top-header
خانه های کله قندی، آلبروبلو ایتالیا

خانه های کله قندی، آلبروبلو ایتالیا

آلبروبلو شهر کوچکی در آپولیای ایتالیا و در شهرستان باری قرار دارد. این شهر بخاطر سازه هایی به نام ترولو معروف است. ترولو به کلبه های ‏سنتی گفته می شود که از جنس سنگ و با سقف های مخروطی شکل ساخته شده اند. این سازه های مخروطی از سال 1996 در فهرست ‏میراث جهانی یونسکو قرار گرفته اند.

خانه های کله قندی، آلبروبلو ایتالیا

این شهر زیبا در سرشماری که در سال ۲۰۰۷ انجام شد حدود ۱۱ هزار جمعیت داشته است و مساحت آن ۴۰ کیلومتر مربع می باشد.

ترولو ها سازه هایی هستند که از قرن چهاردهم بر جای مانده اند که 1500 سازه مخروطی در شهر آلبروبلو وجود دارد و باعث شده است چهره شهر مانند داستان های افسانه ای باشد. از بعضی از این ترولی ها امروزه بعنوان انبار ، رستوران و ... استفاده ‏می شود. هنوز در بعضی از آنها افرادی زندگی می کنند اما ساکنین آنها به راحتی این امکان را به بازدیدکنندگان می دهند تا از داخل محل ‏سکونتشان بازدید داشته باشند.

آلبروبلو

یکی از جاذبه گردشگری در ایتالیا محسوب می شود معمولا اکثر گردشگرانی که به این شهر می آیند ایتالیایی ‏هستند.

دیدنی ترین جاذبه های این شهر ترولی ها هستند و با قدم زدن در خیابان های این شهر کوچک و افسانه ای می توان آنها را دید. در آلبربلو موزه هایی نیز وجود دارد که علاقه مندان می توانند از آنها دیدن کنند.

در مرکز شهر آلبربلو کلیسای چیزا دی سن آنتونیو ‏وجود دارد و از دیدنی ترین مناطق این شهر به حساب می آید. ‏

در فصل تابستان فستیوال ها و برنامه های تفریحی زیادی در سطح شهر برگزار می شود که اکثر آنها رایگان و درفضای باز اجرا می شوند.

بازدید از این شهر کوچک خیلی زمان زیادی نیاز ندارد اما به دلیل وجود این ترولی های زیبا علاقه مندانی که به این شهر افسانه ای می آیند می توانند در یکی از هتل ‏ها یا اقامتگاههایی که مخروطی شکل هستند اقامت داشته باشند.

نزدیک ترین فرودگاه به آلبروبلو فرودگاه ‏شهر باری ‏Bari‏ است که میتوان از آن برای رسیدن به این شهر کوچک استفاده کرد‌ از فرودگاه می توانید با اتوبوس به ایستگاه قطار بروید و سپس از آنجا قطارهایی که نشانه ی ‏Ferrovie Sud-Est‏ ‏دارند را سوار شوید و به این شهر رسید. این سفر یک ساعت و نیم طول می کشد.

این خانه های زیبا از جنس آهک ساخته شده اند و نمونه هایی از خانه های سنگی تراش دار به حساب می آیند. سقف این خانه به صورت هرمی و مخروطی و دیوار های آن ها سفید هستند زیرا در تابستان این رنگ سفید که از مخلوط آهک هستند محافظی باشند در برابر گرما تا داخل ترولی ها خنک بمانند. تنها منبع دریافت نور در این سازه ها در ورودی آنهاست. روی سقف هر یک از این ترولی ها نماد های مذهبی، بت پرستی، جادویی قرار دارد.

ترولوها بسیار منحصر به فرد هستند و در هیچ کجای دنیا مانند آنها وجود ندارد. اصلی ترین قسمت این شهر ریون مونتی می باشد که در حدود ۱۰۰۰ ترولی دارد. در این شهر شما به راحتی می توانید تصور کنید که به قرون وسطا سفر کرده اید و با زندگی مردم آن دوران آشنا شوید.

منطقه ی اصلی که توریست ها در آن قرار دارند پیازا دل پوولو است زیرا در تمام اطراف خیابان های آن رستوران هایی با فضای باز وجود دارد که می توانید ساعتی در این منطقه استراحت کنید و از خوردن غذاهای محلی خوشمزه آن لذت ببرید.

فردیناند آراگون

در زمانی که پادشاه ناپل بود یکی از دارایی های فئودالی خود را به خانواده آکواویوا از کانزاسانو به خاطر درد و رنجی که در جنگ علیه ترکیه متحمل شده بودند بخشید.

در دوره سلطه اسپانیا و فئودالها قانونی مبنی بر منع ساختن ساختارها در سرزمینشان بدون تأیید سلطنتی وجود داشت.

ترولو قبل از بازدید مقامات سلطنتی به راحتی از هم جدا و تخریب می شدند. برای تخریب و از هم جدا شدن این سنگ ها از سه اسب استفاده کردند که در جهات مختلف حرکت میکردند و سنگی که به عنوان پایه سقف که بر روی آن کل خانه استوار شده بود، برمیداشتند.

زمانی که بازرسان مالیاتی برای بازدید به این منطقه آمدند با دره ای با سنگ های سنگی مواجه شدند.

و سرانجام در سال 1979 پس از لغو مالیاتی ساکنان محلی راحت شدند.

امروزه ارزان ترین خانه ترولی که نیاز به بازسازی دارد متری حدود 6 هزار یورو هزینه دارد.

قیمت اقامت در این ترولی ها زیاد است زیرا سالانه یونسکو برای حفظ و نگهداری آن ها هزینه های بالایی را پرداخت میکند و تمام تلاش آنها برای آن است که این ترولی های جذابی که از حدود ۴۰۰ سال قبل ساخته شده اند همچنان برای فرزندان ما در امان باشند و به همین زیبایی برای آیندگان باقی بمانند.

گنبدهای ترولوها دو نماد زن و مرد دارند. گنبد هایی که نماد مردها می باشند دارای خشخاشها و گنبدهایی که نماد زن ها می باشند دارای پیناکولوها هستند.

بهترین زمان سفر به این شهر ماه می تا پایان اکتبر است و در ایت چند ماه خیابان های آن از توریستان زیادی پر می شوند.

سوغاتی این شهر محصولات ارگانیکی مانند نوشیدنی، پنیر، گریپا و روغن زیتون می باشد.

بسیاری از ستارگان دنیای سینما، تجار تجاری یا سیاستمداران مشهور در این شهر ترولی های مخصوص خود را دارند.

نام شهر برگرفته از نام یك جنگل بلوط است و ترولی نیز به معنی گنبد می باشد.

منبع: آژانس هواپیمایی مارال