراکز اصلی و یا یکی از نمایندگی های کانون جهانگردی و اتوموبیلرانی جمهوری اسلامی ایران در تهران و یا سایر شهرها مراجعه کنید و نسبت به صدور فوری گواهینامه اقدام نمایید.
  • راه دیگر برای دریافت گواهینامه بین المللی رانندگی، این است که به صورت آنلاین با مراجعه به سایت رسمی جهانگردی و اتوموبیلرانی جمهوری اسلامی ایران مراجعه کرده و با ارائه مدارک لازم به صورت آنلاین، گواهینامه خود را دریافت کنید.
توجه: روش آنلاین تنها از داخل کشور امکان پذیر میباشد.

مدارک مورد نیاز جهت صدور گواهینامه رانندگی بین المللی

  • 1- اصل گواهینامه رانندگی معتبر جمهوری اسلامی ایران با اعتبار حداقل یک ماه و سه روز برای گواهینامه بین المللی رانندگی یک ساله و اعتبار حداقل سه سال برای دریافت گواهینامه رانندگی بین المللی سه ساله
  • 2- یک قطعه عکس تمام رخ 4*3 (با حجاب اسلامی برای بانوان)
  • 3- گواهینامه بین المللی قبلی (در صورت معتبر بودن)
  • 4- اصل یا کپی صفحه اول گذرنامه
  • 5- تکمیل فرم درخواست
  • 6- پرداخت هزینه های اعلام شده