top-header
جلفا، مرز بین سه کشور

جلفا، مرز بین سه کشور

آیا تا به حال به نطقه جلفا سفر کرده اید؟

جلفا نقطه صفر مرزی می باشد که هم برای خرید خوب است هم طبیعتش در بهار بی نظیر است.

خوندن هر سفر نامه یا مطلبی درباره شهر یا کشور مقصد باعث می شود تا با آن مقصد بیشتر آشنا شوید و تجربه کسب کنید.

جلفا، مرز بین سه کشور

در یک سفر چهار روزه زمانی که به تبریز میرسید سفر شما آغاز می شود و شما می توانید در شهر کمی خیابون گردی کنید. ما به شما پیاده راه تربیت که پر از پاساژ و مغازه است را پیشنهاد می دهیم.

از دیگر مکان های دیدنی تبریز، کوه علینالی است که انگار شهر تبریز زیر پای شماست و چشم انداز فوق العاده و عالی دارد.

این منطقه ۵۱۰۰۰ هکتار وسعت دارد و یک منطقه ی تجاری – صنعتی به حساب می آید و حدود 100 سال است که در آن کارهای تجاری و گمرکی انجام می گیرد.

بعد از فرودگاه های تهران پرترددترین مرز ایران همین منطقه ی جلفا می باشد.

در 2 شهریور 1382 برای توسعه بخشیدن به این منطقه شهر هادیشهر و شهرک جانلو و قلی بگلو به این محدوده اضافه شدند.

آب و هوای جلفا نیمه خشک و نیمه سرد به حساب می آید و در بین کوه های بلند کوهستانی قرار گرفته و حدود 50 روز از سال را روز سرد دارد.

در جلفا یک آبشار بلند با ارتفاع 30 متر به نام "آسیاب خرابه" وجود دارد که یک غار آهکی نیز در آن شکل گرفته است. علت نام گذاری این آبشار به این دلیل است که در این آبشار با بقایای یک آسیاب خرابه مربوط به دوران قاجار مواجه شدند و از آن پس نام این آبشار به آسیاب خرابه معروف شد.

از دیگر اماکن دیدنی این شهر "کاروانسرای خواجه نظر" است که شاه عباس صفوی برای آسایش و راحتی کاروان ها بنا کرد.

از جمله شناخته ترین اماکن دیدنی این منطقه "کلیسای سنت استپانوس" می باشد که در 17 کیلومتری غرب جلفا و در محلی به نام قزل وانک قرار دارد.

این کلیسا از دومین کلیساهای مهم ارامنه به شمار می آید و قدمت آن به سده نهم بازمی گردد. کلیسای سنت استپانوس در

فهرست میراث جهانی یونسکو

به ثبت جهانی رسیده است.

"کلیسای چوپان" و یا نمازخانه چوپان نیز در بین کوه‌های سربی سرخ رنگ منطقه جلفا واقع شده است و پیشینه ی آن به سال 1518 میلادی برمی گردد.

رود ارس که در زبان محلی به آن رود آراز می گویند از کوه های بینگول در ترکیه سرچشمه می‌گیرد و طبیعت زیبا و زیستگاه پرندگان و کوههای بلند و سرسبزی است که توجه هر گردشگری را به خود جلب می کند.

پل ضیاء الملک در زمان های قبل از میلاد و در زمان اورارتوها ساخته شده است و بعدها توسط ضیاء الملک مرمت گردید.

کوه کیامکی که یک کوه آتشفشان خاموش است اکنون پناهگاه حیوانات وحشی زیادی مانند: یوزپلنگ، گوزن و بز وحشی می باشد.

پناه‌گاه‌های حیات وحش کیامکی و منطقه حفاظت شده ارسباران پناهگاه و زیستگاه جانورانی مانند آهو، مارال، قوچ و میش ارمنی و بز، پلنگ، خرس قهوه‌ای و همچنین محل امنی برای پرندگانی مانند سیاه خروس، کبک، عقاب طلایی، اردک، حواصیل، قار، بوتیمار، قرقاول، طرلان، بالابان است. در این منطقه گیاهانی مانند افرا، نسترن، بید، زرشک، گردو و گیاهان مرتعی و دارویی رشد می کنند و پوشش گیاهی منطقه را تشکیل می دهند.

برای اولین بار در ایران

تاکسی هوایی

که هواپیماهای کوچکی می باشند در مسیر تبریز به منطقه ارس برای کمک به سرمایه گذاران و گردشگران با دو فروند هلیکوپتر راه‌اندازی شده‌ است.

منطقه آزاد ارس دارای ۵ دانشگاه بین‌المللی از جمله پردیس بین‌المللی ارس دانشگاه تهران، پردیس بین‌المللی ارس دانشگاه تبریز، شعبه بین‌المللی ارس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی جلفا و شعبه بین‌المللی دانشگاه پیام نور جلفا با ۴ هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد، دکتری و پی‌اچ‌ دی می باشد.

آب فراوان در رودخانه ارس، آب ‌وهوای مناسب، نزدیک بودن به تولید کنندگان اطراف ارس، نزدیک بودن به بازارهای مصرفی اروپایی و همچنین وسعت اراضی منطقه آزاد ارس در صنعت کشاورزی رشد چشمگیری داشته است.

منبع: آژانس هواپیمایی مارال