top-header
چای ترکی، نوشیدنی محبوب ترکیه

چای ترکی، نوشیدنی محبوب ترکیه

چای دارای تاریخ 5 هزار ساله است. ورود چای به ترکیه با چنان قدرتی بود که قهوه و دیگر نوشیدنی ها را کنار زد و جای آنها را گرفت.

چای ترکی، نوشیدنی محبوب ترکیه

این نوشیدنی خوش عطر و طعم امروز بدون هیچ سوال و جوابی جای خود را روی شعله گاز تمام خانه های مردم ترکیه باز کرده، همین حالا که این مطلب را می خوانید میلیون ها نفر در ترکیه در حال سفارش چای در استکان های کمر باریک هستندد و چایچی های ترکیه در حال دم کردن چای و سرویس دادن به مشتریانشان هستند.

در ترکیه چایخانه وجود دارد نوشیدنی چای سیاه به عنوان یکی از نوشیدنی های اصلی در آنجا سرو می شود.

اصطلاحات جالب ترک ها درباره چای:

در فرهنگ ترکها،

چای ترکی

جایگاه خاصی دارد و در خانه تمام ترک ها این نوشیدنی پرطرفدار از صبح تا شب چند باری دم می شود.

جالب است بدانید اصطلاحات جالبی در بین ترک ها در مورد توصیف چای خوش رنگ وجود دارد؛ مثلا می گویند چاییش مثل خون خرگوش است.

اصطلاح دیگری درباره چای بین مردم ترکیه رایج است و آن "چاییش مثل چایی پاشاست" پاشاها در دوران قدیم در ترکیه افراد قدرتمند و ثروتمندی بودند.

امروزه هم هنوز گاهی به نمایندگان مجلس یا کسانی که منصبی در شهرداری دارند و یا پست های دولتی دارند، پاشا می گویند.

حالا داستان چای پاشا چیست؟

امروزه به چای خوش عطر و طعمی که نه خیلی داغ باد و نه خیلی خنک و کاملا مناسب نوشیدن باشد، چای پاشا می گویند یا وقتی می خواهند به یک نفر بگویند زمان نوشیدن چایت رسیده به او می گویند چایی ات مانند چای پاشا است.

چای در ترکیه چطور سرو می شود:

چای ترکی در استکان های کمر باریک ریخته می شود. استکان خوش هیکل و قدیمی را با نعلبکی و همراه یک قاشق چایخوری برای میهمان می برند. مرسوم است یکی، دو حبه قند در کنارش می گذارند.

اگر قند نباشد یکی دو قاشق شکر در آن می ریزند اما معمولا چای را با دو حبه قند می نوشند. قندها را با حوصله داخل چای انداخته و با قاشق هم می زنند. این کار باعث می شود هم چایی خنک شود و هم شیرین و آماده نوشیدن.

این روش نوشیدن چای، خودی و غیر خودی نمی شناسد. در میهمانی یا حتی در خانه همین روش را استفاده می کنند. این را هم بدانید که چای های ترکی معمولا خیلی تلخ هستند و کمی غلیظتر از چای که ما در ایران دم می کنیم بنابراین اگر آن را بدون شیرینی بنوشید احتمالا تلخیش اذیت تان خواهد کرد.

معروف ترین چای ترکی متعلق به کجاست؟

همانطور که در ایران چای لاهیجان معروف است و لاهیجان خطه ای است که چای در آن کاشت می شود؛ در ترکیه هم کارادنیز یا شهرهای حوالی دریای سیاه مانند ریزه از جمله شهرهای معروف برای کشت چای هستند.

چای کارادنیز

بسیار معروف است و البته خود مردمان این ناحیه هم نوشیدنی چای را بسیار دوست دارند.

چایی دیگری هم در ترکیه دم می شود که نامش کمی عجیب است، چای قاچاق! کاچاک چای یه همان چای قاچاق، چایی سریلانکایی یا چایی خارجی است.از آنجایی که در زمان های قدیم ورو این چای به ترکیه ممنوع بوده به آن لقب قاچاق داده اند چون از راه قاچاق وارد می شده.

هنوز این نام روی آن مانده و اگر دوست دارید چای خارجی میل کنید باید در کافی شاپ ها یا قهوه خانه های ترکیه سفارش کاچاک چای بدهید. اگر یک خانم هستید به این نکته حتما باید توجه داشته باشید، تنها جایی که در ترکیه باید از رفتن به آن خودداری کنید، "چایخانه های ترکیه" هستند.

هم از نظر سنتی و هم فرهنگی، خانم ها به چایخانه ها نمی روند، به جای آن اگر هوس خوردن چای در بیرون را کردید، می توانید به کافه یا باغ های سرو چایی ای که در زن خانواده ها هستند بروید. اگر شک داشتید که آیا قهوه خانه های ترکیه جای مناسبی برای شماست یا نه! کافیست ببینید چه افرادی در آنجا هستند. مکانی با تعدد زیادی میز که روی آنها مردان نشسته اند به این معناست که در آنجا جایی برای خانم ها نیست.

زنان هم بعد از ظهرها، با دوستان و همسایگان خود در یک جا جمع می شوند تا دور هم چای عصرانه بنوشد.

منبع: آژانس هواپیمایی مارال