top-header
مراسم قهوه خوری و دله قهوه

مراسم قهوه خوری و دله قهوه

ایران کشوری پهناور با آداب و رسوم متفاوتی است که هر کدام آداب، سنت و فرهنگ خاصی دارند. مردمان عرب زبان جنوب بسیار خونگرم و مهمان نواز هستند. مردم عرب اهواز هم چون دیگر مردم کشور ایران فرهنگ خاص خود را دارند. مراسم قهوه خوری جز آثار ثبت ملی در ایران است.

مراسم قهوه خوری و دله قهوه

دله

یکی از ابراز و اشیا فرهنگی مردم عرب است که در مراسم رسمی، چه در کشورهای همسایه و چه در سفرهای هیئت دولت در خوزستان و بازدیدشان از مردم عرب ایران، همواره در پذیرایی ها به عنوان یک نماد فرهنگی استفاده شده است.

در برنامه ایی در اهواز عشایر عرب خوزستان یک "دله قهوه" (ظرف مسی و طلایی است که مخصوص دم کردن قهوه برای عشایر عرب و مانند قهوه جوش است) را به طور نمادین به وزیر اطلاعات اهدا کردند.

این نماد در کشور های همسایه و همچنین در اهواز و آبادان و اکثر مناطق عرب نشین به صورت نمادین و در ابعاد بزرگتر، در میدان شهر نصب کرده اند. در واقع مردم عرب برای نوشیدن قهوه مراسم و قوانین خاصی دارند و با اعتقاد و باورهایی که دارند آن را انجام می دهند.

ابتدا قهوه را به وسیله ایی دو شاخه به اسم مهماس تفت می دهند بعد آسیاب کرده و در ظرفی به اسم گم گم می ریزند. پس از جوش آمدن آب، قهوه آسیاب شده و هل را به آن اضافه می کنند.وقتی قهوه آماده شد در ظرفی به اسم "دله" می ریزند.

فرد توزیع کننده قهوه را در دست چپ و فنجان را در دست راست می گیرد و از ریش سفید مجلس شروع به پذیرایی می کند و در مقابل شخص مهمان باید فنجان را با دست راست دریافت کند زیرا با دست چپ فنجان را گرفتن بی احترامی به آداب و رسوم است.

قهوه ایی که در فنجان ریخته می شود بسیار غلیظ و تلخ است. و شخص توزیع کننده قبل از دادن فنجان باید نوک دله را به فنجان بزند تا صدایی ایجاد شود و پس از نوشیدن قهوه و پس دادن فنجان مهمان باید با دستش تکان بدهد و این تکان به معنی این است که دیگر کافی است نمی نوشم.

این مراسم قهوه خوری در خواستگاری، مهمانی های رسمی، عید فطر و سوگواری انجام می شود و مردم عرب زبان به مراسمات خود بسیار اهمیت می دهند.

منبع: مجله ایرانا