top-header
سمنان، تلاقی جنگل و کویر

سمنان، تلاقی جنگل و کویر

استان سمنان در شمال شرق کشور قرار گرفته است. مناظر بسیار زیبای کویر، جنگل، مناطق خشک و بیابانی و سرسبز و بناهای تاریخی و حیات وحش این استان مجموعه کم نظیری از اجتماع ضدین را در این منطقه به نمایش گذاشته است. سمنان از شمال به استان مازندران، از جنوب به استان اصفهان، از مشرق به استان خراسان و از مغرب به استان تهران محدود شده است.

سمنان، تلاقی جنگل و کویر

استان سمنان

به علت شرایط جغرافیایی متنوع، در هر یک از مناطق استان دارای آب و هوایی متفاوت است، بدین صورت که در نواحی کوهستانی هوای سرد، در دامنه کوه ها، هوای معتدل و در کنار کویر هوای گرم حاکم است.

سمنان به دلیل موقعیت حساس و جغرافیایی که دارد مناطق وسیعی از آن تحت عنوان پارک ملی، منطقه حفاظت شده پناهگاه حیات وحش و منطقه شکار ممنوع تپال است.

پارک ملی کویر: پارک ملی کویر در 50کیلومتری جنوب شرقی تهران قرار دارد. این پارک از غرب به کویر مرکزی، از شرق به دریاچه نمک و از جنوب به گرمسار محدود شده است. پارک کویر با مساحت 446400 هکتار از قدیمی ترین مناطق تحت حفاظت در ایران می باشد که از جاذبه های گردشگری در آن به دو بخش جاذبه های تاریخی و طبیعی تقسیم می شود.

جاده سنگ فرش در منطقه که امکان عبور کاروان ها را از میان اراضی باتلاق و شوره زارهای حاشیه دشت کویر فراهم می کند، مهم ترین آثار پارک ملی کویر محسوب می شود.

پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق:

این پناهگاه با مساحتی در حدود 156 هکتار در شمال شرقی شهرستان شاهرود قرار دارد منطقه خوش ییلاق به دلیل داشتن چشم انداز های متفاوت طبیعی و تنوع اکو سیستمی شامل جنگل، کوهستان مرطوب خزری، دشت های خشک و بیابانی جز بی نظیرترین پناهگاه های حیات وحش ایران است.

پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق زیستگاه جانوران و پوشش گیاهی متنوع است، از گونه جانوری آن می توان آهو، مارال، یوزپلنگ، گربه وحشی، تاراک، ایبا، قرقاول، تیهو و کبک را نام برد.

منطقه شکار ممنوع تپال:

این منطقه به عنوان شکارگاه در حاشیه شمال غربی شهر شاهرود قرار گرفته است و وسعت آن 30هزار هکتار می باشد.منطقه شکار ممنوع تپال دارای 2بخش کوهستانی و دشتی است. به دلیل شرایط بی نظیری که دارد انواع گونه های گیاهی و جانوری را در خود جای داده است.

این منطقه در سال 1373 با تخریب هایی روبرو شد و برای جبران این خسارات 5سال تحت عنوان شکار ممنوع مورد حفاظت قرار گرفت و بعد از آن نیز همین اسم روی این منطقه باقی ماند.

از مهم ترین جاذبه های توریستی این منطقه می توان دره های طولانی و عمیق، صخره های بلند و ارتفاعاتی همچون قله بلند یخدان با 2900متر ارتفاع و دره های افسانه ای خانه سوخته و خانه سید ابهتی، زیبایی سنگ ها، شخره ها و فرم زمین شناسی منطقه اشاره کرد. منطقه شکار ممنوع مستعد زیست گونه های جانوری است که جمعیت جانوری آن ها رو به کاهش است.

منبع: مجله ایرانا