top-header
از خیال تا واقعیت، منطقه ی اورامانات کردستان

از خیال تا واقعیت، منطقه ی اورامانات کردستان

دلیری و مهمان نوازی با مردمان دلیر ومهمان نواز کردستان پیوند یافته است. کردستان سرزمین کوه های سر به فلک کشیده، طبیعت بکر، تاریخ کهن، معماری شگفت انگیز، اندیشه و عرفان و هنر است. استان کردستان از شمال به استان های آذربایجان غربی و زنجان، از شرق به همدان و زنجان، از جنوب به کرمانشاه و از غرب به کشور عراق محدود است.

از خیال تا واقعیت، منطقه ی اورامانات کردستان

مجموعه جاذبه های طبیعی، تاریخی، اجتماعی و فرهنگی، استان کردستان را به منطقه ای دیدنی تبدیل کرده که بازدید از آن برای هر گردشگری جذاب و خاطره انگیز خواهد بود. استان کردستان به طور کلی تحت تاثیر دو جریان عمده هوای گرم و سرد قرار دارد و اقلیم های گوناکونی را به وجود می آورد. تمام قلمرو استان در بهار و تابستان آب و هوای خنک و معتدل دارد..

زبان مردم کردستان زبان کردی است که همانند زبان فارسی در مجموعه زبان های گروه هند و اروپایی قرار می گیرد و دارای قواعد خواصی از لحاظ دستوری و نوشتاری می باشد. علاوه بر زبان کردی، زبان ترکی و لکی نیز در این استان صحبت می شود.

کردستان منطقه ایی بسیار زیبا و شگفت انگیزی دارد به نام

اورامانات

که روح و جسم هر بیننده ای را جلا میدهد. ایران جاذبه های دست نخورده ی فراوانی دارد. نام دیگر اورامانات هورامان، اورامان، هوران تخت و اورامانت است علت تفاوت در تلفظ نام این منطقه به دلیل گویش های فراوان و متعدد بومیان این منطقه است.هورامان از دو بخش اهورا و مان تشکیل شده است.

این منطقه در دل کوهستان و در بخش جنوب شرقی مریوان در بخش اورامان شهرستان سردستان قرار گرفته است. رودخانه های لیله و سیرواناز این منطقه می گذرند و در منطقه دروله( مرز ایران و عراق) به هم می رسند. اورامان در دره ای روبروی کوه تخت قرار گرفته است و علت نام گذاری این منطقه می باشد. دهکده اورامانات آب و هوایی بسیار دلنشین در فصل بهار و تابستان دارد.

دهکده اورامانات آب و هوایی بسیار دلنشین در فصل بهار و تابستان دارد. جنگل های این منطقه پوشیده از زالزالک،بلوط،گلابی وحشی است. نام دیگر اورامانات، ماسوله کردستان است. در این منطقه 3 روستا به نام های ناو، هجیج و اسپریز قرار دارد و قدمت زندگی در این منطقه به 40هزار سال می رسد زیرا در شاندیز و بیستون آثاری از زندگی انسان های اولیه یافت شده است.

استخوان های یافت شده از انسان های اولیه نشان می دهد که مردم اورامانات انسان هایی با سرهای بزرگ، قد و هیکل کوتاه، بینی کوچک و بسیار نیرومند بوده اند و مربوط به زمان

اشکانیان و سلوکیان

است. پوست هایی نیز در این منطقه یافت شده است که قدمت آن ها به 120 سال قبل از میلاد مسیح است

خانه های اورامانات از سنگ و خشکه و به صورت پله ایی ساخته شده اند و پلکانی که گویی به سوی بهشت هستند. از مهم ترین صنایع دستی اورامانات سجاده بافی، گیوه دوزی، شالبافی و سفالگری و فلزکاری، منجوق دوزی است.

دریاچه زریبار اورامانات یک تالاب است و از هیچ رودی سرچشمه نمیگیرد و جزء خاص ترین تالاب های آب شیرین جهان محسوب می شود و یکی از بزرگترین تالاب های آب شیرین ایران به شمار می آید. به راستی گردش در این منطقه باعث آسودگی روح و جان آدمی می شود و یکی از جذابیت های الهی است.

منیع: مجله ایرانا