top-header
خانه آقازاده، یزد

خانه آقازاده، یزد

خانه و عمارت ها از زمان های گذشته دارای اهمیت و نشان دهنده قدرت ساکنان خانه و معماری آن دوره هستند. خانه ها جایی هستند برای آرامش و از دیر زمان مکانی امن محسوب می شدند. همواره در تاریخ با خانه و عمارت هایی روبرو می شویم که نه تنها در زمان خود بسیار ارزشمند و زیبا بوده اند بلکه امروزه نیز باعث شگفتی معماران هستند.

خانه آقازاده، یزد

این بار می خواهیم شما را با یکی از این عمارت های چشم نواز در شهر زیبای یزد آشنا کنیم.

خانه ی آقازاده

همان خونه ای است که تصویرش را روی اسکناس دو تومنی دیده ایم، هرچند که دیگر اسکناس دو تومنی پیدا نمیشود، پیدا هم بشود دردی را درمان نمیکند!!!

خانه آقازاده متعلق به دوران قاجار می باشد، این خونه به خاطر بادگیر دو طبقه زیبا، کلاه فرنگی و در کل معماری زیبایی که داره مورد توجه قرار گرفته.

شما این خونه را از نزدیک دیدید؟

دوست دارید با مارال همراه بشوید و با این عمارت زیبا بیشتر آشنا شوید؟

خانه آقازاده و بادگیرهای آن در ابرکوه و در دوره ی قاجار ساخته شه و در 24 بهمن 1375 به ثبت ملی رسید.

خانه با خشت و گل ساده ساخته شده است ولی آنچنان در بدو ورود چشم شما را خیره می کند که شاید برج های ساخته شده ی امروزی ببیننده را محو خود نکنند. در تزئینات خانه و در و پنجره ها از چوب و در گچ بری ها از ملات گچی استفاده شده است.

از سال 1393 هم عکس این عمارت روی اسکناس های دو هزار تومانی چاپ شد!!!

این خانه متعلق به سید حسین ابرقویی یکی از ثروتمندان ابرکوه بوده‌ است که 820 مترمربع مساحت آن است. این عمارت در 3 جبهه ساخته است و اتاق جنوبی آن به شکل صلیبی میباشد و یک حوض سنگی بزرگ زیبا در وسط حیاط به چشم می آید. ساکنان این خانه بر اساس شرایط آب و هوایی فصل‌های مختلف سال در بخش‌های مختلف آن ساکن می شدند.

بادگیرهای آن یکی از بادگیرهای اصیل و زیبای ابرکوه یزد محسوب میشود.

بادگیرها

در اصل برج هایی هستند که در مناطق کویری برای تهویه هوای اتاق های خانه ها ساخته می شدند و از نظر معماری و ظاهر و کارکرد نیز انواع مختلفی داشته اند.

بادگیر هایی که در ایران ساخته شده اند به 3 دسته تقسیم می شوند: اردکانی، کرمانی و یزدی

بادگیرهای یزدی نسبت به دیگر بادگیرها بسیار بزرگتر و بلندتر و معمولا چهارطرفه یا هشت طرفه ساخته می شدند. 18 متر ارتفاع و مساحت آن 18 مترمربع است و در دهانه بادگیر 19 دریچه برای تنظیم هوا وجود دارد که با بادگیر دوم ارتباط دارد. این بادگیر می‌تواند هوا را حتی در زمانی که هیچ بادی نمی‌وزد، بین بخش های مختلف عمارت پخش کند. بادگیر این عمارت دو طبقه است.

عمارت کلاه فرنگی در خانه آقازاده با تزئینات زیبا و ترکیبی از معماری ایرانی و اروپایی آن دوران نیز بسار جالب و دیدنی است. عمارت کوچ کلاه فرنگی بر بام تالار اصلی و در کنار بادگیر و از یک سقف پنج دری اصلی ساخته شده است. این عمارت 8 پر بوده و در هر طرف آن پنجره ایی با شیشه های رنگی وجو دارد که نور را به تالار اصلی انتقال می دهد.

زیر زمین این خانه تاریخی ۴۰۰ ساله صورت دست کند ساخته شده است.

در این عمارت برای رفاه بازدید کنندگان رستوران، کافه و پارکینگ نیز فراهم شده است و می توانید ساعتی را در این عمارت زیبا سپری کنید گویی به گذشته سفر کرده اید!!!

در خانه ی آقازاده 2 هتل نیز به نام های خانه حسینی دوست و موسوی وجود دارد که می توانید شبی را در آن اقامت کنید و خاطره ایی خوش برای خود رقم بزنید.

از دیگر امکانات این عمارت می توان به اینترنت رایگان، رستوران، کافی شاپ، سرویس بهداشتی، سرویس خواب، حمام و... آن اشاره کرد.

این مجموعه دارای 5 خانه به نام های حسینی دوست، موسوی، گبری، سیدعلی آقا و آقازاده است که هر کدام کاربرد خود را دارد و با شرایط متفاوتی از گردشگران پذیرایی می کنند.

مثلا در خانه ی آقازاده شما اجازه ی اقامت ندارید و فقط می توانید از آن دیدن کنید ولی خانه ی حسینی دوست و موسوی به صورت مجموعه ایی اقاتی هستند و به ترتیب خانه ی گبری و سید علی آقا نیز در آینده نیز به اقامتگاه تبدیل می شوند.

خانه سید علی آقا با خانه آقازاده دیوار به دیوار هم و از طریق راهی به نام ساباط باهم در ارتباط هستند و این نشان دهنده این است که این دو نفر با هم خویشاوند و فامیل بوده اند.

این مجموعه ی تاریخی و ارزشمند در سال 1385 زیر نظر سازمان صندوق احیا و مرمت آثار تاریخی مورد مرمت قرار گرفت.

و در آخر ما آدرس این عمارت دلفریب را برای شما بازدید کنندگان می گذاریم تا در اولین فرصت برای بازدید به این شهر زیبا سفر کنید.

آدرس: ایران، یزد، شهرستان ابرکوه، میدان امام حسین، خیابان شهید باهنر، کوچه شهید باهنر نوزدهم، مجموعه خانه های تاریخی آقازاده، خانه تاریخی آقازاده

منبع: آژانس هواپیمایی مارال