top-header
عهد دقیانوس، در ایران

عهد دقیانوس، در ایران

اصطلاح "عهد دقیانوس" را خیلی از ما شنیده ایم و توی حرفهایمان به آن اشاره کرده ایم اما شاید چیزی از "شهر دقیانوس" و تاریخ پر ماجرایش به گوشمان نخورده باشد.

عهد دقیانوس، در ایران

عهد دقیانوس

در اصل دوره ای است که دقیانوس پادشاه رومی در آن پادشاهی می کرده است.

عهد دقیانوس داستان و افسانه نیست بلکه تمدنی با چندین هزار سال قدمت می باشد که سالیان سال در میان خاک‌های شهر جیرفت مدفون شده بود.

این شهر که از کشف او کمتر از 20 سال می گذرد در 30 کیلومتری جنوب جیرفت و روی تپه هایی به اسم کنار صندل واقع شده است.

در شهر دقیانوس مسیحیان سریانی زندگی می کردند.

تمدن پنج هزار ساله جیرفت یکی از پر رمز و راز ترین تمدن های تاریخ بشری می باشد.

شهری که امروز به نام شهر دقیانوس می شناسیم در شمال شرقی جیرفت و کنار هلیل‌ رود قرار دارد و 7 هزار سال قدمت دارد و مربوط به دوره ی سلجوقیان است.

شهر دقیانوس جیرفت، ۱۲ كیلومتر وسعت دارد و جز یکی از بزرگترین شهرهای آن دوران محسوب می شد.

یکی از شگفتی های شهر دقیانوس مجسم ها و آثار سفالی هستند که نسبت به زمان خودشان پیشرفته و خلاقانه بوده اند. مثلا مجسمه هایی پیدا شده که دست و پای متحرک دارند و شبیه عروسک های نمایشی هستند.

برای بازدید از این منطقه باستانی که در فهرست ثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است، باید در مسیر جیرفت – عنبر آباد – کنار صندل قرار بگیرید.

مورخان و باستان‌ شناسان ایرانی با تحقیقات گسترده ایی که در این منطقه انجام دادند متوجه شدند که تمدن خاورمیانه بین ‌النهرین نبوده و جیرفت گهواره تمدن تاریخ بشری بوده است. بر اساس نظریه دکتر مجید زاده شهری در کنار هلیل ‌رود قرار دارد و وسعت آن تقریبا ۴۰۰ کیلومتر مربع می باشد از تمدن بابل و بین النهرین نیز قدیمی تر است.

با توجه به دانسته های به دست آمده از تاریخ بشری کهن ‌ترین تمدن جهان در سومر عراق واقع شد است اما پس از کشف معبدی با قدمت بیش از پنج هزار و آثار سنگی، کتیبه‌ های آجری در منطقه جیرفت باستان ‌شناسان دریافتند که کهن ‌ترین تمدن جهان همان جیرفت بوده است. شرایط آب و هوایی خوب و کاشت محصولات کشاورزی در شهر دقیانوس جیرفت باعث وجود تمدنی شده بود که در آن دوره بهشت جهان به شمار می آمده است.

داستان کشف شهر دقیانس:

در چندین سال گذشته در جیرفت خکشسالی آمد و کشاورزان محصولات خیلی ناچیزی را از زمین های خود برداشت می کردند تا اینکه یک روز یکی از روستاییان مشغول به شخم زدن زمینش بود و با کاسه ایی رو به شد. زمین این کشاورز گورستان پنج هزار ساله‌ ای بود که بخشی از تاریخ ایران محسوب می شد. با آوازه ی وجود گنج در این منطقه باعث شد بسیاری از آثار تاریخی به فروش برسد.

حدود 10 سال قبل رودخانه هلیل رود طغیان کرد بعد از پایان سیلاب سیل شهری عظیم نمایان شد و پروژه باستان شناسان و کشف این منطقه آغاز شد.

اوایل هزاره دوم قبل از میلاد در زمان سومریان باستان سرزمینی رویایی و پیشرفته سرشار از فرهنگ، هنر، تمدن و قدرت به نام "ارت" وجود داشت ارت همین شهر دقیانوس است.

پادشاه ارت

شهری مملو از ثروت، زمین‌های کشاورزی، معادن و چهار راهی برای عبور کاروان‌های مختلف داشت.

مردمان ارت اولین کسانی بودند که نوشتن را آموختند و در تمام کتب تاریخی آمده است که سومریان خط را اختراع کرده اند و آن را به دیگر تمدن ها انتقال دادند.

اما کتیبه های به دست آمده از شهر دقیانوس نشان می دهد که مردمان این شهر پیش از سومریان خط را اختراع کرده بودند.

در جستجوهای به دست آمده تدفین سردابه‌ای، تابوتی و تدفین معمولی وجود داشته است.

در این منطقه شهری مانند شهر سوخته وجود دارد که دژی با ارتفاع 23 متر در آن قرار گرفته است. وجود معبد هزاره سوم این منطقه نشان دهنده وجود تمدنی بزرگ در این منطقه است.

یکی از مهم ‌ترین صنعت مردمان شهر دقیانوس کنده‌ کاری روی سنگ صابون می باشد که با ظرافت بسیاری روی آن کار شده است. قطعات تصاویر کنده کارسی شده بر روی سنگهای صابون به جا مانده تصاویر انسان، بز و گوسفند، نخل، مار و عقرب است.

جستجو های بیشتر باستان شناسان در سال 1388 منجر به پیدایش مسجد، کوره سفال پزی، گورستان، حمام، بازار شد.

قدمت مسجد این شهر را به 1000 سال پیش نسبت داده اند. مسجدی که بیش از 5 هزار متر مربع مساحت دارد.

منبع: آژانس هواپیمایی مارال