top-header
پنیر نخل، کشف یک خوراکی مقوی

پنیر نخل، کشف یک خوراکی مقوی

پنیر نخل، یک خوراکی مقوی و در دل نخلستان می باشد خوراکی که هنوز برای عده ای از مردم کشف نشده است. در سفری که به قشم دارید حتما این خوراکی عجیب را امتحان کنید.

پنیر نخل، کشف یک خوراکی مقوی

افراد محلی به این خوراکی مقوی

کورگ

می گویند و چون رنگ سفیدی دارد در بین مردم به پنیر نخل نیز معروف شده است.

بومی ها اعتقاد دارند به دلیل داشتن طبع گرمی که دارد بسیار مقوی است و برای درمان زاد و ولد مورد استفاده قرار می گرفت.

پنیر نخل در واقع همان پا جوش درخت نخل است و بافت شکننده و نرمی دارد و بافتی مانند شبیه گردو تازه دارد. مزه ی آن تقریبا شیرین می باشد و بوی خاصی ندارد. زمانی که کورگ را از غلاف جدا می کنند باید تاره تازه مصرف کنید زیرا زمانی که از غلاف در می آید پس از مدتی اگر استفاده نشود مزه ی تلخی می گیرد و خاصیت خود را از دست می دهد.

البته اگر تیغ های تنه نخل را داخل آن فرو کنید مزه ی تلخی نمی گیرد و تازه و شرین میماند.

پنیر نخل یا غاپ بسیار گران قیمت و مقوی است. برای به دست آوردن این خوراکی مقوی ابتدا سر درخت را می اندازند و برگ ها و تنه ی درخت را جدا می کنند تا به پنیر نخل برسند. زمانی که در فصل پر بارش سال هستیم طعم شیرین تری دارد.

در فصل بهار نخل شکوفه ای میزند که به آن

تارونه

می گویند. از تارونه عرق تارونه می گیرند که برای دردهای معده مفید است. عرق تارونه نیز مانند پنیر نخل مقوی و طبع گرمی دارد و برای قلب بسیار مفید است.

هر درخت نخل از 3 تا 10 کیلوگرم پنیر دارد و سرشار از قند، مواد معدنی، ویتامین، کالری و آهن می باشد.

پنیر نخل عامل رشد و تولید برگ و و میوه جدید می باشد. باغدارانی که نخل دار هستند نخل هایی که پیر شده اند و دیگر ثمردهی ندارند قطع می می کنند و پنیر آن را بیرون آورده و استفاده می کنند.

کورگ برای درمان نازایی، یماریهای عصبی مثل آلزایمر، پارکینسون و درمان کم‌خونی و ضعف قوای جسمی و جنسی بسیار مفید است.

در بعضی از عشایر مرسوم است زمانی که مهمانی میرسد گوسفندی را برای مهمان قربانی می کنند اما در برخی از نخلداران کویر مرسوم است که نخلی را برای مهمان سر می زنند.

در شهرهایی که درخت خرما و نخل رشد میکند نخلداران زمانی که مهمان ویژه ایی دارند یک درخت نخل پیر را هدیه به مهمام می کنند و پنیر نخل آن را بیرون می کشند و به مهمان ویژه ی خود پیشکش می کنند.

پنیر خرما از درخت خرمای کبکاب تهیه و خرد و در دمای 70 درجه خشک شده و به صورت پودر در می آید.

ارزش غذایی بالایی که این خوراکی مقوی دارد انقدر بالا می باشد که باید به عنوان مواد مغذی بدون کلسترول در رژیم های غذایی قرار بگیرد.

اسامی دیگر پنیر نخل در گویش ها و مناطق مختلف متفاوت است پنیرک، کُرگ، پنیر مخ، کچ و کوشک و ... نمونه ایی از این اسامی هستند.

طعم پنیرک خرما مزه ایی مشابه با مغز کاهو و نارگیل دارد.

منبع:آژانس هواپیمایی مارال