top-header
باغی میان کویر، باغ شازده ماهان کرمان

باغی میان کویر، باغ شازده ماهان کرمان

باغ شازده ماهان کرمان به بهشتی در دل کویر معروف است. سبکی بی نظیر از هنر و معماری نیاکان ما در باغ هایی شگفت انگیز که گاهی در دل کویر مرکزی شکل گرفته اند سوغاتی از فرهنگ ایرانی هستند که می توان چشم انداز آنها را به سایر نقاط دنیا صادر کرد.

باغی میان کویر، باغ شازده ماهان کرمان

بهشتی که شازده ماهان دستور ساختش را داده بود. اعجاز این باغ این است که درست در میانه ی کویر بنا شده است. این باغ ابتدا به دستور محمد حسن خان سردار ایرانی حاکم وقت کرمان ساخته شد و بنای درون آن بعدا توسط عبدالحمید میرزا ناصرالدوله حاکم کرمان طی یازده سال حکمرانی وی ساخته شد و با مرگ ناگهانی وی نا تمام رها شد.

یکی از مهم ترین جذابیت های این باغ، وجود جویبارها و درختان سر به فلک کشیده ای است که در میان کویر، تناقض زیبایی را پدید آورده اند. شاید برایتان جالب باشد که این آبادانی چطور در دل کویر امکان پذیر است؟ آبی که در این باغ جریان دارد از قنات و رودخانه تیگران که از برف های ارتفاعات کوه جوپار سرچشمه می گیرد، تامین می شود.

علاوه بر این، شیب تند زمین هم باعث می شود که آب به شکل جویبار از بالا تا پایین در باغ شازده جریان داشته باشد. باغ شازده ماهان در حدود 2 کیلومتری شهر ماهان و 35 کیلومتری مرکز کرمان قرار دارد و برای رسیدن به آن می توانید از طریق جاده ی کرمان به بم اقدام کرده و پس از حدود 35 کیلومتر، به آنجا برسید.

معماری باغ شازده ماهان از نوع باغ تخت های ایرانی و در پهنه ای به وسعت 7/5 هکتار بنا شده است و به ثبت جهانی یونسکو رسیده است. حصار بلندی در اطراف باغ کشیده شده است و سر در زیبایی دارد که در همان بدو ورود شما را شیفته ی زیبایی خودش خواهد کرد. این باغ بیشتر سال مخصوصا در فصل تابستان و بهار بازدیدکنندگان فراوانی دارد.

از دیگر زیبایی های این باغ می توان به عمارت شاه نشین، استخر و جوی ها، بالاخانه، باغ خلوت و آبشارهای زیبای آن اشاره کرد. علاوه بر این، رستورانی در این مجموعه قرارد دارد که می تواند خاطره ی بازدید از آن را برایتان گواراتر کند. در ضمن، این باغ مجهز به مهانسرایی هم هست که می تواند پذیرای شما برای اقامتی یک تا چند روزه باشد.

این باغ در جاده گذری کرمان به بم و در مسیر

جاده ابریشم

واقع شده است

و جزء باغ های اشرافی محسوب می شود. معماری این باغ به شکل مستطیل بوده است و کوشک اصلی یا همان سکونتگاه اصلی مالک که در انتهای سربالایی قرار دارد. سردر خانه در ورودی باغ به صورت بنایی خطی ساخته شده است. طبقه بالای این سردر اتاق‌هایی وجود دارد که برای زندگی و پذیرایی محسوب می شدند.

اما شازده ماهان چه کسی بود؟

شازده ماهان یا

"عبدالحمید میرزا ناصرالدوله فرمانفرمایان"

نوه دختری ناصرالدین شاه میشد و حاکم کرمان بوده است که ساخت این باغ رو تکمیل میکند و این باغ زیبا از دوره قاجار به یادگار میماند!

یک داستان جالب از این باغ وجود دارد که میگویند زمانی که خبر مرگ شازده ماهان به گوش بنای باغ میرسد، بنا از خوشحالی گچی که توی دستش بوده را به دیوار میزنه و کار را رها میکند و میرود! باغ شازده ماهان، یکی از 9 باغ ایرانی و مشهور جهان است که در سال 1390 به عنوان "مادر باغ های ایرانی" در فهرست میراث جهانی به ثبت میرسد.

این باغ در سال 1357 مرمت شد ولی متاسفانه د سال 1360 بر اثر زلزله، آسیب هایی به ن وارد آمد که البته دوباره مورد بازسازی قرار گرفت. رستوران، مهمانسرا، اسب سواری، خرید صنایع دستی از امکانات باغ شازده ماهان است. در عمارت شاه‌نشین و گاهی نیز در فضای باغ، رستورانی دایر است که پذیرای مهمانان می باشد. مهمان ‌سرایی در این باغ وجود دارد که امکان شب ماندن در این باغ زیبا را به مسافران می دهد.

شما می توانید سوار بر کالسکه از اطراف این باغ دیدن کنید همچنین اتاق هایی در این عمارت قرار دارد که به فروش سوغاتی و انواع گلیم و فرش اختصاص داده شده است.

ساعت بازدید از این عمارت 9 صبح تا 19 عصر می باشد.

در ایام سوگواری امکان بازدید از این باغ وجود ندارد.

منبع: آژانس هواپیمایی مارال