top-header
تی تی خانم، کاروانسرای عمه ی شاه

تی تی خانم، کاروانسرای عمه ی شاه

فصل باران و هوای سرد فصل پاییز باعث مانع شدن شما برای سفر به استان گیلان نمی شود زیرا گیلان در هر فصل آب و هوای زیبای خود را دارد.

امروز با آژانس هواپیمایی مارال همراه باشید تا شما را با مکانی بسیار خارق العاده و دیدنی در استان گیلان آشنا کنیم.

گیلان در زمان های گذشته از موقعیت استراتژیک خاصی برخوردار بوده است.

تی تی خانم، کاروانسرای عمه ی شاه

کاروان سرای تی تی خانم

در شهرستان سیاهکل و در ۲۵ کیلومتری شهر لاهیجان و ۷۵ کیلومتری شهر رشت قرار گرفته است.

این کاروانسرا از زمان صفویه تا به امروز به ارث مانده است.

سیاهکل از دو کلمه ی سی و کل تشکیل شده و سی به معنی پای کوه و کل به معنی جایگاه می باشد. ساخت این کاروانسرا در آن زمان و همچنین موقعیت قرار گرفتن آن نشان می دهد سیاهکل از موقعیت استراتژیک خاصی برخوردار بوده است.

از معدود کاروانسراهای قدیمی باقیمانده است که حدود 500 سال قدمت دارد. این آثار قدیمی در تاریخ 12 آذر 1375 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. شهرستان سیاهکل در استان گیلان قرار دارد رودخانه کوچک و زیبایی به نام "شمرود" از وسط آن عبور می کند. کاروانسرای تی تی در نزدیکی سیاهکل واقع شده است.

تی تی در زبان گیلکی به معنای شکوفه است در زبان گیلکی جای صفت و موصوف تغییر می کند و تی تی کاروانسرا به معنای کاروانسرای شکوفه است. تی تی خانم عمه ی یکی از شاهان صفوی بوده است که تصمیم میگیرد یک اقامتگاه برای افرادی که از سیاهکل و دیلمان به سمت طالقان در حرکت بودند بسازد.

کاروانسرای تی تی در زمان

حکومت محلی سادات آل کیا

در عصر صفوی ساخته شده است. این بنا از سنگ و آجر می باشد.

این کاروانسرا یک کاروانسراهای برون شهری و دو ایوانی محسوب می شود و در زمان آخرین سال های سلطنت حاکمیت کیائیان ساخته شد. ورودی بنا در ضلع شمالی قرار دارد و بعد از گذشتن از فضای ورودی فضای هشتی و سپس میانسرا دیده می شود.

در وسط این بنا حوض کوچکی به چشم می خورد و مساحت میانسرا 398 متر مربع است. در چهار کنج کاروانسرا اتاق هایی مربعی شکل چهارده متری قرار دارد و در ضلع جنوبی شاه نشین قرار گرفته همچنین در ضلع شرقی و غربی فضای هشتی وجود دارد. در ساخت این بنا اصل تقارن دیده می شود. این کاروانسرا شامل میانسرا (حیاط مرکزی)، ورودی، هشتی، ایوان، قوس جناغی، طاق کلمبو و طاق گهواره ای و... می باشد.

برای این کاروانسرا دو روایت داشتند، یکی از این روایت ها میگوید که روزگاری تی تی خانم عمه یکی از شاهان صفوی تصمیم می گیرد در این منطقه خوش آب و هوا کاروانسرایی را به نام خود بنا کند، کاروانسرایی که هم اکنون یکی از قدیمی ترین بناهای سیاهکل است.

داستان دیگه بیان میکند که این کاروانسرا در زمان حکومت محلی کیایی که در عصر تیموریان بر لاهیجان حکمرانی می کردند، ساخته شد و بعدها توسط حکومت صفویه نابود شدند و آثار به جا مانده از آنان به دوره صفویه به ثبت رسیده است.

زمانی که از مسیر سیاهکل می گذرید ساختمانی از سنگ رودخانه ای، آجر و ملات گچ و ساروج را می بینید که در مسیر راه دیلمان به لاهیجان بر سر دو راهی رودخانه باباکوه و میثم ‌رود بر پای تپه ای نسبتا بلند و سرسبز قرار دارد. این منطقه به علت موقعیت جغرافیایی دارای آب و هوای معتدل و مرطوب و خنکی را دارا می باشد پس اگر قصد سفر به این منطقه را دارید لباس مناسب را فراموش نکنید.

امروزه نه تنها کاروانسرا بلکه منطقه ی سیاهکل هم از نظر چشم اندازهای طبیعی و هم از نظر ارزش تاریخی از نقاط دیدنی استان گیلان به شمار می رود. شمال کشور ایران یکی از مناطق تولید ابریشم اعلا به شمار می آمده و این کالا از این مسیر به بخش های مرکزی ایران فرستاده می شده است.

این بنا در ابتدا در مالکیت خصوصی بوده است که سرانجام در سال 1380 توسط میراث فرهنگی خریداری شد و تاکنون 2 بار نیز مورد مرمت قرار گرفته است اما قطعا نیاز به مرمت و بازسازی و البته ایمن سازی بیشتری نیاز دارد.

منبع: آژانس هواپیمایی مارال