top-header
هاستل چیست؟

هاستل چیست؟

جالبه بدونید خیلی از گردشگران تا زمان سفر هیچ وقت برای رفتن به یک مقصد، تصمیم و برنامه ی از پیش تعیین شده ایی ندارند. انتخاب مقاصد ایرانگردی سال هاست که بر حسب گزینش هتل های مورد علاقه گردشگران انجام می شود. اولیت شما برای انتخاب یک مقصد کجاست؟ دیدن یک جاذبه ی تاریخی؟ طبیعت؟ خرید؟ غذا و خوراکی؟ تغییر آب هوای روحی؟ و یا ...؟

هاستل چیست؟

خب حالا که با دلایل سفر گردشگران آشنا شدید جالبه بدونید خیلی از گردشگران فقط به دلیل بازدید از یک هتل یا اقامتگاه سفر خود را آغاز می کنند.

حالا ما در این مطلب قصد آشنایی شما با مفهوم هاستل را داریم و اینکه چرا خیلی ها هاستل و به هتل ترجیح میدن صحبت کنیم.

قیمت مناسب هاستل:

هاستل

ها بر خلاف هتل ها که فقط اتاق خصوصی دارند هم اتاق خصوصی و هم اتاق اشتراکی دارند و معمولا سرویس های بهداشتی و حمام ها به صورت خصوصی در اتاق موجود نیست اما تعدادشون کافی است. قیمت هاستل ها در سراسر دنیا با توجه به امکاناتی که ارائه میدهند متفاوت است.

موقعیت مکانی: هاستل ها معمولا در مرکز شهر هستند یعنی اگر نباشند بدانید کارایی ندارند! و حتما باید دسترسی راحتی به وسایل نقلیه و جاذبه های توریستی داشته باشند.

آشپزخانه هاستل: هاستل ها اکثرا آشپزخانه و تجهیزات آشپزی دارند.

جو هاستل: شما وقتی وارد هتل میشوید کلیدتان را تحویل می گیرید و احتمالا با هیچکدوم از مسافرها برخورد صیمانه نداشته باشید اما هاستل جائیه که مسافرها اطلاعات و تجربه های خود را با هم به اشتراک میذارن پس یعی کنید خیلی خجالتی نباشید و حتما تو بحث ها شرکت کنید و بهتون قول میدم دوستای خوبی پیدا می کنید.

میزبانی هاستل: کسانی که به شما در هاستل خوشامد میگن برخورد رسمی ندارند و در ابتدای ورود مثل یک دوست از شما استقبال میکنند و خبری از برخورد رسمی کارکنان هتل نیست.

هاستل ها اولین بار در دنیا برای کسانی طراحی شد که دائم در سفر هستند و اقامت در هتل براشون اصلا به صرفه نبود و حتی در ازای کار برای هاستل میتونستند اونجا اقامت داشته باشند اما کم کم شکل هاستل ها عوض شد و خدمات متفاوتی ارائه دادند پس شما ممکنه یه هاستل تجربه کنید با تخت و صبحانه خوب در ایتالیا و یه هاستل تجربه کنید با ملافه و پشه بند در اوگاندا!!!

هاستل ها در واقع به اقامتگاه های ارزون قیمتی گفته می شود که مشابه خوابگاه هستند. یعنی شما یک تخت دارید ولی یک اتاق دربست برای خودتون ندارید. تعداد تخت در هر اتاق نیز متفاوت است. البته یک هاستل می تواند اتاق خصوصی هم داشته باشد. این نوع اقامتگاه بیشتر برای جوان ها و کسانی که به ارتباط برقرار کردن علاقه دارند و با هزینه کم سفر می کنند مناسب است.

البته هاستل ها در ایران بیشتر به خاطر تقاضای گردشگران خارجی ایجاد شدند. هاستل ها اکثرا خانه های قدیمی حیاط دار مربوط به دوره پهلوی هستند که به هاستل تغییر کاربری دادند.

معرفی هاستل های تهران:

هاستل پهلوان رزاز: خیابان امیر کبیر، کوچه جاویدی

هاستل سلام: خیابان بهار شمالی، کوچه طباطبایی، پلاک 2

کافه هاستل زی: خیابان فلسطین، خیابان لبافی نژاد، کوچه پارسا، پلاک 2

کافه هاستل کرگدن: خیابان سنایی، کوچه سوم، پلاک 2

هاستل رو به رو: خیابان انقلاب، نرسیده به چهر راه لیعصر، بن بست کیانپور، پلاک 7

هاستل ایران هریتج: بهارستان، خیابان کمال الملک، پلاک 22

هاستل سدار: خیابان پانزده خرداد، خیابان عدالت خواه، کوچه اکبری، بن بست دوم، پلاک 1

هاستل کوژین: خیابان کریمخان، خردمند جنبی، بن بست وحدتی منش، پلاک 2

خانه تاریخی پهلوان رزاز - تهران

خانه تاریخی این پهلوان از خانه های اعیونی محله میرزا محمود وزیر بوده و دارای شاه نشین، حوض خانه، مطبخ و خزینه و ... می باشد.

سید حسن شجاعت معروف به پهلوان رزاز باستانی کار و پهلوان اول تهران در دوره قاجار و پهلوی که در اخلاق، شجاعت، مردانگی و مردم داری برای مردم عام و خاص کوچه و بازار آن روز ایران مورد احترام و شهره بوده است.

در سال 1327 خانه به فردی واگذار میشود و ایشون ضلع غربی ساختمان را تخریب و با معماری روز بازسازی می کنند که به این ترتیب قسمتی از آثار قدیمی از جمله خزینه و زورخانه شخصی پهلوان از بین می رود ولی بقیه بنا به شکل سابق باقی می ماند.

در سال 1395 یکی از فعالان صنعت گردشگری و علاقمندان آثار تاریخیف این خانه ارزشمند را خریدارری و نسبت به مرمت و بازسازی آن اقدام می کنند و از آن روز خانه جانی دوباره گرفت و میزبان گردشگران و مسافران می شود.

در حال حاضر این خانه به عنوان اولین هتل سنتی در شهر تهران و با نام هاستل سنتی

پهلوان رزاز

فعالیت می کند. در روزهای جمعه امکان بازدید از این ماکان و همچنین صف صبحانه در آنجا، وجود دارد.

به گفته علاقه مندان راستین گردشگری شهری، تهران، شهری است که هیچ گاه کشف و شهود در آن پایان ندارد.

کسانی که به گردشگری شهری علاقه مند هستند، قدم زدن در محله های قدیم تهران همانند عودلا جان، چاله میدان، دروازه دولت، خیابان ری و سایر خیابان های قدیمی تفریح بسیار سرگرم کننده و جالبی است.

مهمانخانه پهلوان رزاز از آن مکان هایی است که با اقامت در آن می توانید به قلب تهران دسترسی داشته باشید. برای گردشگرانی که به منظور تهران گردی به این شهر سفر می کنند، اقامت در این مهمانخانه بسیار مناسب است زیرا با پای پیاده می توانند به عمارت ها و کاخ و یا بازار در منطقه 12 تهران سترسی داشته باشند.

شغل پهلوان برنج فروشی بوده است از این رو به ی رزاز به معنی برنج فروش لقب داده شد.

منبع: آژانس هواپیمایی مارال