top-header

آداب و رسوم اقوام ایران :

سنت حسنه مردم خوزستان، مراسم گرنگعو

سنت حسنه مردم خوزستان، مراسم گرنگعو

در طول تاریخ هرقومی آداب ورسوم خاصی برای خود دارد که این رسومات از زمانهای قدیم سینه به سینه و دست به دست در بین مردم گشته و امروزه برای نسل جدید به یادگار مانده است و مردم آن قومیت برای زنده نگه داشتن آن تلاش کرده اند و به آن افتخار می کنند.

...

شب یلدا، آیینی کهن

شب یلدا، آیینی کهن

یکی از قدیمی ترین جشن های ایرانی ها شب یلداست.

...

چهارشنبه سوری در شیراز

چهارشنبه سوری در شیراز

عطر شکوفه های شیراز در بهار آدم را تا خود خدا می برد. حرمی مطهر که وقت دلگیری پناهت می شود، حافظیه ای که آرامش مطلق است و سعدیه ای که شیرینی "قند پارسی" را به خاطرت می آورد. درختان بلند باغ ارم و عفیف آباد ایستادگی را یاد می دهند و باغ جهان نما و دلگشا چشم ها را نوازش می دهند.

...

رمضان خوانی در سیستان و بلوچستان

رمضان خوانی در سیستان و بلوچستان

ماه مبارک رمضان در بین مردم سیستان نیز همچون دیگر نقاط کشور با آداب و رسوم خاصی همراه است. سیستان به لحاظ دارا بودن پیشینه و غنای فرهنگی و تاریخی، از جایگاه و ارزش والایی در میان شهرستان ها و مناطق مختلف کشور برخوردار است. رمضان خوانی و سحر خوانی دو آیین مهم منطقه سیستان در ماه مبارک رمضان...

بلوچ، تبلور فرهنگی اصیل

بلوچ، تبلور فرهنگی اصیل

سنت و فرهنگ هر منطقه بر پوشش مردم آن منطقه تاثیر دارد. هنر سوزن دوزی یکی از اصیل ترین هنرهای ایرانی ست که از گذشته های دور تا کنون رواج داشته است. در سیستان و بلوچستان سوزن دوزی به نام های مختلفی مانند بلوچ دوزی، سیاه دوزی، خامه دوزی نیز شناخته می شود.

...

مراسم قهوه خوری و دله قهوه

مراسم قهوه خوری و دله قهوه

ایران کشوری پهناور با آداب و رسوم متفاوتی است که هر کدام آداب، سنت و فرهنگ خاصی دارند. مردمان عرب زبان جنوب بسیار خونگرم و مهمان نواز هستند. مردم عرب اهواز هم چون دیگر مردم کشور ایران فرهنگ خاص خود را دارند. مراسم قهوه خوری جز آثار ثبت ملی در ایران است.

...

اسنبدی کاشان

اسنبدی کاشان

کاشان یکی از شهرهای تاریخی و مرکز شهرستان و یکی از پر جمعیت ترین شهرستان ها بعد از اصفهان است. قدمت شهرنشینی این شهرستان بیش از 7000سال و دارای روستاهای تاریخی و زیبایی است.

...

مراسم زار در جنوب ایران

مراسم زار در جنوب ایران

مراسم زار یا لیوا: این مراسم که برای فرد بیمار برگزار می شود، از آیین های شب چهارشنبه سوری است. مراسم زار که در جنوب ایران انجام می شود با مراسم هایی که در آفریقا و خشکی های دیگر برگزار می شود تفاوت هایی دارد ولی در هر حال هنوز حال و هوای تند آفریقایی خود را دارد. زار ریشه آف...

مراسم تکم گردانی

مراسم تکم گردانی

تکم گردان های آذربایجان در آستانه ی نوروز باستانی، با عروسک های بز،"تکه" و ماجراهای شیرینش به استقبال بهار طبیعت و سال نو میروند. تکم گردانی تشریح جنبه ‏های‏ فلسفی آن در جامعه سنتی آذربایجان به خصوص اردبیل و زنجان تا حد قداست پیش رفته و یکی از مراسمی‏ است که با تأثیرپذیری از بازی‏های گوسانی و...

مراسم طشت گذاری

مراسم طشت گذاری

یکی از سنن مردم اردبیل در مراسم سوگواری طشت گذاری در مساجد و تکایا است، که سه روز به آغاز محرم شروع می شود. هر یک از محلات چند روز پیش از آغاز محرم دعوت نامه ای برای علما و بزرگان می فرستادند و از آنها برای شرکت در این مراسم دعوت میکردند.

آیین طشت‌ گذاری در استانهای آذری زبان، از ریشه ‌دا...