top-header
نماد هنگ کنگ، مجسمه ی بودای تیان تان

نماد هنگ کنگ، مجسمه ی بودای تیان تان

بودا یعنی بیدار شدن و به هر کس که به مرحله ی بیداری و روشنایی رسیده باشد اطلاق می شود. بودا چهارمین دین جهان است که حدود بیش از ۵۲۰ میلیون نفر از جمعیت جهان پیرو آن هستند.

نماد هنگ کنگ، مجسمه ی بودای تیان تان

بودا در قرن ششم قبل از میلاد زندگی می کرد و در واقع بودا کسی ست که به درک بالایی رسیده است.

سیذارتا گوتاما بودا

بنیانگذار آیین بودا می باشد. گوتاما فرزند رییس قیبیله ی هندو ها بود و در ناز و نعمت زندگی می کرد و همه ی اعضای خانواده ی او هندو مذهب بودند.

او تا سنین جوانی از دنیای پیرامون خود بی خبر بود تا زمانی که سه اتفاق در زندگی وی افتاد و تصمیم گرفت تا راهی برای كمك به مردم بيابد. او با اینکه ازدواج کرده بود و یک فرزند پسر داشت خانواده را ترک کرد و به دنبال یافتن راهی برای بیداری و کمک به مردم می گشت. در ابتدا با دو روحانی هندو، صحبت کرد ولی جواب سوالات خود را پیدا نکرد.

با این حال بودا 6 سال مانند یک راهب هندو زندگی کرد و سختی های فراوانی را تحمل کرد تا در برابر رنج های روزگار مقاوم شود. بدین ترتیب او آنقدر این راه را ادامه داد و زیر درخت گسترش نشست تا سر انجام به نور معرفت رسيد و جواب سؤالش را يافت. او اعتقاد داشت علت رنج های زندگی هوس هوس و تمايل به زندگی و به‌ دست آوردن چيزهاي بسياراست.

بودا 4 اصل دارد:

  • اصل اول- "رنج" جزء جدايی ‌نشدنی در تمام مراحل طبيعی و زندگی یعنی تولد، بيماری، پيری و مرگ است.
  • اصل دوم- "هوس" که باعث رنج در طول دوران زندگی می شود.
  • اصل سوم- دوری از هوس و خودخواهی در زندگی برای غلبه بر درد و رنج
  • اصل چهارم- بيان چگونگی دست يافتن به سه اصل قبلی

تعالیم بودا برای رسیدن به سه اصل قبلی "راه هشتگانه" نام دارد. پندار نيك، گفتار نيك، رفتار نيك، هدف درست، شغل درست، تلاش صحيح، تفكر صحيح و مراقبه هشت راه رسیدن به رستگاری است. هدف اصلی راهبان بودایی رسیدن به صلح، آرامش و آسودگي از رنج است که این مرحله را " نيروانا" می گویند.

بودایی ها عقیده دارند روح پس از مرگ از جسمی به جسم دیگر منتقل می شود و دوباره متولد می شود و هر رنج و آسایشی در زندگی مربوط به زندگی گذشته است.

يكی از و تعاليم مهم بودا آن است كه نبايد هيچ موجود زنده ایی از حشره تا انسان را از ميان برد. زیرا حیات مقدس است.

مجسمه‌های بودا در کشورهای آسیایی مانند چین، هنگ کنگ، تایلند، سریلانکا، ژاپن و غیره قرار دارند. صدها میلیون نفر در سراسر دنیا بودا پرست هستند و بیشترین تعداد پیروان بودایی در این کشورها زندگی می‌ کنند.

بودای تیان تان

یک تندیس برنزی بزرگ از گوتاما بودا در جزیره لانتائو، هنگ کنگ است. ساخت این تندیس سال 1990 آغاز شد و در 29 دسامبر 1993 به پایان رسید. این تندیس نشان دهنده هارمونی میان رابطه انسان و طبیعت، انسان و ایمان است و از جنس برنز می باشد. اسم این مجسمه " تیان تان" از معبد بهشت در پکن کپی شده است و 250تن وزن دارد.

تندیس تیان تان یکی از جاذبه ای گردشگری – مذهبی مهم و یک مرکز اصلی بودایی در هنگ کنگ به حساب می آید.

این مجسمه بر روی تخت نیلوفر آبی در بالای سه محراب محکم قرار دارد و از صومعه پو لین (زیارتگاه بودایی‌ها) حفاظت می‌ کند . این تندیس 34 متر ارتفاع دارد و تیان تان بودا در حالت آرامش انسان قرار گرفته است. دست راست این مجسمه برای از بین بردن درد و رنج بالا آمده و دست چپش به نمایندگی از شادی روی زانوش قرار گرفته.

در اطراف این تندیس شش مجسمه کوچک دیگر نیز دیده می شود که هر کدام در حال تقدیم یک عنصر گل، کندر، مرهم، چراغ، میوه و موسیقی به تیان تان بودا هستند. این شش عنصر در حقیقت شش اصل کمال یعنی بخشندگی، بردباری، خیرخواهی، اخلاق، تفکر و خردورزی را در آیین بودا مجسم می کنند. اعتقاد بوداییان بر این است که هر کس این شش کمال را داشته باشد به روشن بینی دست خواهد یافت.

برای اینکه بتوانید از نزدیک به این سازه شگفت انگیز نگاه کنید باید 250 پله بالا بروید.

گردشگران می توانند به همراه یکی از راهبان صومعه از قله لان تائو بالا بروند و طلوع خورشید را از بالای آن تماشا کنند. همچنین بازدید کنندگان می توانند از ساعت 10:00 تا 17:30 از صومعه پو لین و بودا بازدید کنند.

تندیس بودای بزرگ تیان تان، بزرگ ‌ترین مجسمه‌ ی غیرمتصل جهان به شمار می آید.

منبع: آژانس هواپیمایی مارال