top-header
شهر تاریخی،ادیرنه

شهر تاریخی،ادیرنه

نظرتون چیه امروز با هم بریم یه شهر جذاب و دیدنی توی ترکیه رو ببینیم و باهاش آشنا بشیم؟

شهری که قبل از فتح قسطنطنیه توسط محمد دوم، پایتخت عثمانی ها بود. شهری پر از تاریخ، تمدن و ساختمان های سلطنتی.

شهری که خوردن غذاهای محلی اون میتونه باعث بشه تا یکی از بهترین سفرهاتون رو تجربه کنید. فهمیدید این شهر کجاست؟

شهر تاریخی،ادیرنه

شهر ادیرنه

این شهر ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و بیشتر جمعیت این شهر را مسلمانان با دو مذهب سنی و شیعه تشکیل می دهند.

زبان مردم ادیرنه ترکی می باشد و آب و هوای آن گرم و معتدل و میزان بارندگی در این استان زیاد است.

ادیرنه

در ابتدا توسط تراکاییانی که در زمان های قدیم از آسیای میانه به این منطقه مهاجرت کرده بودند تأسیس شد. در زمان اسکندر این شهر در مرزهای امپراتوری مقدونیه قرار داشت و بعد از آن تحت سلطه رومی ها بود و زمانی که امپراتوری روم به دو بخش تقسیم شد توسط بیزانس شرقی اداره می شد. سر انجام ترکان بلغاری در سال 914 این شهر را تصرف کردند و طی سال های بعد به حکومت بیزانس رسید.

ادیرنه شهر دانشگاهی امپراتوری به شمار می آمد و همونطور که گفتیم اینجا قبل از قسطنطنیه پایتخت عثمانی بود، بعد از جنگ جهانی اول و پس از سقوط امپراطوری عثمانی، نیروهای متفقین این منطقه رو به یونانی ها بخشیدند، در تابستان سال 1920، ارتش یونان ادیرنه رو کاملا اشغال کرد، ولی نیروهای کمال آتاتورک، این شهر رو باز پس گرفتند.

ادیرنه 92 سال پایتخت عثمانی ها بود.

اما متاسفانه در بین سال های 1745 و 1751 دو آتش سوزی بزرگ در آن رخ داد و قسمت زیادی از این شهر را از بین رفت.

جاذبه های این شهر چیست؟

میشه گفت یکی از مهمترین جاذبه های اینجا مسجد سلیمیه است. اگه گفتید این مسجد رو کی ساخته؟ استاد معروف سنان آن را ساخته است. این مسجد که 4 مناره با ارتفاع 71 متر دارد.

مسجد سلیمیه

از شاهکارهای هنر معماری ترک، عثمانی و جهان به شمار می آید و در بین سال های ۱۵۶۹ و ۱۵۷۵ به دستور سلطان سلیم دوم ساخته شد.

از جاذبه های دیگر آن میشه به موزه هنر ترکی و اسلامی در گوشه شمال شرقی مسجد سلیمانیه، موزه بنیاد سلیمیه در گوشه جنوب شرقی حیاط مدرسه سلیمیه، موزه باستان شناسی و مردم شناسی در قسمت پشتی مسجد سلیمیه، بازار بزرگ ادیرنه که برای خرید سوغاتی ایده آل است اشاره کرد.

موزه سلامت سلطان بایزید دوم، موزه جنگ بالکلان، قلعه انز، کیسه ادیرنه بویوک، پل رودخانه مریچ و ایستگاه قطار کارا آگاچ چندین و چند دیدنی دیگر از جمله اماکن دیدنی این شهر محسوب می شوند.

پل رودخانه مریچ در سال 1842 در زمان سلطنت سلطان عبدالملت شروع و در سال 1847 به پایان رسید. این پل 263 متر طول، 7 متر عرض و 13 پایه دارد.

مجتمع بایزید دوم که در در سواحل رودخانه تونجا قرار دارد مسجد، مدرسه طب، عمارت خانه، دارالشفاء، حمام، مطبخ و انبار آذوقه، بخش‌های مختلفی را در خود جای داده است. حجره‌ هایی برای مداوای بیماران روانی در این مجموعه قرار دارد که در این حجره ها بیماران را با صدای آب و صدای موسیقی معالجه می‌ کردند.

این شهر به دلیل اینکه بر سر راه ارتباطی غرب و استانبول و پایتخت عثمانی ها قرار داشته است دارای کاروانسراهای متعددی می باشد. از جمله این کاروانسراها، کاروانسراهای رستم پاشا، احمد پاشا و تاشحان است.

خلاصه که یک شهر کامل می باشد که واقعا ارزش دیدن دارد. مخصوصا در تابستان ها که فستیوال کشتی ادیرنه برگزار می شود و مردم هم در سواحل کلی جشن می گیرند.

ادیرنه محل برگزاری فستیوال کشتی سارای ایچی می باشد. کشتی این شهر، یک کشتی محلی به نام کیرک پینار یا کشتی روغنی می باشد. این کشتی در کاخ همایونی برگزار می شود این کاخ در بین کاخهای عثمانی، بعد از توپکاپی، بزرگترین کاخ به شمار می آمد. مسابقات کشتی محلی در روزهای ماه ژوئن و اولین روزهای ژوئیه به مدت ۳ هفته برگزار می ‌شود.

ادیرنه در غرب ترکیه از مقاصد دیگر مهاجرانی با هدف خرید خانه به حساب میاد. استان ادیرنه شامل مرز ترکیه با بلغارستان یونان است.

این شهر سلانه 3.5 میلیون گردشگر را جذب می کند و پس از استانبول و آنتالیا در رتبه سوم پربازدیدترین شهرهای ترکیه قرار دارد.

ادیرنه شهری است که در زمینه های معماری نوآوری دارد و اولین نمونه‌ های هنر خطاطی و تزئین را در این میتوان دید.

منبع: آژانس هواپیمایی مارال