top-header
برج ایفل، ستاره ایی در شهر پاریس

برج ایفل، ستاره ایی در شهر پاریس

مکان هایی که در دنیا به یک برند جغرافیایی بزرگ تبدیل شده اند حاصل حضور انسان های بزرگ، رویدادهای جنگی، شاخصه ها و جاذبه های قابل توجه و یا مزیت های دیگری بوده اند که در گذر زمان، موجب شده است به یک برند بی بدیل گردند. برج ایفل یک سمبل و نماد واقعی پاریس است. وقتی این برج در پس زمینه فیلم های وودی آلن ظاهر می شود همگی غرق در عشق و زیبایی می شویم.

برج ایفل، ستاره ایی در شهر پاریس

ساخت این برج بسیار ظریف و زیبا می باشد و همین دقت باعث شهرت آن شده است به طوری که حتی کسانی که ای برج را از نزدیک ندیده اند به خوبی آن را می شناسند و مانند ستاره ای در شهر پاریس می درخشد.

یکی از نام های دیگر این برج، بانوی آهنین فرانسه است.

برج ایفل

برجی فلزی در میدان شان دو مارس و در کنار رود سن در شهر پاریس قرار دارد. این سازه زمانی بلند ترین سازه ی جهان به شمار می آمد و ارتفاع آن 324 متر می باشد. یکی از معروف ترین و پر بازدید ترین مکان های جهان است.

برج ایفل در سال ۱۸۸۷ ساخته شد و سرانجام در ۳۱ مارس ۱۸۸۹ تکمیل شد و امروزه یک قرن از عمر ایفل می گذرد. در ابتدا محلی برای نمایشگاه جهانی بود همچنین برای بزرگداشت صد سالگی انقلاب فرانسه ساخته شد. حدود 850 نفر برای ساخت این سازه تلاش کردند و این برج از ۱۸ هزار و ۳۸ قطعه و ۲ و نیم میلیون پیچ مهره و میخ پرچ ساخته شده است. برج ایفل ۱۰ هزار تن وزن دارد که حدود ۷ هزار و ۳۰۰ تن آن فولاد می باشد.

گوستاو ایفل

مهندس ساختمان، معمار و متخصص سازه‌های فلزی فرانسه سازنده و طراح این برج بود اما خیلی ها بر این باورند که دو مهندس دیگر به نام های موریس کوکْلَن و امیل نوگیه طراح اصلی آن هستند. بلند ترین سازه در شهر پاریس و چهارمین سازه ی بلند فرانسه محسوب می شود

در یک طرف این برج رودخانه سن و در طرف دیگر آن عمارت اینولید (مقبره ناپلئون) دیده می شود.

برج ایفل یک جنگجوی تمام عیار بوده است. در طول جنگ جهانی اول، سربازان از برج ایفل به عنوان یک آنتن ارتباطی قوی استفاده می کردند. وظیفه برج مداخله پیام های رمزگذاری شده آلمان ها بود. چندین حمله مهم به شهر پاریس از طریق همین برج خنثی شده بود.

هزینه ی بازدید از این سازه ی زیبا در طبقه ی دوم توسط آسانسور برای بزرگسالان بین ۷ تا ۹ یورو و در طبقه ی سوم توسط آسانسور برای بزرگسالان بین ۱۳.۵۰ تا ۱۵.۵۰ یورو می باشد.

امروزه از این برج جهت انتقال امواج رادیو و تلویزیون استفاده می شود و بیش از ۱۲۰ آنتن در آن وجود دارد. عده ایی از مردم شهر پاریس با ساخت چنین سازه ایی شبیه آدم آهنی وسط شهر که مانند غولی سایه اش بر روی شهر می افتد ناراضی بودند.

زمانی که ساخت این پروژه شروع شد گروهی از معماران، مجسمه‌سازان و نویسنده ها طی نامه ای خواستار توقف ساخت آن شدند زیرا عقیده داشتند مانند یک دودکش عظیم مشکی لوکوموتیو دیده می‌شد.

هیچ ایده و هدفی برای ساخت این برج وجود نداشت و فقط برای نشان دادن خلاقیت و مهارت معماری فرانسوی با مواد ساخته شد.

برج ایفل یک سازه ی دموکراتیک و مدرن است.

گودا و ایفل دو طراح این برج اصرار داشتند كه آسانسورها در داخل برج باشند و به همین دلیل باید آمریکایی ها نیز برای ساخت و تکمیل آن وارد می شدند به همین دلیل وجود پله های برقی باعث شدند این برج مورد بازدید مردم شهر پاریس قرار بگیرد و از دیدن منظره ی زیبای شهر در بالای این برج لذت ببرند.

در ابتدا افراد ثروتمند فقط می توانستند از این برج دیدن بکنند ولی امروزه با تهیه ی یک بلیط از آن دیدن کنند و لذت ببرند.

جالب است بدانید خورشید روی این برج تاثیر دارد. زمانی که قسمت خورشیدی برج گرم می شود قسمت بالای برج 7 اینچ از خورشید دور می شود. خورشید باعث می شود این برج حدود 6 اینچ رشد کند. در زمانی که باد میوزد حدود ۶-۷ سانتی‌متر تکان می‌خورد.

در برج ایفل حدود 5 میلیارد چراغ قرار دارد و 1710 پله نیز دارد. برج ایفل هسته ی اصلی شهر پاریس به حساب می آید و از زمان ساخت آن حدود ۱۸۸۹، ۲۵۰ میلیون نفر به دیدن آن آمده اند برج دارای 3 طبقه است و در آن دو رستوران به نام های پنجاه و هشت و ژول ورن، بوفه، یک سالن ضیافت، بار و مغازه‌های سوغاتی فروشی قرار دارد.

منبع: آژانس هواپیمایی مارال